Jump to content

Skrogskade på Hydrolift.

Sorlandschips

Recommended Posts

Hei.

Var ute i går og kjørte, og en skade jeg og min far fikset for 1 uke siden, slo da alltså opp nå andre turen.

Skaden er mye større og værre nå, enn det den var, og du ser tyyydelig på skaden at det er porøst og luft inne i skroget.

Så spørsmålet mitt er, i går skjedde "ulykken", kan man da melde dette til forsikringsselskapet? Er full kaskoforsikring på den og slikt. Er jo egentlig bare flaks at det ikke kom hull i den, og at den sank.

Her er noen bilder:

Reperasjon av første skade:

skacenene.jpg

Skaden som kom i går:

dsc_0091.jpg

dsc_0092.jpg

dsc_0094.jpg

dsc_0095.jpg

Er det håp for meg at forsikring kan dekke dette?

Tusen takk for svar!

Her har nok ikke reparasjonen vært god nok, viktig å slipe godt inn og "fase" alle kanter, sørge for at det gamle underlaget er helt tørt. Ser på bildene at reparasjonen har hatt veldig dårlig vedheft til underlaget, er disse båtene støpt med epoxy eller er det polyester? Hvis den er støpt med epoxy kan den ikke repareres med polyester. men hvis alt er tørt, fettfritt og riktige produkter så skal ikke en slik reparasjon være noe problem i det heletatt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Ser av bildet at reparasjonsstøpen både er avsluttet på kritisk sted på steppet, og at støpen går litt ut på gammel gelcoat. Her fester ikke ny støp i det hele tatt. Om vannet får tak her vil hele det nypålagte bli flerret av slik som på bildet. Ved rep. må det ikke komme ny støp på gammel coat. Dette må slipes til polyester/epoxy og laminat kun er i kontakt med hverandre. Etterpå sparkles det coates.

Har reparert Hydrolift tidliger med stor bunnskade, og denne var det meget tynt lag med polyester/fiberduk før det var et lag med dyvinicel på innsiden før nytt lag med polyester/fiberduk innerst.

Du må slipe forsiktig, men alt som er delaminert må fjernes før nytt påføres.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Slip ned til du kun har "kjeks" igjen der skaden er størst, legg duk lengre og lengre ut for hvert lag, riv duken-ikke klipp, siden du ikke er sikker på materialet i båten ville jeg brukt epoxy for sikkerhets skyld, obs: mye lengre herdetid!!!

Viktig at overflaten er ru før plasting, siste sliping med 40 rondell på vinkelsliperen pleier å funke bra. vaske med aceton eller bare tørke rent etter sliping, ikke bruk vann!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Tips for å støpe i oppoverbakke...

Bruk bygningsplast som du etter å gå lagt på glassfiber og polyester taper rundt kanten ute på skroget.

Ta deretter en støvsuger og fjern liften som er innom, gjennom en slange eller noe...og la det stå under vakuum til det har herdet tilstrekkelig til at det ikke faller ned.

Så kan plasten fjernes, og du sitter igjen med en vakuumstøpt reparasjon.

Husk; nå er det enda viktigere med slipper og avfetting ved påfølgende lag...siden plasten er "fet" og det blir glatt oveflate.

TA

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kan dette være min båt?

roed_hydrolift.jpg

Hvis dere ser nøye kan dere se den har skade AKKURAT der jeg har. Det var noen svensker som tipset meg om at dette kunne være min båt, da det er laget relativt få av disse båtene og sjansen er minimal for at to stk skal ha skade likt sted. Båten min er omlakkert og har originalt vært rød.

roed_hydrolift_2.jpg

Slik er min rødfarge, samme båt med skadene.

Eller kan det være at dette bare er et svakt punkt på disse båtene?

Hva tror dere?

Redigert av Sorlandschips (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...