Jump to content

Bytte mellom lager, hva slags fett?


rørleggærn

Recommended Posts

Hei

 

Skal bytte mellom lager (tror jeg det heter) som sitter på den akselen som stikker ut av den tuten (svinghjulskåpa??)som belgen blir skrudd fast i..altså mellom drev og motor.

 

Lurer da på hva slags fett/grease jeg skal døpe de nye lagerene i..må jo være noe vannbestandig som tåler høy temperatur ?

 

Båten er en marex 27 suncruiser med AQD40A motor og 280 drev.

Andre tips om hvordan dette gjøres motas med takk :)

Har allerede begynt og klargjøre for å ta ut motor.

Link to post
Share on other sites

Å bytte lager er rimelig rett frem. Av med noen segeringer og ut med aksel, normalt settes ett lager i svinghjulskåpen og ett på aksel, og akselen tres inn igjen og segeringene settes på.

Når de først er ute bør det sjekkes om du får tak i fettnippel som passer i gjengene på svinghjulskåpen slik at senere smøring blir enklere.

Som regel må det gjenges opp på nytt til andre gjenger, og da kan det være en fordel å gjøre dette når lagrene først er ute.

Dersom det er trangt å komme til kan det også være en ide å sette på en liten slangebit som gjør det enklere å smøre lagrene i ettertid.

Jeg bruker et universalfett fra Q8, og har aldri hatt problemer med det. Så lenge fettet er vannbestandig og har korrosjonshindring, noe de aller fleste har i dag, så er det ikke noe problem.

Du får selvfølgelig kjøpt diverse lagerfett til lager med høy hastighet, eller hjullagerfett for lager med høy belastning, men ikke noen av disse er egentlig nødvendig her.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...