Jump to content

Hvordan justere tenning MerCruiser 350 Magnum EFI/MP GEN+ (97mod)

eMTea

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nå fått tilbake motoren etter blokkbytte, og skulle idag starte opp å justere tenningen.

Mekanikeren som har byttet blokken, sa at tenningen var justert røfflig, til ca 6grader, men kun på merkene, den er ikke startet og kontrollert.

Han sa at slik den var nå, så skulle den lett starte. Det gjorde den! Kjempebra :)

Men han er reist offshore, og kunne ikke bidra med hjelp i kveld, så fikk hjelp av en annen amcar kompis. Å justere tenningen er noe jeg ikke skulle hatt noe problemer å gjøre selv, men liker å ha en til med litt peil på en slik operasjon.

Så til problemstillingen: På denne Magnum 350 EFI/MP, så må man koble til et "diagnose apparat" for å sette motoren i "service mode" ved justering.

Jeg gjorde som det blir vis i denne guiden:

Make a Marine EFI code tool for less than $1.00,

og uten å starte motoren, men kun med tenningen på, så blinker koden "12" så det er ikke noen feilkoder i systemet.

Jeg setter da igang og skal justere tenningen etter denne prosedyren: Mercruiser Marine Engine Timing Procedures og opplever noe rart.

I prosedyren står det følgende:

"NOTE: If NOT Using MerCruiser Timing Tool: With engine running, set the scan tool or Marine Diagnostic Code Tool to the SERVICE MODE and follow manufacturer’s instructions. On 350 Mag MPI Model, engine RPM will automatically increase to a higher RPM. You do not have to increase it manually, as stated in the following steps."

MEN, så fort jeg setter i jumperen til "diagnose apparatet" så stopper motoren. Om jeg prøver å starte, så bare stopper den istedet for å stabilisere seg på tomgang.

Om jeg gir litt gass, så kan jeg slippe den sakte ned på tomgang, til den går alene, men da går den på så lavt turtall, at det er hakket før den stopper på hver omdreining. Om jeg forstår prosedyren rett, så er jo det det motsatte av hva som skulle skjedd?

Om jeg kobler av lasken, så går motoren normalt, og når jeg måler tenning på tomgang, hopper den mellom 6-12grader, vandrer mye opp og ned. Gir jeg litt gass, så "roer" det hele seg endel, maks 2grader vandring. Fra ca 2500-3000omdr og opp til maks, så legger den seg dønn stabilt på 36grader.

Er det normal at disse 8'erne vandrer litt opp og ned på tenningen på tomgang?

fikk ikke opp linken, men du er altså sikker på at du bruker riktige pinner/uttak i kontakten ?

Kanskje kryssjekke med andre kilder hvis det er feil i artikkelen.

Er en som heter adeneo her som har god peiling, han kan sikkert hjelpe når han kommer på banen.

Jon

Ja, jeg har dobbeltsjekket den flere ganger, stemmer den altså.

Etter litt søking, så finner jeg utav at overnevnte prosedyre ikke er "helt" korrekt.

Det går et skille på EFI systemene. Så motorer med serienr under 0L000001 så må man ruse motoren opp til 1800omdr manuelt, før man kan justere tenningen. Min har serienr på 0F602347.

Så det er nok forklaring på hvorfor den nesten stopper. Jeg må manuelt tvinge den opp til 1800omdr.

Her er en link til inlegget hvor det står: Service Bulletin

Redigert av eMTea (see edit history)

Hei,

jeg kan ikke din motor, men har Volvo selv med EFi og har akkurat justert den.

Når jeg jumperkoblet økte tomgangen til ca. 1000 RPM som også var utgangspunktet for å stille nullpunktet, i service mood. Når jeg så tok av jumperen ramlet turtallet ned til 600 RPM. Så for meg høres det ut som at du har koblet jumperen feil.

Sjekk igjen med koblingen, evt. håp på at adeneo ser denne posten og kan hjelpe deg. Jeg har ikke servicemanualer over mercruiser og vil derfor ikke komme med noen råd som da fort kan bli "villedende".

Forøvrig så er min helt stabil på tenningen, men jeg fikk ikke så mange grader på kontrollturtallet som manualen sa.

Dette får du til, lykke til

Så til problemstillingen: På denne Magnum 350 EFI/MP, så må man koble til et "diagnose apparat" for å sette motoren i "service mode" ved justering.

Jeg gjorde som det blir vis i denne guiden:

Den guiden skal være riktig så dersom det er A og B som kortsluttes, og du får kode 12, så stemmer det utmerket.

......og opplever noe rart.

I prosedyren står det følgende:

"NOTE: If NOT Using MerCruiser Timing Tool: With engine running, set the scan tool or Marine Diagnostic Code Tool to the SERVICE MODE and follow manufacturer's instructions. On 350 Mag MPI Model, engine RPM will automatically increase to a higher RPM. You do not have to increase it manually, as stated in the following steps."

MEN, så fort jeg setter i jumperen til "diagnose apparatet" så stopper motoren. Om jeg prøver å starte, så bare stopper den istedet for å stabilisere seg på tomgang.

Om jeg gir litt gass, så kan jeg slippe den sakte ned på tomgang, til den går alene, men da går den på så lavt turtall, at det er hakket før den stopper på hver omdreining. Om jeg forstår prosedyren rett, så er jo det det motsatte av hva som skulle skjedd?

Det som skjer når når din motor settes i service mode er at når du slår på tenningen så kommer kode 12, og deretter eventuelle feil i systemet.

Samtidig så går IAC sensoren til sin ytterste posisjon hvor den blokkerer luftpassasjen for tomgangen. IAC sensoren er bare er en slags ventil som flyttes av en liten motor, som igjen styrer denne luftpassasjen, og således også styrer tomgangen.

Når man forsøker å starte motoren nå så vil man oppleve at den går svært lavt på tomgang på grunn av IAC sensorens posisjon, og går ujevnt, det er slik det skal være, men er tydeligvis ikke tatt med i disse guidene?

Det viktigste er kanskje at den elektroniske fortenningen nå holdes konstant, og det er mulig å justere tenningen.

Ja, jeg har dobbeltsjekket den flere ganger, stemmer den altså.

Etter litt søking, så finner jeg utav at overnevnte prosedyre ikke er "helt" korrekt.

Det går et skille på EFI systemene. Så motorer med serienr under 0L000001 så må man ruse motoren opp til 1800omdr manuelt, før man kan justere tenningen. Min har serienr på 0F602347.

Så det er nok forklaring på hvorfor den nesten stopper. Jeg må manuelt tvinge den opp til 1800omdr.

Her er en link til inlegget hvor det står: Service Bulletin

Nå er du inne på noe, men en kjapp titt på hele den bulletin'en viser at den i utgangspunktet ikke gjelder for din motor, men det er helt riktig at du manuelt må sette turtallet til 1800rpm (+- 200rpm), og deretter sette tenningen til rundt 8 grader fortenning.

Hei adeneo!

Det var et meget informativt innlegg! Hjertelig takk. Det viser at mange av mine antagelser var riktige, men siden jeg trodde det var noe galt med "diagnosen" så har vi stilt tenningen feil allikevel.

Ok, da prøver jeg igjen i morgen, denne gangen med lasken på plass, og med manuelt pådrag opp til 1800 omdr.

Men stemmer det at tenningen skal ligge å vandre opp/ned på tomgang, fra 4-6grader fra maks-min. Vi målte på bilen hans (57 Chevy Bel-Air) og der vandrer den maks 2 grader.

Det skal sier at denne vandringen roer seg når man ruser opp littegrann. Han lurte på om det kunne være slark i fordeler drevet, men det virket tight og fint.

Litt sånn forkortet og enkelt forklart, så sitter det noe elektronikk i fordeleren som blant annet justerer fortenning, men til syvende og sist så er det ecm'en som styrer denne elektronikken igjen, og hvor mye fortenning som skal settes.

Ecm'en setter dette ut i fra data som kommer inn fra alle de forskjellige sensorene, og alt fra sensorfeil til at tenningen er justert feil, og ecm'en ikke får de verdiene den forventer kan gjøre at den forsøker å justere tenningen, uten at den blir riktig fordi du ikke har stilt den riktig eller noe annet er feil.

Begynn med å juster tenningen riktig og se hvordan den oppfører seg da, dersom problemet vedvarer, og motoren ikke går slik den skal når tenningen er justert riktig, så kan man heller da begynne å se på om det er noe annet som kan forårsake dette, men som sagt så må man begynne med riktig utgangspunkt, og det vil sannsynligvis gjøre at motoren går slik den skal.

Ok! Da har jeg gjort et nytt forsøk.

Når jeg kobler til denne diagnose lasken, så vil jo ikke motoren gå på tomgang. Det er jo greit, holder den live selv.

Når jeg nå sjekker tenningen, så ligger den dønn stabilt, ingen vandring.

Justerer til 8 grader, ved 1800omdr. Det gikk jo fint.

Når jeg fjerner lasken igjen, begynner den å vandre mellom 10-14 grader ved tomgang 650omdr.

Ved økende turtall stabiliserer vandringen seg.

Men ved 4000omdr har jeg 40 grader fortenning, er ikke det litt i overkant mye? Kjører riktignok med 98oktan på denne midlertidige tanken da..

Ifølge denne siden så er jo total advance maks 32 grader. Boatinfo manual side 314.

Jeg leste en plass at enkelte av motorene hadde et turtallsområde hvor de justerte tenningen oppover selv, og følte på turtallsforandring, om turtallet da økte, når de avanserte med mere tenning, så beholdt de fortenningen, om turtallet falt, så trakk den tilbake tenningen.

Redigert av eMTea (see edit history)

I utgangspunktet så høres det ut som om fortenningen er litt høy, da rundt 30-36 grader er normalt, men 40 grader er litt mye.

Samtidig så det er slik at man skal kun sette utgangspunktet, altså 8 grader ved 1800rpm, og resten tar ecm'en seg av med de innebygde tenningskurvene og tilbakemeldinger fra sensorer osv.

Det er enkelte som mener at man kan brenne stempler ved for høy fortenning, min mening er at det skal en god del til før det skjer, og bankesensoren vil oppfatte at det er for mye fortenning lenge før dette skjer og justere tilbake tenningen automatisk, så det er normalt ikke noe problem, og det er ikke så mye annet som kan ødelegges ved å ha litt høy fortenning.

Nå er det ikke så veldig mye man får gjort med hverken tenningskurver eller dataene fra sensorene, så jeg hadde nok montert motoren slik den er, og heller fulgt litt ekstra godt med i begynnelsen.

Jeg er jammen ikke helt sikker på hvordan ecm'en gjør det, men i utgangspunktet så følges nok tenningskurvene, og dersom det oppfattes at det bør settes mer eller mindre fortenning ut i fra de tilbakemeldingene som ecm'en får fra sensorene, så gjør den det.

Dette gjør at jeg tror den godt kan sette 40 graders fortenning dersom den oppfatter dette som det mest riktige, og det kan komme av alt fra bensin til barometrisk trykk og en hel del andre greier.

Så lenge det ikke er sensorfeil eller feil på ecm'en, som ingenting tyder på ettersom du kun får kode 12, som antyder at alt er som det skal være, så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig om dette, men som nevnt heller fulgt litt ekstra godt med.

Fortenning på 40 grader ved høyere turtall skal heller ikke være noe problem på en GM V8'er, på bil er fortenningen i enkelte tilfeller godt over 50 grader på høyere turtall på samme type motor, selv om bruksområdet selvfølgelig er litt annerledes, og det er også derfor den maksimale fortenningen alltid settes litt lavere på en båt.

Det viktigste er at motoren går skikkelig, og fungerer slik den skal, og på disse så ordnes som sagt det meste av innstillinger selv.

Den sikreste måten å sjekke at alt virker som tiltenkt er å prøve motoren litt, og dersom litt høy fortenning er det eneste problemet så hadde jeg nok montert den og testet den litt for å se at den går greit, noe den sannsynligvis gjør.

Redigert av adeneo (see edit history)

Hei!

Nå er båten på vannet, og har hatt et par timers prøvetur idag i dette nydelige været.

Det virker ikke som om motoren er helt frisk.

Når man ligger i cruisefart, 25-30knop, ca 2500omdr så jager den litt med pådrag, motoren gir litt gass selv, for så å gå av igjen, litt sakte jaging opp/ned.

Også får jeg ikke mere enn 4000-4100omdr på maks. det utgjør ca 51 knop på GPS. Den skal visstnok ha gått mye fortere før, og jeg har ikke tuklet med propellen, så tror det er motoren som ikke har full effekt.

Tenningen skulle jo i utgangspungtet være riktig.

Er det noen andre enkle ting jeg bør sjekke, før jeg setter hele verden på huet for å finne utav dette?

PS: Kan nevne at en av tennpluggene ikke er riktig (den er korte gjenger istedet for lange) men det skulle da ikke gi SÅ mye utslag. Jeg har uansett bestilt nye, for marinaen her hadde ikke på lager..

Nå er tenningen justert på nytt. Denne gangen gjorde jeg det motsatt. Jeg begynte på 3000omdr og justerte den til 36grader der. Det var mye bedre. Nå når den 4400omdr greit, og gjør 55knop. De siste omdreiningene og knopene regner jeg med har mye med groe på båt/drevet å gjøre, samt polering av propell, og en ekkoloddgiver som stikker ned i vannet på hekken.. (helt målbo plassering etter min mening på en hurtigående båt, men utrolig sterk plastikk den er laget av da :) )

• 4 år senere...

Hei.

Jeg hiver meg litt på denne tråden da jeg selv har skiftet topp pakning på en 6.2 MPI å skal nå grunn justere tenning.

Jeg har ingen gradering på reimhjulet som indikerer for og etter tenning, kun et overrett merke på reimhjul og I blokka. Hvordan kan man da justere tenning?

Jeg har fått låne et Scan Tool og har tennings pistol, men ser ikke helt løsningen når jeg ikke har gradering på reimhjulet. Noen forslag til løsning her???

En 6.2 MPI har ikke noen tenningsjustering, den ordner det selv, det eneste du trenger å gjøre er å følge servicemanualen og sette fordeleren ned på riktig punkt (TDC #1), og det er der merkene kommer inn.

Det enkleste er selvfølgelig om du merket fordeleren før du tok den ut, da setter du den bare på plass igjen !

Du ser jo merkene på tegningen?

Se på fordeleren din, rotoren er sannsynligvis trill rund, men har en "tange", altså en stift som stikker ut, se bilde nedenfor, denne settes innenfor de to merkene. 

Dersom du ikke finner noen merker på kanten av fordeleren, så ser du på tegningen. Legg merke til hvor pluggen til fordeleren er, og det rette partiet, og sett rotoren omtrent der den skal være.

Selve tenningsjusteringen gjør motoren selv, så lenge rotoren står i nærheten av der den skal være, altså mellom de to merkene på tegningen du postet.

bilde

Husk at motoren skal være på #1 TDC, altså du må ha merkene på svingningsdemperen korrekt, og stempel nr. 1 må være på topp.

Som Adeneo skriver så er det ingen tenningsjustering på denne motoren. Det sitter en fast giver på undersiden av registerdekselet som gir posisjon på veiva og så justerer ecu'en fortenning selv ihht en elektronisk tabell. Bankesensorer sørger for at ecu'en retarderer tenningstidspunktet hvis motoren får tenningsbank. Denne motoren har en coil som leverer høyspenning til alle de åtte pluggene og derfor har den en fordeler. (Nyere motorer har en coil for hver sylinder) Når du setter inn fordeleren skal stempel no1 stå på øvre dødpunkt og så skal rotoren peke slik som tegningen du linker til. Noen  motorer, men så vidt jeg vet ikke din, har en posisjonsgiver under rotoren i fordeleren som skal korrespondere med veivsensoren. Da må man bruke diagnoseutstyr (enten et rinda scan tool eller en pc med riktig overgang og sw) for å justere en verdi som heter cam retard til 43-47 grader. Dette gjelder i alle fall motorer med MEFI-4 ECU.

Hei.

Tusen takk for hjelpen.

Jeg sjekket grunninnstillingen og den stod utenfor merkene. Justerte til den var midt i mellom å koblet til Scan Toolet, da vandrer fortenningen mellom 10 og 4 grader. Er det normalt at den ligger å vandrer?

Øker jeg turtallet til 1200 rpm så ligger den stabilt på 10 grader fortenning og på 3500 rpm 30 grader. Skal teste litt mer i morgen for å se hvor mye fortenningen er på høyere turtall samt prøvekjøre båten med belastning.

Forøvrig var det ingen feilkoder på motoren.

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg har akkurat bygget opp motoren min fra en ny longblock. Motoren er en Mercruiser 5.7l MAG 350 MPI (2005 modell)

Jeg satte motoren i TDC ved å kinne motor til jeg kjente kompresjonen i tenningshullet nr 1 med tommelen. Så justerte jeg slik at gradeskiven på torsional demper stemte med TDC punktet på motor. Deretter tok jeg å justerte tenningshuset slik at den rotorarmen stemte med tennplugg ledning 1 på tenningshuset.

Motor startet å går veldig fint, den har gått i ca 1,5 timer i garasjen nå med turtall under 2000 rpm, så nå kan jeg begynne å kjøre litt på turtall.

Jeg har forstått det slik at jeg da slipper å gjøre noe mer med timingen siden den styres elektronisk. Stemmer dette?

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...