Jump to content

sirkulasjonssvikt på kjøling tamd 60 b


beauty of aqua

Recommended Posts

Hei!

Etter at jeg har hatt motoren utav båten i vinter samt montert inn defroster og varmtvannstank,har jeg nå fått alvorlige problemer med kjølingen.

Det hele har utartet seg slik:

I oktober i fjor heiste jeg motoren ut av båten for og få flikket litt på den,lakkere den og få lagt på ny motorisolasjon.

Etter en uke eller to så var motoren kommet på plass igjen,og jeg begynte og gjøre andre ting i båten.Glemte fullstendig at det er noe som heter vinterkonservering.

 

Nå for en ukes tid si siden ble gliset sjøsatt og saker og ting skulle startes opp.

Etter litt problemer med luft i diselen starter den opp.Jeg har fått med meg at lufteskruen for lufting av kjølesystemet som på min motor er lokalisert på toppen av turboen skal stå åpen.

Etter noen minutter med motor i fri og ca 1200 omr. begynner jeg og lure på om det er noe som ikke stemmer.

For det første er det ikke kommet en dråpe ut av lufteskruen.for det andre syns jeg at eksosbendet er i varmeste laget etter bare noen minutter på 1200 omr.(men hva vet jeg,det skal vel gjerne være slik..).

Ringer så til en kammerat av meg som har sånn halveis peiling på volvo penta motorer og ber han komme bort og ta en titt.

Han sier at jeg må senke kjølevannslangene til defrosteren da disse ligger ca 50 cm over lufteskrue på motor.som sagt så gjort.

Senker alt slik at slangene til defroster og vv tank nå ligger ca 15 cm under lufteskrue på motor/turbo.

Monterer også inn gjennomsiktige slanger på defrosteren for og prøve og holde litt kontroll på hva som skjer.

 

Starter så opp motoren på ny.

Samme som sist..ingenting ut av lufteskrue..Heller ikke en dråpe og se i den gjennomsiktige slangen.

 

Riner så til min kammerat som gir meg nummeret til en annen som skal være god på vp.Han har ikke tid til og komme og se på det,men gir meg beskjed om at jeg må ut og belaste motoren for og få ut luften i systemet.

 

Litt skeptisk løsner jeg fortøyningen og legger av gårde.Holder vel ca 1500 omr.tempraturen stiger kjapt til tett opp under 100 gr. på måleren.fremdeles ikke en dråpe i den gjennomsiktige slangen,men det røyke ut av lufteskruen(koking??).

 

Noen som kan tenke seg hva som er feil her?

Begynner og bli frustrert!!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikkje vere noe annet en pompa til sjøvannet som ikkje suger opp sjøvann siden du får varmgang i eksosbendet vil eg tru, har du mulighet til å sette på ein slange med trykkvann og så sjå om du får kjøling da, så har du utelukket at det er tett/feilkoblet,(det kan hende den beste) og da er det vell ikke noe annet en inprelleren som er synderen.

Har sjøl ein Tamd 60A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...