Jump to content

Landstrøm og "rare" kabler ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisann . Etter flere diskusjoner sist vinter uten noe resultat  så er diskusjonen i gang igjen . I havna der jeg ligger er det flere kabler som ser mindre bra ut  , bleike røde og tynne osv . Hva sjer , eller hvem har annsvaret vis det brenner i en båt på brygga ? Regner jo med at dominoefekten trer i kraft og tar med seg noen fler båter bortover brygga . Hva da med erstattningskrav til hvem ? Hva vis  brannen starter i et gammel "vrak" av en båt uten noen form for forsikkring , selv om det er påbundt med annsvar , hva da ? Hva med og forlange at det skal være godkjente kabler inn i båtane om ikke annet , hva dem har inni båten er det kansje litt værre og få sjekka eller fulgt opp .Noen som har vært borti noe sånt eller hørt noe ?  Vært mega tragisk om det hadde brent i nabobåten og min hadde gått med i dragsuget , så må jeg dekke tapet selv . Hva med noe meninger og evt saker som har skjedd før ? Noen som har vært borti slike saker før ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Heisann . Etter flere diskusjoner sist vinter uten noe resultat  så er diskusjonen i gang igjen . I havna der jeg ligger er det flere kabler som ser mindre bra ut  , bleike røde og tynne osv . Hva sjer , eller hvem har annsvaret vis det brenner i en båt på brygga ? Tine II

Den enkelte har vel ansvar for sitt, som i neste omgang blir skubbet over på et forsikringsselskap og til slutt på spleiselaget (du, meg og alle andres forsikringspremier).

 

En måte å korrigere dette på kan jo være at havnesjefen i første omgang minner plasshaverne om at de sjekker kablene sine og i samme anledning kommer med en anbefaling til rett type kabel og standard.  Dersom dette ikke hjelper mener jeg at barnehagementaliteten må tas i bruk.  Hvis folk ikke har innsikt eller forstår alvoret, må en nødvendigvis fortelle i klartekst mulige konsekvenser av en slurvete holdninger til dette med strøm. Beklager at jeg ikke kan dy meg. Har en liten "Sonsk" havnesjef i meg :nono:.

:smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Ja, det er bare å beklage, men her må du nok innstille deg på å dekke alt selv, eller eventuelt med egen kaskoforsikring. Slik som sjøforsikringen er bygget opp ser jeg ikke "nubbesjans" for at den som eier den båten der brannen eventuelt starter kan gjøres ansvarlig for noe som helst.

 

... men hva skjer om huset ditt hjemme brenner og kaster gnister over på naboens hus, slik at det også brenner ned   -   der er heller ikke DU ansvarlig ....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Båtforeningen kan selvfølgelig lage regler for kabler og landstrøm, de kan innskjerpe regler og kontrollere   -   men de vil aldri påta seg noe ansvar.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

... men hva skjer om huset ditt hjemme brenner og kaster gnister over på naboens hus, slik at det også brenner ned   -   der er heller ikke DU ansvarlig ....

mvh

Poseidon

Regner med at det blir noe annet vis huset brenner og det slår gnist over til naboen . Det er vel forskjell på det og på ikke godkjent kabel i båten , trur jeg da . Burde kansje ta en alvors prat med formann eller hele styret for den saks skyld ang dette .Sende brev til dem som har sytrådkabel og gi dem et par dager på og bytte den , vis ikke dem bytter ,  er det bare og klippe den av . Sånn hadde jeg gjort det han jeg bestemt . er vel for dyrt med gambling her vel . Kan jo ikke jatte med folk år etter år vel , eller til den dagen det er for seint og båtan har brent opp . Trur jeg skal sjekke dette meget nøye di nærmeste dagene . Kan ikke si jeg har lyst til og satste båten min på andres domhet . Skjønner foresten ikke helt problemet , kjøpte en godkjent feit kabel på 25 meter i sommer på tilbud til 95 kroner , det har vel di fleste råd til tipper jeg . Men som sagt hadde da vært meget intresant og fått greie på hvorden det stiller seg vis slikt skulle skje da før det kan være for seint .

 

PS:Hadde en idag foresten med sjøt i en plastbærepose som hang nesten nedi vannet , og han er ikke baker nei han er elektrikker ,TYPISK kansje !

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Kontakt det lokale eltilsyn, og be om et ettersyn i båthavna. Alle kabler skal være av type for utvendig bruk eks: NMHVO, Purflex el lignende. Er ikke kablene av godkjent type blir de forlangt fjernet.

 

Det er etter all sansynlighet jordfeilbrytere på brygga deres, så når disse møkkaledingene tørker opp vil det mest sansynlig bli jordfeil og dermed strømløst, så branfaren er nok ikke så stor.  Men bra er det ikke.

Stå på.

 

 

Enjoy

Link to post

Takker for svarene .Var vel et bra tips det siste der , men kansje best og gi dem en mulighet først , selvom det er blitt gjort noen ganger .Greit nok at det ikke blir brann da jordfeilbryter slår av strømmen . Kan jo bli dyrt det også da ,ikke alle som er som meg og er i havna 7 dager i uka .Slår jordfeilbryter av strømmen og og det er kaldt som f , og folk ikke har vært og sjekka båten på mange dager , da blir det fort dyrt da også . Så feil og kostbart blir det uannsett når det ikke er sånn som det skal være ............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Kontakte el-tilsynet er det beste forslaget så langt. Er det noe fart i dem vil eierne av opplagsplassen bli tvunget til å foreta seg noe. Er selv elektriker, og har sett mye rart...... Skaff en megger og test kablene med 1000V mellom fasene og mellom fase og jord. Tåler de dette så tåler de noen uker til (husk å koble fra først da :wink: ). Når det gjelder jordfeil og krypstrømmer så husk følgende: Strømmen går alltid raskeste vei. Dette betyr at den går raskeste vei fra stedet strømlekkasjen oppstår og til jord. Ikke nødvendigvis korteste vei, men raskeste (lederevne). Dersom det er 230V i båten og det oppstår jordfeil, vil strømmen gå rett i jordledningen i kabelen. Dersom det ikke er jord i kabelen eller denne er dårlig koblet, vil strømmen søke til jord i bakken via ror, kjøl e.l. Dersom båten er isolert fra bakken (plastskrog), kan båten være berøringsfarlig. Hvis f.eks. jordfeilen har forplantet seg til badeplattformen og noen tar i denne samtidig som de står i en vanndam våt på beina, kan personen bli jordleder. Dette er det samme som skjer når man får strøm i seg på badet ved å holde i vannkrana og f.eks en lampe samtidig og det er jordfeil i huset. Dette er grunnen til at det er viktig å ha jordledningsforbindelse i huset mellom vanninntaket i kjelleren og sikringsskapet, slik at potensialforskjellen blir utjevnet i denne istedet for i deg. Det er svært usannsynlig at jordfeilen får noen innvirkning på andre båter i området. Da må strømmen gå opp av bakken igjen og inn i neste båt, noe som er en tung vei.

Dette ble litt mye, men da jeg først kom i gang.. :rolleyes:

Redigert av Bluewater (see edit history)
Link to post

Hyggelig det Perlen.

Håper ikke det skremmer noen når jeg skriver at man kan få strøm i seg ved å ta på en båt i opplag, for dette skjer svært skjeldent vil jeg tro. De aller fleste skjøteledninger har nok god jordledning. I tillegg er det jo vanlig med jordfeilbrytere på slike uteanlegg. Årsaken til krypstrøm og korrodering på f.eks. ror kan være at det er en dårlig forbindelse på minussiden i anlegg der man har minuslederen koblet til blokka på motoren osv, til forskjell for der alle forbruksstedene skal ha både + og -. Hvis det er lettere for strømmen å gå fra + til - via roret og saltvannet en via den ledningen som er tiltenkt denne oppgaven, vil dette kunne bli resultatet. Regel nummer èn: Vær sikker på at alle koblinger har god kontakt. Bruk godkjente kabelsko påpresset med godkjent tang. Den koster litt og er av den typen du må presse helt sammen før du får den opp igjen. Pass på å skrape bort maling o.l. før påskruing. Skaff en oversikt over hvilken tykkelse som tåler hvilken strømgjennomgang, og bruk tykke nok ledninger. Gå opp en tykkelse dersom det er en lang ledning. Pass på at HELE kontaktflaten på kabelskoen skal ligge an mot underlaget. Sist men ikke minst: Rengjør batteripolene, klemmene og alle tilkoblingene på disse hver vår. Slik bedrer man ledningsevnen i anlegget, og strømmen vil mest sannsynlig gå dit DU vil at den skal gå.

Der ser du, jeg tok av igjen.... :lol:

Link to post

Hei

Jeg ser mange gode tanker og meninger her, men har etpar spørsmål før vi henger ut skikkelig folk som syndebukker..

Hvilke kabler er godkjent og ikke godkjent? Såvidt jeg vet var det inntil for ca ett år siden tillatt å importere og selge skjøteledninger med 1 mm2 ledere. Det kom forbud mot å importere så tynne ledninger, men restlager er det lov å selge ut.

Nå importeres det og selges skjøteledninger med 1,5 mm2 ledere, og jeg kan ikke forstå at disse ikke er godkjent til utebruk. Hvis de brukes i ei havn regner jeg med at det kreves at de har jordleder.

 

Til en båt som kun ligger med vedlikeholdslading og kanskje et lys ser jeg ikke noen problemer med de "tynne røde".

 

Den enkleste diagnosen en kan stille på en kabel er å kjenne på den. Er den varm så er det et tydelig tegn på for høy belastning med påfølgende brannfare.

 

Ser også mange skjøter med plast rundt. Denne hindrer effektivt at skjøtemkontakten får tørket opp etter fukt. Heng gjerne opp skjøten og lag et "tak" av plast, men ikke pakk den inn.

 

Dette var noen kveldstanker, og jeg hører gjerne motargumenter eller flere tips :wink:

Mons

Link to post

Heisann Mons.

Vet iallfall at "lovlige" kabler skal ha gummiert kappe.

De "tynne billige" har vel kappe av PVC plast.

typen RDOE er iallefall godkjent, og i tillegg skikkelig solid. Kappen er gummiert, av UV og oljeresistent gummi.

 

Jeg bruker denne, og anbefaler den til andre. Finnes faktisk på Biltema Clas Ohlson.

Ellers har Elektrogrossisten i Oslo denne til OK pris, såvidt jeg kan huske.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Godt og få lufta dette emne ser jeg , ikke bare jeg som lurer litt her . Men når jeg går utover brygga og ser endel "rare" kabler så veit jo ikke jeg hva folk bruker dem til i båten sin , om det er til lader eller lamper ? Men må jo være mulighet for bryggesjefene og ta en runde og sjekke dette . Dette med sjøter i poser osv er vel heller ikke det luraste da det er endel unger som til stadighet er utpå bryggene og både bader å fisker . Nå er det ikke lov i havna og ha sjøt så den saken burde være grei men .........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...