Jump to content

Hanse 470 mørkla Sørlandet etter nærkontakt med kabler


Trondwi

Recommended Posts

Rett før kl. 16 i går prøvde "Villfugl" - en Hanse 470 - å passere under 4000 V høyspentkablene ved Brekkestø. Det er markert på sjøkartet at disse ligger 20 m over sjøen og det er skiltet med at de ligger 22 m over. I virkeligheten ligger de enda litt høyere, men Hanse 470 har en mast på 24,5 m. Resultatet var at strømmen gikk i deler av Grimstad, Lillesand og Høvåg samt at det oppsto brann i en høyspentmast på fastlandet. På øyene utenfor Brekkestø var strømmen borte i ca 6 timer.

 

Hva slags imbesile idioter er det som kjører under godt merkede høyspentkabler med 4,5 m høyere mast enn høyden som er angitt på kartet? Jeg er i ferd med å bli tilhenger av at båteiere som gjør slikt bør få båten inndratt!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Hva slags imbesile idioter er det som kjører under godt merkede høyspentkabler med 4,5 m høyere mast enn høyden som er angitt på kartet? Trond

Har du aldri gjort feil i livet ditt? De fleste gjør det stadig vekk. Av og til blir konsekvensene av tabber veldig synlige. Å omtale folk slik du gjør på grunnlag av at de har gjort en enkelt feil slår kun tilbake på deg selv.

La oss heller være glade for at ingen ble skadd. Et strømbrudd er ingen katastofe.

Sørlandet består for øvrig av mer enn Justøya og omegn.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo være en leid båt som ikke kapteinen helt har oversikt over.. Synes det er meget kraftig kost noen kommer med her..

Er jo meget dumt å gå under en høyspent uten å vite høyden på masten.. Men han gjør nok ikke denne tabben igjen..

Får bare håpe masten overlevde og at ikke resten av sommeren er spolert..

 

Det er jo mange motorbåter som går på grunn uten at vi får en masse spetakkel av den grunn..

 

Så tenkt dere om litt gutter....

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig gjør de fleste av oss feil - ikke minst jeg. Men å kjøre under høyspentledninger som er tydelig merket på kart og med skilt med en båt som har en mast som er flere meter høyere enn angitt høyde, synes jeg er mer enn å gjøre en feil/tabbe seg ut. Disse kablene har i hvert fall vært merket på kart de siste 50 årene. Husstander i Grimstad, Lillesand og Høvåg mistet strømmen i dette tilfellet, mao Justøya med en særdeles stor omegn.

 

En leid båt burde avstedkomme vesentlig større aktsomhet en bruk av egen båt og det første man uansett bør gjøre er å sette seg inn i høyt og dypt målene.

 

Går man på grunn med motorbåt, er dette noe som går utover en selv og kanskje forsikringsselskapet. Drar man ned høyspent ledninger, som i dette tilfellet, ble flere tusen husstander uten strøm i noen timer og vi som ikke bor på fastlandet fikk først tilbake strømmen etter 6-7 timer. Kanskje det er en vesentlig del av årsaken til at det ikke blir spetakkel om man går på grunn med en motorbåt?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Joda, alle kan gjøre feil. Noen gjør det bedre enn andre. Ansvarlige ombord i dette tilfellet har vel fylt opp tabbekvoten for lang tid fremover. Og så skal vi ikke trekke frem dette med båttyper. Man må uansett være tilstede. Kan hende at vedkommende fikk illebefinnende e.l., da kan det vel unskyldes.

Link to post
Share on other sites

Kjørte nettop forbi båten som ligger i Brekkestø like ved spennet det traff. Virket rolig og fredelig ombord, og de jeg så virket det som om var opptatt med daglige gjøremål som å nyte dagen/solen. Med kikkert kunne jeg se tydelige merker i masten ca en meter under toppen av masten. Ledningene som sådan er det nesten helt umulig å se mot sol/blå himmel, men skiltingen er tydelig nok.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En refleksjon om Baatplassen er at man skal ikke gjøre mye feil før man blir hengt ut som idiot her inne. Enten det gjelder hekkbølger, høyspent eller andre uhell som kan skje. Vi får håpe trådstarter ikke har uhell selv noen gang, feks huker drwggen i en kabel... :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil påstå at lykken her har vert større enn forstanden. 4000v hørtes lite ut dersom det mørkla så store områder. En typisk kraftlinje som forsyner så store områder bruker å ha 22000v eller 66000v. Slike linje har meget ofte automatikk som prøver å koble inn spenningen tre ganger etter en feil, tenk da om linjen faller på dekk. Grøsse og gru...

Spenningen som Cato Zahl Pedersen ble utsatt for var til sammenligning på 16000v, og han var heldig som ikke mistet livet...

Link to post
Share on other sites

Å kalle 1100 husstander uten strøm for å mørklegge sørlandet er nok prosentvis mye større feil enn noen meter mastehøyde ;-)

 

Det er en årviss forteelse at en seilbåt river ned disse ledningene. Det ville kanskje vært betimelig om e-verket la dette korte strekket ned i sjøen og derved både åpnet en av våre mest populære leier for seilbåter samt sikrer forsyningen til kundene sine.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er en årviss forteelse at en seilbåt river ned disse ledningene. Det ville kanskje vært betimelig om e-verket la dette korte strekket ned i sjøen og derved både åpnet en av våre mest populære leier for seilbåter samt sikrer forsyningen til kundene sine.

 

I følge artikkelen her Link så er vel Justøybroen 400 meter fremme bare 20 meter. Kan det stemme?

Link to post
Share on other sites

I følge artikkelen her Link så er vel Justøybroen 400 meter fremme bare 20 meter. Kan det stemme?

 

Mener det stod 20 meter på skiltet nordfra da jeg gikk gjennom der i går. Spennet i Brekkestø er jo ikke i Blindleia i motsetning til Justøybroen, og det er ikke store omveien å måtte gå rundt hvis man skal til motsatte side av Brekkestø fra der man måtte være.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Mørkla Sørlandet" er vel en liten overdrivelse ja.

 

Det er kanskje ikke så rart at denne feilen gjøres. Det er ikke lett å finne ut hvor høy masten er, produsentene er flinke til å oppgi dypgående men den eneste måten jeg har funnet for å få et nøyaktig svar på høyde er å måle selv når masten er montert ned. Ganske klønete egentlig! Og med vanens sterke makt er det lett å glemme dette helt hvis man har gått forbi mange ganger før med mindre båt.

Link to post
Share on other sites

Mener det stod 20 meter på skiltet nordfra da jeg gikk gjennom der i går.

 

Ser at jeg må korrigere meg selv litt her. Selve broen er merket med 19 meter og spennet like nord for broen er merket med 21 meter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Det er kanskje ikke så rart at denne feilen gjøres. Det er ikke lett å finne ut hvor høy masten er, produsentene er flinke til å oppgi dypgående men den eneste måten jeg har funnet for å få et nøyaktig svar på høyde er å måle selv når masten er montert ned.

Vel google er kjekk å ha, den forteller at Hanse 470 har en bridge clerance på rundt 80' 6", noen oppgir den til være 80'2"... som er litt i overkant av 24,5 meter... Dette burde være lett å finne ut av... tok bare 10 sekunder... så legger man inn litt sikkerhetsmargin her... samt litt for annet kjafs som måtte være ettermontert i mastetoppen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du google min oceanis 411 clipper 2001 (ikke celebration, men lav rigg)

Og hvor måler man? med eller uten windex/vindmåler etc..

 

Slit og slit. Det tok meg ti minutter og finne at ISP=I=47,7.

Det virker som om båten er levert med et rekke riggkonfigurasjoner. Det enkleste er å heise opp et målebånd å fikse det selv. Det tar en halvtime, men så blir du også sikker. Og hvor du måler, avhenger av hva du ønsker å bli kvitt oppi der, om du liker å utfordre skjebenen.

 

Jeg har 17 meter mast som står 1,6 meter over vannflaten. Det kaller jeg 19 meter. Og så stikker VHF-antennen 1 meter over toppen. Så da blir min seilingshøyde 20 meter. Det betyr at jeg aldri går under et luftspenn som er under 22 meter. Ledningene kan sægge litt med alder og diverse.

 

Det er slik her i verden at det å inneha/føre/betjene diverse dingser, som biler, båter, fly, VHF etc., medfører noen grad av forpliktelser. En av disse generelle forpliktelsene er aktsomhet. I dette ligger også at man må vite hva man driver med. Så blir det et definisjonsspørsmål om man kaller en hendelse uhell, uflaks, va'kke min skyld osv. Ofte kommer lover, forskrifter, prosedyrer, sedvane og styrer hva samfunnet generelt mener om hvor en hendelse hører hjemme. Innefor bil har man et objektivt ansvar. Det har man sikkert også får fly. Når det gjelder båt, så er vel objektiviteten omtrent ikke til stede.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt er å bruke en laser avstandsmåler til toppen av masten og gode gamle Pytagoras....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...