Bergen dørk Startet 27.Juli.2011 Del på Facebook Startet 27.Juli.2011 (redigert) Har vært et par uker på Sicilia; ikke bra for båtlivet, men kanskje for å oppleve litt sommer og varme (30-35 grader). Vi var hovedsaklig i byen Marsala sørvest på Sicilia og her var det en stor gjestehavn og mange spesielle lokale fiskebåter. Hovedsaklig var det ribber som preget lokale marinaer som fritidsbåter, etter det jeg kunne se. Typisk liten fiskebåt i Marsala: Og et glimt fra en marina: Så til poenget: I den vesle sjarmerende kystbyen Selinunte (noen mil sør for Marsala) så jeg plutselig noe som minnet om en nordisk snekke, som måtte besiktiges nærmere. Trodde først det var en Scand, men det var en Fram 690; noe jeg trodde var en norskprodusert båt. Denne så jo ikke spesielt norsk ut annet enn i skrogformen, men er det noen som kjenner til om disse båtene har vært produsert andre steder i Europa eller solgt nedover i disse strøk? Trodde denne båten var urnorsk, men et eksemplar har iallefall funnet veien sålangt sør i Middelhavet. Kalesjen var av plast; etter deg jeg kunne se. Den lå noen meter fra land. Forresten en fantastisk sjarmerende kystby som anbefales om noen er på disse kanter. Redigert 27.Juli.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tom Rør Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Morsom observasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Sikkert en nordmann som har hatt den med på flyttelasset en gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Observerte en Tresfjord 26 snekke på Elba for 4 år siden, og senere en Saga 20 på fastlandet. Så en og annen Norsk snekke har tydligvis funnet veien til Italia. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Vi har da italienske biler her i landet også, og de kom ikke til landet på flyttelasset til en Italiener. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fusebox Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Observerte en Fjord Dolphin (tror jeg det var) i byen Palau på Sardinia i våres :-) Morsomt å se våre norske båter i sydligere farvann. Redigert 28.Juli.2011 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Jepp, men den ser ikke helt norsk ut heller.. men regner jo med at den en eller annen gang kan ha tatt turen ut av en norsk havn. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Har sett flere norskproduserte båter, f.eks. Windy, når jeg har feriert på den spanske middelhavskysten. Og det er jo fint :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Norskproduserte snekker finner en over hele verden. Jeg hadde blant annet for noen år siden kontakt med en amerikansk eier av en Saga27 som trengte tips om nye pakninger rundt vinduene. Han hadde sin Saga27 i Florida under palmene! Lars H. trudelutt.zapto.org Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blue_Dragon Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Norske båtprodusenter har levert store mengder båter til Europa. Dog spesielt på 70 og 80 tallet. Fjord var vel i sin tid en av de alle største båtprodusentene. Morsomt bilde. Ser de har satt inn nye runde vinduer. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Langs kaiene i Trieste, 13. april i fjor Kommentarer skulle være unødvendige. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bergen dørk Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Artige kommentarer og bidrag; det er jo litt interessant å filosofere litt på hvordan disse båtene er kommet til disse sydlige eller fjerne havnene....selv om en sjelden er så heldig å treffe f.eks. eier når en bumper tilfeldig innom en marina. Ha en fortsatt god båtsommer, folkens! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MaSa Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Har transportert utallige nidelv og windy båter nedover til båtmesser overalt i europa,flere ganger til slovenia,portoroz! Og båtmessa i dusseldorf. Ett par steder i frankrike og Bulgaria. Så markedsføringen er iallefall der ifra wind og nidelv sin side,dette var så sent som midten av 2000-2010 Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Skipper Båtløs Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Kan ikke forstå at noen synes det er en "sensasjon"....å se norske båter i sydlige farvann...på 80 tallet var det betydelig eksport av norskproduserte båter til Europa. Synes dere også det er en sensasjon at vi har tyske...engelske...amerikanske...italienske...brasilianske,,,franske...+ mange andre importerte båter i Norge???? Over hele verden spiser man norsk laks...og vi spiser poteter fra kypros Redigert 6.August.2011 av Skipper Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Er nok ikke det at dem syntes det er en sensasjon,men heller det at det er artig og se urnorske båter så langt vekk,nå til dags er det jo ikke mye salg av typiske norske båter syd i europa vil jeg tro? Med typiske norsk mener jeg saga,agder o.l Vil nok tro det er mer der det ligger Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bergen dørk Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) Det var ikke presentert som en sensasjon; snarere en observasjon som inkluderte et spørsmål. Selvsagt er det riktig det du her sier og vi vet det, men det har gitt noen artige innspill og så får vi være fornøyd med det. :-) Lagt til: Jeg var for sen - siste mann uttrykte bedre enn meg hva som var tanken. Redigert 6.August.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lars H. Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 To Saga27 fra Selje i Canada. Lars H. Webcam og live video fra båten her og her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ordin Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Jeg ser på disse bildene og lurer litt på hvorfor ingen heiser motorene sine opp av vannet når de ikke er i bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 (redigert) ordin: Jeg ser poenget ditt på det første innlegget, men på båtene senere vil det jo være en kjempejobb å heve maskinene? Til dem som stiller seg overraskende til at vi ser det som spesielt å oppdage norskproduserte båter i andre land vil jeg si at i alle fall jeg er klar over at vi eksporterer båter "all over the place", men at det var artig å se i Trieste at det ikke var de store prestisjebåtene (Windy xx fot osv) som var synlige, men eldre, mer beskjedne båter jeg kunne se. Artig at noen av dem, f.eks Saga 20, hadde blitt tilpasset lokale behov. I tillegg må det innrømmes at når man bruker store deler av sin arbeidsinnsats på å fremføre "norske" ideer i EU-byråkratiet, så er det kjekt å oppdage når man slapper av med kveldsturer at vi tross alt har en viss innflytelse! Redigert 6.August.2011 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
ordin Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Jeg tenkte på bildene i første posten selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Kan bidrage med at jeg har haft kontakt med Skilsø 23 ejere over stort set hele verden bla. Kroatien, Grækenland, USA, Australien mv. Jeg har lidt på fornemmelsen at de senest producerede mest blev solgt i Sydeuropa. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Lovart låring Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Kan ikke forstå at noen synes det er en "sensasjon"....å se norske båter i sydlige farvann...på 80 tallet var det betydelig eksport av norskproduserte båter til Europa. Synes dere også det er en sensasjon at vi har tyske...engelske...amerikanske...italienske...brasilianske,,,franske...+ mange andre importerte båter i Norge???? Kan ikke forstå at noen åpenbart lar seg irritere over andres interessante observasjoner av Norske båter i utlandet. Jeg er en av de som blir begeistret om jeg treffer en landsmann i utlandet. Hva gjør det meg da? Jeg tror også du burde lese igjennom hva TS og andre har skrevet og delt. Kanskje greit at du kaller deg skipper båtløs, for nå syns jeg du var helt på jordet. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Executive Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Som en smule overfokusert på Draco så inngår bryggesleng som en del av ferieopplevelsen. Draco ble jo også produsert i i Spania da. Men jeg ser stadig båter som er produsert i Norge. Spesiellt 70 og 80 tallsbåter fra den gangen Norge var en stor nasjon mht lystbåt design og produksjon. Fjord, Nidelv, Windy +++ Det går blant annet en Draco 2400 Styling i Tyrkia. Og den er laget i Flekkefjord. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.