Jump to content

Montere Mercruiser V8, alignment spørsmål.


eMTea

Recommended Posts

Hei!

 

Idag gjorde vi et forsøk på å montere motoren, men støtte på problemer under "alignment" biten.

1. Problemet er at når vi strammer boltene på transomplaten, så drar motoren seg 2-3mm mot styrbord.

Motoren har jo stått i denne båten før, så hadde håpet at framlabbene kunne stå der de opprinnelig gjorde, men om jeg forstår riktig, så skal disse være HELT LØSE, mens man justerer inn alignment, for så å justeres ned mot båten når tolken glir lett? sant?

 

2. Jeg har installert nye fibeskiver på transomen, men jeg har bare 1 stk av den doble låseskiven som skal ligge i midten av dem, så på den ene siden så ligger det 2 vanlige skiver, er dette korrekt? Det lå slik når jeg tok ut motoren også, men er jo ikke sikkert forrige mekaniker gjorde det helt rett heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel montert og satt det sånn at tolken passer perfekt. Om du må skru den fast litt ved siden av de gamle hullene hadde ikke jeg brydd meg om, så lenge alt er rett og fint bak der

 

Det er vel ikke låseskiver, men fjærer det du mener med dobbel låseskive. Så vidt meg bekjent, så er det ganske viktig å ha disse i orden!

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å ha disse 2 "fjærskivene" der (en på hver side). Motoren vil trekke seg litt til siden hvis de ikke er som de skal.De fremre festene justerer i utgangspunktet ikke motoren sideveis, men opp og ned.

Når du først har mulighet til å bytte de 2 fjærskiven bør du gjøre det.(ikke den store utgiften i forhold til at motoren blir skjev)

Husk også å "tørne" motoren i forskjellige stillinger for å kontrolere at tolken glir lett i alle stillinger(kast i demperplata).

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...