Upnorth Startet 27.Juli.2011 Del på Facebook Startet 27.Juli.2011 Båten skal no få autopilot, og Raymarine utstyr er innkjøpt. Det er hydraulisk styring montert med to styreposisjonar (inne/ute). Eine rattpumpa har tilbakeslagsventil slik at det er montert kun 2 slangar frå pumpe 1 til pumpe 2 og vidare til sylinderen ved roret. Må eg no montere ein tredje slange frå autopilotpumpa til rattpumpa med tilbakeslagsventil? Synest ikkje dette går klart fram av dei manualane som ligg ved utsyret. Ei oppklaring av det kyndige forumet vert sett stoooor pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Jeg mener bestemt at begge rattpumper skal ha tilbakeslagsventil. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Monterte i min Viknes 880 i vinter. Ta kontakt med produsent av styring. De svarer raskt. Du skal montere to hydraulikk slanger fra pumpe, til inn og ut av styre sylinder. Det skal settes inn lengre banjo bolter, slik att du får to slanger inn og ut på styre sylinder. Videre skal du på senter av el pumpen, strekke en teflon slange som skal inn på avluftingen mellom inne og ute styringen. Hva som er hva på på pumpen av inn og ut er ikke så nøye, det er bare å snu el ledninger etterpå. Tror ikke du trenger å montere inn tilbake slags ventiler. HVilken båt er det og hvilken type auto pilot? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Tror ikke du trenger å montere inn tilbake slags ventiler. Det er ikke snakk om å montere inn. Det er snakk om rattpumper med innebygd tilbakeslagsventil. Siden han har 2 posisjoner, har han sannsynligvis dette allerede. Fra Sleipner Tilbakeslagsventilen sikrer at når rattet står i ro, sperres forbindelsen mellom rattpumpe og sylinder. Slag på roret kan ikke overføres til rattet, og roret vil alltid stå i innstilt posis- jon. Ved montering av autopilot og ved flere styreposisjoner, er denne nødvendig. Ved montering av flere styreposisjoner og / eller autopilot, må det monteres en nivåregulerings slange mellom pumpene. Denne slangen skal monteres i det laveste hullet bak på den øverste pumpen ved att man bytter ut den tette pluggen med en ansatsnippel. På den nederste pumpen skal den øverste pluggen på baklokket skiftes ut med en ansatsnippel. Den pluggen man da tar ut skal erstatte påfyllings pluggen på den laveste pumpen, slik att denne er helt tett. Ved montering av autopilot (elektro-hydraulisk pumpe), må også denne kobles opp med nivå regulerings slange. Følg her monteringsanvisning på denne. Dersom det er mer enn en stryreposisjon må alle pumper ha tilbakeslags ventil. Det kan selvfølgelig kobles opp flere styreposisjoner dersom det skulle være nødvendig. Man kobler da bare opp pumpene videre på samme måte som i 2 stryreposisjoner med T-stykker både på trykk-slangene og nivåregulerings-slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Beklager dårlig formulering, men det er det jeg mente att tilbakeslags ventiler allerede er der. Hvilken raymarine autopilot og hvilken skjerm er det som skal koples til. Forstod raskt att forhandler og importør, ikke har helt begrep på SeatalkNG og vanlig seatalk. Tok litt telefoner, + leste på noen utenlandske forum, att dette var ett veldig diskutert tema. Redigert 28.Juli.2011 av Viknes 6BY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Det skal settes inn lengre banjo bolter, slik att du får to slanger inn og ut på styre sylinder. Man kan kople seg inn der det passer seg med T-stykker på slangene. Man trenger ikke gå direkte på styresylinder slik du beskriver. Det er en heller uvanlig installasjon. Og dermed har vel alle skjønt hvorfor alle pumpene må ha tilbakeslagsventiler i et slikt system. Redigert 28.Juli.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Ja så bra da, men dette er jo ferdig pressede slanger, så hvor har du erfaring med å montere deg inn fra pumpe til styre sylinder? Må jo koble deg inn fra el dreven pumpe og inn på styre sylinder???? Dette var ny info for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 men dette er jo ferdig pressede slanger, Ikke nødvendigvis, Sleipner leverer også skrukoplinger for selvmontering. Autopilotpumpa kan egentlig monteres hvor som helst i nærheten av sylinderen med T-stykker direkte på ekstisterende slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Slangen er da presset på forhånd. Er bare klemkonen, med mutter som kommer løs...... Har du montert autopilot og hydraulisk styring? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.