Norfront Startet 25.Juli.2011 Del på Facebook Startet 25.Juli.2011 Jeg husker fra 60-tallet at Yamaha hadde en versjon påhengsmotor som det gikk an å starte på bensin, for så å slå den over på parafindrift. Er det noen som vet mer om den? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 de hadde vel disse til utpå 70-tallet. Tror de fantes som 8hk, 15hk og 25hk? Kjenner etpar som hadde slike motorer, men de ble alle kjørt på ren bensin. Ingen som gadd bryderiet med å kjøre begge deler, var visstnok kranglete greier. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TLSA Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Her er noen nyere utg. Link Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Kjekke motorer! Parafin kan jo fåes billig om man bruker de rette kanalene. Men er nok dessverre ikke aktuelt for Norge i dag på grunn av avgasser og diverse Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Kjekke motorer! Parafin kan jo fåes billig om man bruker de rette kanalene. Er det noen mulighet å få vite om disse kanalene. Skulle gjerne hatt litt billig parafin. Sitér dette innlegget Link to post
Fyret 25 Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Jeg husker ikke denne tiden, fordi jeg er 15 år, men jeg har en sånn Yamaha 15 hk, som går på parafin og bensin... Vet desverre ikke årsmodell.. Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
ivar Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Fyret, post et bilde så kanskje noen kan si mer om ca årsmodell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fyret 25 Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 ja, har ikke noe bilde nå, men kan ta et bilde i morgen å poste Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
Hakkannen Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Skulle gjerne hatt litt billig parafin. "Flybensin" har samme egenskaper som parafin (men mye strengere kvalitetskrav) og brukes også til å lekkasjeteste drivstofftanker i fly og helikopter. Kan ikke brukes i flyfart etterpå og må deponeres. Sitér dette innlegget Link to post
Chaparral_Steyr Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Jeg hadde en slik motor, Yamaha 25 Kerosene, og har bare godt å si om den. Tanken var 2-delt: 8l bensin og 16l parafin. Motoren regulerte forholdet automatisk, 80% bensin på tomgang til 80% parafin ved full fart. Altså det ble billigere jo fortere du kjørte !! Og med literpris på 2.90, ble det jo moro. Noen ulemper var det jo, man måtte huske å ha med ekstra bensinkanne, for den lot seg ikke starte med kun parafin. Og den var hard på pluggene, midt i sesongen var det lurt med et ekstra skift, sikkert noe med et spessielt varmetall pga parafinen. Ellers gikk og snurret den fint. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 26.Juli.2011 Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Jeg vet at Volvo Penta hadde utebordsmotorer som gikk på 88 oktan traktorbensin, den var helt avgiftsfri. Det var kanskje en blanding av bensin og parafin Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Det var mange motorer som vi kjørte på en blanding av parafin/bensin tror det var ca 40% parafin og hadde benevnelsen traktorbensin. Dette blandet bensinstasjonene selv i egne tanker. Dette ble forbudt å selge pga manglende avgift på parafindelen. Her, som stort sett ellers, er det pengene som rår...... Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 23.April.2016 Del på Facebook Svart 23.April.2016 Er det noen her som har slik motor i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Har ståendes ein slik Mariner 25hk. Den var slapp og likte ikkje og gå lenge på tomgang. Så min far likte ikkje den spesielt til og brukast på teinebåten der det var mykje tomgangkjøring. For lenge på tomgang så vart pluggene våt. Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Fungerer den? Hva skulle du hatt for den? Jeg kunne tenkt meg å prøve en sånn for morroskyld Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Den fungerte like godt/dårlig sist gang vi brukte den, men synest og huske vi lånte ein mindre del på motoren. Om der mangler deler så er det heilt sikkert mulig og sette den på plass igjen for vi har liggende den andre motoren og. Kunne alltids sjekka tilstanden på den og gitt dej tilbakemeldin . Den ikkje var gått så langt da den raskt vart utskifta med ein tilsvarende Marinær som kun gjekk på bensin. Kva vil ein slik motor vere verdt idag har ikkje ej peiling på, kva vil du eventuelt by? Den liker ikkje langvarig tomgang og rask akselerasjon, men ellers kan den fungere godt. Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Kan du ringe meg på ni null en null null ni tre ni? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.April.2016 Del på Facebook Svart 24.April.2016 Tror ikke du skal prøve med rein parafin. Motorene ble vel kjørt på vanlig bensin med ca 40 % parafin iblandet. Det er uansett lurt å starte og stoppe motor på rein bensin, slik at du har to tanker. Vi brukte litt mer olje i traktorbensinen. Og husk at du snyter Staten, Den Norske for noen kroner i veiavgift pga parafinen, så.......... Sitér dette innlegget Link to post
aleksanderknudsn Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Jeg har en sånn en i normal drift på en hansvik 16.5 ? men bruker ikkje kjøre den på parafin. Yamaha F9.9BM 1989 ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 er det en F9.9 er det vel en 4T..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
smaaen2000 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Kjører du den på parafin med 2% 2taktsolje da? Eller hvilken blanding skal den ha? Sitér dette innlegget Link to post
aleksanderknudsn Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Er 4 takter ja. Har aldri selv prøvd med parafin. Ble informert om at det var parafindrift på denne da jeg kjøpte den. Er jeg feilinformert ?? Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 4 takter? Totakt mener du vel. Er det dobbel tank? De har vanligvis to slanger og dobbel tilkobling Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Ble informert om at det var parafindrift på denne da jeg kjøpte den. Er jeg feilinformert ? ikke hørt om yamaha 4t for parafindrift her til lands iallefall. De der er jo nøysomme i forbruk så bare hold deg til bensin. Er det noe spes. merking på dekselet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
aleksanderknudsn Svart 28.April.2016 Del på Facebook Svart 28.April.2016 Yamaha 9.9 4 stroke er den merket med. Og hører på gange og lydnivå det er 4 takt så ingen tvil der. Muligens feil info fra selger når jeg kjøpte denne da ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.