Jump to content

Oppusning av jolle, flere spm, luftbobler farlig?

Bjarty

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har kommet over en forlatt jolle, som jeg med tilatelse fra politiet kunne ta, da vi ikke lyktes finnes eier.

Jeg tror båten har ligget delvis undervann\fyllt med vann i en lenger tid. akterspeil og sitteplassene bak var ødelagt da tidligere treverk hadde råtnet. Jeg trodde lapping og støping var lett, men er så usikker på hva jeg driver med. Jeg har allerede gjort den feilen å bruke en treplate jeg fant i kjelleren som støtte av akterspeil, tenkte jeg skulle støpe denne helt inn, slik at ikke vann kommer til.Har i etter tid lest at vann kommer til alikevel, men jeg er så klar får å dra på fisketur at jeg ikke orker å fjerne det jeg har starta med. i det jeg rensket bakdelen fant jeg en sprekk, jeg kuttet ut ett egformet hull for å lappe det, men har noen spørsmål jeg ikke finner klare svar på i forumet. Jeg har kjøpt 5 liter poliester,herder, alurull og 10 meter 300g rull. og har startet med jobben.

Får å feste treplaten smurte jeg den inn med poliester blanding og ett lag glassfiber, satt den på plass og brukte en tvinne.

1. Luftbobler.. Jeg har fått noen luft bobler, hvor farlig er dette, hvor store kan de være?

2. Alurullen, har prøvd meg frem med denne, men denne lager jo luftbobler!?

3. Har luft fuktighet mye å si når man støper?

4. Hva slags båt er dette?

5. Etter pussing ble skråget så tynt, jeg bestemte meg får å forsterke med noen duker.

Hvor mye tåler dette egentlig? 4 duker er det en god nok forsterkning? (Tror skråget er ca 3-4 mm der jeg har slipt.

6. hvor mange hk vil denne takle, planen er 4hk, men kjekt å vite hva den vil tåle.

7. Får jeg regga båten uten noen papirer fra tidligere eier?

8. Den fremre dobbeltbunnen var full av vann, jeg fjernet den(var full av sten!), trenger jeg denne dobbelbunnen, den har ikke sammen hang med den bakre

ivann.jpg

pusset.jpg

hullet.jpg

hele.jpg

Takker for svar. By the way, denne siden er genial!

Redigert av Bjarty (see edit history)

Kan se ut såmm en gammel hansvik fra engang på 70tallet,luftbobler tyder på for lite polyester i duken,dårlig metning.men siden du bruker 300grams duk skal du ikke trenge rull.

Du bruker vel pensel? Jeg bruker pensel og så "dytter" jeg polyesteren i duken,og så støyper jeg ikke mere enn 2-3 lag hver gang

Du bør stå ute og støype så det får gasse av når det herder,eller du kan stå innomhus med god ventilasjon

Det skal finnes en bok såmm heter plastbåten eller noe sånt,der er det mange fine knep såmm kommer frem

Dobbelt bunn er en forsterkning og bør være der,fyll den gjerne med noe tungt så du ser vannet og ikke bare baugen når du kjører

Lykke til med prosjektet og husk at det finnes ingen snarveier med polyester for mye herder i blandingen kan selvantenne

1. Luftbobler.. Jeg har fått noen luft bobler, hvor farlig er dette, hvor store kan de være?

2. Alurullen, har prøvd meg frem med denne, men denne lager jo luftbobler!?

3. Har luft fuktighet mye å si når man støper?

4. Hva slags båt er dette?

5. Etter pussing ble skråget så tynt, jeg bestemte meg får å forsterke med noen duker.

Hvor mye tåler dette egentlig? 4 duker er det en god nok forsterkning? (Tror skråget er ca 3-4 mm der jeg har slipt.

6. hvor mange hk vil denne takle, planen er 4hk, men kjekt å vite hva den vil tåle.

7. Får jeg regga båten uten noen papirer fra tidligere eier?

8. Den fremre dobbeltbunnen var full av vann, jeg fjernet den(var full av sten!), trenger jeg denne dobbelbunnen, den har ikke sammen hang med den bakre

1: Luftbobler må unngås, fuktighet vil finne veien inni de etterhvert, og frostsprengning kan føre til skader

2: en treningssak,.jeg bruker pensel først som nevnt over, deretter på med matta og så rulla for å trykke matta ned slik at den mettes med polyester. (men jeg bruker oftest 450 matte)

Et tips: riv matta istedet for å klippe, da blir det lettere å få gradvise overganger der du lapper

3. For mye er ikke bra, uten at jeg kan si noe om grenseverdier.

4. Trenger bilder som viser båten bedre fra utsida for å kunne komme med forslag

5. 3-4mm + 4 ekstra lag burde bli rikelig sterkt

6. Vanskelig å si , kommer også an på bunnkonstruksjon. F.eks er det en ren robåt eller er det et planende skrog... Lettere å svare på med mer bilder.

8. Disse innerbunnene gjør en viktig jobb med å avstive båten. Hvis du tar de bort må du erstatte avstivingen på noe vis. F.eks med å lage stringers (langsgående spant, støp inn f.eks elektrikerrør)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...