rentascandi Startet 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2011 Har problemer med min Marna RG12. Motoren går fint når den står i frikobling, men når jeg setter den i gir (både forover og bakover), mister den motorkraft og begynner å skyte i forgasseren. Når jeg setter den tilbake i fri, begynner den å gå normalt igjen etter få sekunder. Dette problemet oppstod plutselig, motoren har alltid gått fint tidligere. Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette problemet :-) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Hei Velkommen til Forumet :) Hørtes ut som ett tennings problem, justering av tenning. Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Alternativt at du trenger å gjøre rent forgasseren. Kan være den går litt magert. Får nok til å rusle på tomgang, men orker ikke noe belastning. Gamle plugger? Min Marna gikk merkbart finere når jeg byttet pluggene etter noen år på samme plugger. Tenning eller forgasser, det er vel der du bør begynne. Samt sjekk at du har 0,4mm klaring på ventilene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Etter hva jeg vet ut ifra erfaring og har hørt om, så må forgasseren til snekkemotorer justeres nesten hver tur for å gå optimalt. Men høres ut som ett tenningsproblem ja. Prøv å snu på hjulet til magneten 180 grader, så sett den innpå igjen. Vi fikk skyting i forgasseren da vår magnet sto "feil vei". Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Etter hva jeg vet ut ifra erfaring og har hørt om, så må forgasseren til snekkemotorer justeres nesten hver tur for å gå optimalt. Bare tull.... Jeg justerte min Marna når jeg kjøpte den for tre år siden. Har ikke rørt noe som helst etterpå. Tok først en skikkelig rens på forgasser, deretter grovjusterte jeg motor og kjørte den varm. Ett par-tre minutter med justering av tomgangsturtall og fullfartsdyse, og det var det. Disse gamle snekkeforgasserne er noe av det mer enkle og robuste man kan skru på. Kjør motor på full gass. Vri dysa sakte innover til du hører turtallet synker litt. Deretter vrir du en 1/4 omdr ut igjen. Ferdig. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Retox_93 Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 (redigert) Prøv å snu på hjulet til magneten 180 grader, så sett den innpå igjen. Vi fikk skyting i forgasseren da vår magnet sto "feil vei". RG12 kom med coil og fordeler. ikke magnet Redigert 27.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Skyting i forgasseren er et typisk tegn på for mager bensinblanding. Når du sier at problemet oppstod plutselig så kan det skyldes rusk som har lagt seg i forgasserdysen slik den får for lite bensin av den grunn. Skru dysen helt inn, mens du teller antallet omdreininger. (Trolig ca 3-4-5). Så skruer du dysen helt ut, sjekker den opp mot lyset og pirker eventuelt veldig forsiktig med en yrtynn koppertråd for å få bort rusk. Deretter skruer du den inn igjen, helt til bunns - og så det talte antallet omdreininger tilbake. Lykke til! (At forgasseren skal måtte justeres for hver tur er det reneste vrøvl!) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marnamannen1 Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Har problemer med min Marna RG12. Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette problemet :-) Still på fordeleren altså den som fordelerlokket sitter på. På fordelerlokket går ledninger til tennpluggene. Kjøp en tenningslampe på biltema til 149 kr og send en epost til marna der du spør om hva tenningstidspunktet skal være. Sikkert masse folk på forum som vet tidspunktet. ( Tipper 8 grader før stempel nummer en er på topp.) Vri fordeleren til du har rett tenning. Dette er veldig lett. Utover det kan det være forgasseren. Rens den med trykkluft, men bytt gjerne deler som nål og dyser om du får tak i et reperasjonssett. Jeg har troa på blandingsskruen eller skitten forgasser. Prøv å finn denne blandingsskruen og skru på den mens motoren har slik belastning du beskriver. :) God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
rentascandi Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Takk for tilbakemeldingene og gode tips! Jeg tror jeg får begynne med en rens av forgasseren - har ikke gjort det før så det er nok på tide :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellu Svart 30.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Min far har en lik motor. Når den begynner å fuske som du beskriver er det mellomrommet i stiften som er feil. Sitér dette innlegget Kjellu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.