Sorlandschips Startet 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2011 Hei. Var ute i går og kjørte, og en skade jeg og min far fikset for 1 uke siden, slo da alltså opp nå andre turen. Skaden er mye større og værre nå, enn det den var, og du ser tyyydelig på skaden at det er porøst og luft inne i skroget. Så spørsmålet mitt er, i går skjedde "ulykken", kan man da melde dette til forsikringsselskapet? Er full kaskoforsikring på den og slikt. Er jo egentlig bare flaks at det ikke kom hull i den, og at den sank. Her er noen bilder: Reperasjon av første skade: Skaden som kom i går: Er det håp for meg at forsikring kan dekke dette? Tusen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Her har nok ikke reparasjonen vært god nok, viktig å slipe godt inn og "fase" alle kanter, sørge for at det gamle underlaget er helt tørt. Ser på bildene at reparasjonen har hatt veldig dårlig vedheft til underlaget, er disse båtene støpt med epoxy eller er det polyester? Hvis den er støpt med epoxy kan den ikke repareres med polyester. men hvis alt er tørt, fettfritt og riktige produkter så skal ikke en slik reparasjon være noe problem i det heletatt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sorlandschips Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Har ingen anelse om hva den er støpt av, finner ingen informasjon om det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ser av bildet at reparasjonsstøpen både er avsluttet på kritisk sted på steppet, og at støpen går litt ut på gammel gelcoat. Her fester ikke ny støp i det hele tatt. Om vannet får tak her vil hele det nypålagte bli flerret av slik som på bildet. Ved rep. må det ikke komme ny støp på gammel coat. Dette må slipes til polyester/epoxy og laminat kun er i kontakt med hverandre. Etterpå sparkles det coates. Har reparert Hydrolift tidliger med stor bunnskade, og denne var det meget tynt lag med polyester/fiberduk før det var et lag med dyvinicel på innsiden før nytt lag med polyester/fiberduk innerst. Du må slipe forsiktig, men alt som er delaminert må fjernes før nytt påføres. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Sorlandschips Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Alt det du sier her er blitt gjort. Har ikke lagt noe oppå gelcoat. Problmet er at når vi plastrer noe som går i en "oppoverbakke" (skroget er ikke helt rett), så henger det ikke bra eller noe. Nå skal båten vrenges på hodet og slipes HELT ned. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Slip ned til du kun har "kjeks" igjen der skaden er størst, legg duk lengre og lengre ut for hvert lag, riv duken-ikke klipp, siden du ikke er sikker på materialet i båten ville jeg brukt epoxy for sikkerhets skyld, obs: mye lengre herdetid!!! Viktig at overflaten er ru før plasting, siste sliping med 40 rondell på vinkelsliperen pleier å funke bra. vaske med aceton eller bare tørke rent etter sliping, ikke bruk vann! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sorlandschips Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Aceton er blitt brukt hele tiden. Men vi skal vente nå etter vi har snakket med forsikringsskapet. Om de dekker dette så er jo det perfekt, men om de ikke dekker det, kommer nok ikke båten på sjøen før til neste år. Da begynner vi på nedsliping og omlakkering av hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Tips for å støpe i oppoverbakke... Bruk bygningsplast som du etter å gå lagt på glassfiber og polyester taper rundt kanten ute på skroget. Ta deretter en støvsuger og fjern liften som er innom, gjennom en slange eller noe...og la det stå under vakuum til det har herdet tilstrekkelig til at det ikke faller ned. Så kan plasten fjernes, og du sitter igjen med en vakuumstøpt reparasjon. Husk; nå er det enda viktigere med slipper og avfetting ved påfølgende lag...siden plasten er "fet" og det blir glatt oveflate. TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Sorlandschips Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 (redigert) Kan dette være min båt? Hvis dere ser nøye kan dere se den har skade AKKURAT der jeg har. Det var noen svensker som tipset meg om at dette kunne være min båt, da det er laget relativt få av disse båtene og sjansen er minimal for at to stk skal ha skade likt sted. Båten min er omlakkert og har originalt vært rød. Slik er min rødfarge, samme båt med skadene. Eller kan det være at dette bare er et svakt punkt på disse båtene? Hva tror dere? Redigert 26.Juli.2011 av Sorlandschips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.