Jump to content

Husker dere Yamaha påhengs som gikk på parafin?


Norfront

Recommended Posts

de hadde vel disse til utpå 70-tallet.

 

Tror de fantes som 8hk, 15hk og 25hk?

 

Kjenner etpar som hadde slike motorer, men de ble alle kjørt på ren bensin. Ingen som gadd bryderiet med å kjøre begge deler, var visstnok kranglete greier.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde en slik motor, Yamaha 25 Kerosene, og har bare godt å si om den. Tanken var 2-delt: 8l bensin og 16l parafin. Motoren regulerte forholdet automatisk, 80% bensin på tomgang til 80% parafin ved full fart. Altså det ble billigere jo fortere du kjørte !! Og med literpris på 2.90, ble det jo moro.

Noen ulemper var det jo, man måtte huske å ha med ekstra bensinkanne, for den lot seg ikke starte med kun parafin. Og den var hard på pluggene, midt i sesongen var det lurt med et ekstra skift, sikkert noe med et spessielt varmetall pga parafinen. Ellers gikk og snurret den fint.

Link to post

Det var mange motorer som vi kjørte på en blanding av parafin/bensin tror det var ca 40% parafin og hadde benevnelsen traktorbensin. Dette blandet bensinstasjonene selv i egne tanker. Dette ble forbudt å selge pga manglende avgift på parafindelen. :flag:

Her, som stort sett ellers, er det pengene som rår......

Link to post
  • 4 år senere...

Den fungerte like godt/dårlig sist gang vi brukte den, men synest og huske vi lånte ein mindre del på motoren.

Om der mangler deler så er det heilt sikkert mulig og sette den på plass igjen for vi har liggende den andre motoren og.

Kunne alltids sjekka tilstanden på den og gitt dej tilbakemeldin .

Den ikkje var gått så langt da den raskt vart utskifta med ein tilsvarende Marinær som kun gjekk på bensin.

Kva vil ein slik motor vere verdt idag har ikkje ej peiling på, kva vil du eventuelt by?

Den liker ikkje langvarig tomgang og rask akselerasjon, men ellers kan den fungere godt.

Link to post

Tror ikke du skal prøve med rein parafin. Motorene ble vel kjørt på vanlig bensin med ca 40 % parafin iblandet. Det er uansett lurt å starte og stoppe motor på rein bensin, slik at du har to tanker. Vi brukte litt mer olje i traktorbensinen. Og husk at du snyter Staten, Den Norske for noen kroner i veiavgift pga parafinen, så.......... :saint:

Link to post

 Ble informert om at det var parafindrift på denne da jeg kjøpte den. Er jeg feilinformert ?

 

ikke hørt om yamaha 4t for parafindrift her til lands iallefall.   De der er jo nøysomme i forbruk så bare hold deg til bensin.    Er det noe spes. merking på dekselet? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...