Jump to content

Norskprodusert snekke på Sicilia?


Bergen dørk

Recommended Posts

Har vært et par uker på Sicilia; ikke bra for båtlivet, men kanskje for å oppleve litt sommer og varme (30-35 grader).

 

Vi var hovedsaklig i byen Marsala sørvest på Sicilia og her var det en stor gjestehavn og mange spesielle lokale fiskebåter. Hovedsaklig var det ribber som preget lokale marinaer som fritidsbåter, etter det jeg kunne se.

 

Typisk liten fiskebåt i Marsala:

 

img_9713.jpg

 

Og et glimt fra en marina:

 

img_9716.jpg

 

Så til poenget: I den vesle sjarmerende kystbyen Selinunte (noen mil sør for Marsala) så jeg plutselig noe som minnet om en nordisk snekke, som måtte besiktiges nærmere. Trodde først det var en Scand, men det var en Fram 690; noe jeg trodde var en norskprodusert båt. Denne så jo ikke spesielt norsk ut annet enn i skrogformen, men er det noen som kjenner til om disse båtene har vært produsert andre steder i Europa eller solgt nedover i disse strøk? Trodde denne båten var urnorsk, men et eksemplar har iallefall funnet veien sålangt sør i Middelhavet.

 

img_9705.jpg

 

Kalesjen var av plast; etter deg jeg kunne se. Den lå noen meter fra land.

 

img_9709.jpg

 

Forresten en fantastisk sjarmerende kystby som anbefales om noen er på disse kanter.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Norskproduserte snekker finner en over hele verden. Jeg hadde blant annet for noen år siden kontakt med en amerikansk eier av en Saga27 som trengte tips om nye pakninger rundt vinduene. Han hadde sin Saga27 i Florida under palmene!

 

florida2.jpg

 

Lars H.

trudelutt.zapto.org

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Artige kommentarer og bidrag; det er jo litt interessant å filosofere litt på hvordan disse båtene er kommet til disse sydlige eller fjerne havnene....selv om en sjelden er så heldig å treffe f.eks. eier når en bumper tilfeldig innom en marina.

 

Ha en fortsatt god båtsommer, folkens!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har transportert utallige nidelv og windy båter nedover til båtmesser overalt i europa,flere ganger til slovenia,portoroz! Og båtmessa i dusseldorf.

Ett par steder i frankrike og Bulgaria.

 

Så markedsføringen er iallefall der ifra wind og nidelv sin side,dette var så sent som midten av 2000-2010

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå at noen synes det er en "sensasjon"....å se norske båter i sydlige farvann...på 80 tallet var det betydelig eksport av norskproduserte båter til Europa. Synes dere også det er en sensasjon at vi har tyske...engelske...amerikanske...italienske...brasilianske,,,franske...+ mange andre importerte båter i Norge????

Over hele verden spiser man norsk laks...og vi spiser poteter fra kypros

Redigert av Skipper Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok ikke det at dem syntes det er en sensasjon,men heller det at det er artig og se urnorske båter så langt vekk,nå til dags er det jo ikke mye salg av typiske norske båter syd i europa vil jeg tro?

 

Med typiske norsk mener jeg saga,agder o.l

 

Vil nok tro det er mer der det ligger

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det var ikke presentert som en sensasjon; snarere en observasjon som inkluderte et spørsmål. Selvsagt er det riktig det du her sier og vi vet det, men det har gitt noen artige innspill og så får vi være fornøyd med det. :-)

 

Lagt til: Jeg var for sen - siste mann uttrykte bedre enn meg hva som var tanken.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

ordin: Jeg ser poenget ditt på det første innlegget, men på båtene senere vil det jo være en kjempejobb å heve maskinene?

 

Til dem som stiller seg overraskende til at vi ser det som spesielt å oppdage norskproduserte båter i andre land vil jeg si at i alle fall jeg er klar over at vi eksporterer båter "all over the place", men at det var artig å se i Trieste at det ikke var de store prestisjebåtene (Windy xx fot osv) som var synlige, men eldre, mer beskjedne båter jeg kunne se. Artig at noen av dem, f.eks Saga 20, hadde blitt tilpasset lokale behov.

 

I tillegg må det innrømmes at når man bruker store deler av sin arbeidsinnsats på å fremføre "norske" ideer i EU-byråkratiet, så er det kjekt å oppdage når man slapper av med kveldsturer at vi tross alt har en viss innflytelse!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kan bidrage med at jeg har haft kontakt med Skilsø 23 ejere over stort set hele verden bla. Kroatien, Grækenland, USA, Australien mv. Jeg har lidt på fornemmelsen at de senest producerede mest blev solgt i Sydeuropa. :sailing:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå at noen synes det er en "sensasjon"....å se norske båter i sydlige farvann...på 80 tallet var det betydelig eksport av norskproduserte båter til Europa. Synes dere også det er en sensasjon at vi har tyske...engelske...amerikanske...italienske...brasilianske,,,franske...+ mange andre importerte båter i Norge????

 

 

 

Kan ikke forstå at noen åpenbart lar seg irritere over andres interessante observasjoner av Norske båter i utlandet.

 

Jeg er en av de som blir begeistret om jeg treffer en landsmann i utlandet. Hva gjør det meg da?

Jeg tror også du burde lese igjennom hva TS og andre har skrevet og delt. Kanskje greit at du kaller deg skipper båtløs, for nå syns jeg du var helt på jordet. :rolleyes:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Som en smule overfokusert på Draco :yesnod: så inngår bryggesleng som en del av ferieopplevelsen. Draco ble jo også produsert i i Spania da. Men jeg ser stadig båter som er produsert i Norge. Spesiellt 70 og 80 tallsbåter fra den gangen Norge var en stor nasjon mht lystbåt design og produksjon. Fjord, Nidelv, Windy +++

 

Det går blant annet en Draco 2400 Styling i Tyrkia. Og den er laget i Flekkefjord. :thumbsup:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...