Magne_F Startet 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2011 Hei. Beklager dårlig emnetittel, men jeg klarte ikke å formulere noe bedre. Uansett. Jeg har i det siste lagt merke til eksos som kommer i tillegg til kjølevannet fra min vp md2030. Det er mulig det altid har vært slik, men som fersk diesel eier ble jeg litt usikker. Tenkte å sjekke impelleren for å sjekke at motoren får nok vann, men ville høre om noen av guruene her viste om dette er vanlig, eller om det er noe annet som kan være galt. På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Heisann! Jeg har samme motor som deg og det skal ikke ryke veldig mye. Jeg hadde også problem med mye røyk og det viste seg til slutt at feilen lå i kjølevannsinntaket. Regner med at du har gjennomsiktige kjølevannsslanger. Hold en lommelykt slik at du lyser gjennom disse og se om det trekkes luft inn. Sjekk sjøvannsfilteret. Det kan selvsagt være tett, men det er også en svakhet at det kan lekke inn luft i pakningen på lokket. (www.seilbaaten.com/blogg/kjoelingentilmotorenreparert) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Faxen Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 I love smoke om the water. Mine grønne gamle dyr, ryker som F... ved oppstart. Kan ikke forvente noe annet av gamle motorer. Men din er jo relativt ny, så det virker litt rart. Regner med det stopper, når den er blitt varm? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Sjekk impeller og sjøvannsfilter. Det skkal ikke være mye hvit røyk i eksosen. Er impeller og filter og kan det være du skal ta en kikk på ajøvannsinntaket på drevet ditt. Jeg har erfart at det gror mye rur i år Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 - men i fuktig vær ser man røyken mye bedre. ( trodde jeg hadde et problem på min D2-40, men det viste seg at alt var normalt. Da jeg fikk sysematisert tankene litt så fant jeg ut at jeg reagerte på denne røyken kun når det var kaldt i lufta ( høst) eller regnsværsdager) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 For lite kjølevann kan gi damp, altså røyk. Ellers er det ikke unormalt at det ryker litt av noen år gamle dieselmotorer. Mener jeg da! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Frittalande Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 (...)ryker som F... ved oppstart. Kan ikke forvente noe annet av gamle motorer.(...) (...)ikke unormalt at det ryker litt av noen år gamle dieselmotorer.(...) Unnskyld meg, men kva er definert som ein gammal motor? Min VP TMD30a, med sine 26 år har enno ikkje byrja å røyke,, Den er myndig, så den har pr.def. "lov" til å røyke, men gjer det då ikkje. ..men drikk gjer den. --- For lite kjølevann kan gi damp, altså røyk. Kvit røyk - damp.. Svart røyk - dårlig forbrenning, for lite luft, for tung belastning.. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Stein-Erik Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hei! Et klart tegn på for lite kjølevann. 99% sjanse for at inntaket i drevet er grodd. Sjekk også impeller. Volvo har hatt noen dårlige serier som mister vinger etter få timer til denne motorserien. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Akkurat som en snekke jeg hadde, kunne bli forgiftet om det var vindstille Men tilbake til saken, det nevnes hvit røyk her. Er ikke hvit røyk / eksos indikasjon på uforbrent diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Takker for alle svar. Var impelleren som var synderen. Kun 3 blader igjen, og et av dem var på vei til å ryke. Nesten merkelig at den ikke har gått nevneverdig varm, men det er vel en av fordelene med seilbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 (redigert) Da finner du nok de tre bladene som mangler ved inntaket på varmeveksleren. Løsne den største slangeklemmen og ta av gummimoffen. Renner en del kjøleveske ut. Inni der finner du bladene som mangler. Gjorde samme jobben selv for et par år siden! Slangeklemmen du løsner er merket 5 på figuren under - nede på bildet(er en på andre siden og som er merket 5): MD 2030 varmeveksler Redigert 26.Juli.2011 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Flott at du fant ut av dette men hvilken farge var det på eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.