Jump to content

Bruk av "vindusspray" på kalesjevinduer

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har sett at en del bruker vanlig vindusspray(Ajax o.l) for å rengjøre kalesjevinduer. I dag tok jeg mot til meg og prøvde dette og resultatet ble jo svært bra. Sprayet på, vasket med svamp og spylte av.

Spørsmålet mitt er om det er noen som har benyttet dette over lang tid(flere år) og som dermed kan si noe om det har/ikke har skadelige effekter over tid.

Vanlig vindusspray fungere sikkert til den daglige/ ukentilige renjøringen gjennom sesongen. Jeg bruker mildt salovann som jeg har blanda i en oppbrukt spruteflaske.

For å få kalesjevinduene skikkelig rene og fin "gøld" har jeg, med flere her, brukt vaselinolje. Bruker hvit pollerduk for å påføre og gnikke forsiktig av. Og etter pollerduken å dømme, så fjærner vaselinoljen mye soting, for duken blir temmelig svart etterpå. Det er også et av få produkter som viser seg å klare å fjærne melkehvite flekker etter kalesjeimpregnering. Bruker da veselinoljen før sesongstart, og kanskje en gang i løpet av sesongen. Dersom jeg orker blir det også etter rengjøring av kalesjen før den henges tørt og mørkt for vinteren.

Når jeg vasker kalesjevinduene gjennom sesongen passer jeg på å bruke rikelig med vann. Godt fuktig klut før såpevann. Det er fort mye salt som legger seg/ tørker på innsiden av kalesjevinduene. Ved å tørke av kalesjevinduene med tørr klut eller lite vann blir som å pusse vinduene med saltkrystaller... tenker nå jeg ihvertfall.

Jeg har brukt Meguiars Plast-X™ Clear Plastic Cleaner & Polish som jeg synes virker bra.

http://www.meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=7&_action=detail&_page=1

Kjøpte en slik flaske en gang men har tenkt på det som et middel for å friske opp plastvinduer som er blitt matte og ikke til vanlig vask(les: drøy pris).

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Meguiars Plast-X er utrolig bra, og du trenger ikke å bruke den så ofte og den er drøy. Den både renser og beskytter. Til daglig bruk synes jeg da at et vanlig pusseskinn vridd opp i lunkent vann holder vinduene rene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...