Jump to content

Trykkvann, feilsøking 12v - trenger et klart hode!


Skjær i sjøen

Recommended Posts

hei,

 

da er vi i gang igjen!

 

Trykkvannet sluttet å virke. Feilsøkte og fant ut at det måtte være pumpa (hadde testet alt annet og det virket). Kjøpte ny, funker fortsatt ikke. Fikk en kompis til å feilsøke og han konkluderte med krana (som også er bryteren). Jeg skulle bare sjekke motstanden gjennom bryteren dagen etter og så kjøpe ny kran, men selvsagt - krana virket den også (viste 0 ohm med kran av og en hel haug av ohm med krana på).

 

I kveld dro jeg ned igjen, løsnet "koblingsboksen" for å feilsøke på nytt. Resultat; alle enkeltdelene virker, men ikke samtidig.

 

Dette bør jo være enkelt. Her er en liten tegning (NB: den store firkanten viser bare boksen, det er ikke kobling mellom 1 og 2 osv ;-) ):

 

trykkvann_redigert.jpg

 

Bryteren går da fra punkt 4 til 3.

 

Jeg har gjort følgende i kveld:

 

1. målt spenning inn. Dvs i ledningene som går inn i punkt 1 og 2. Viser 12,8 volt.

2. målt spenning gjennom boksen. Dvs med 1 og 2 koblet til målt ut av 4 og 5. Viser 12,8 volt.

3. koblet pumpa rett på 4 og 5. Går som ei kule når jeg setter på strømmen.

4. koblet krana til 4. Målt strømmen ut av krana (dvs den som skal kobles til 3) og minus på 5. Viser 0 volt med krana av og 12,8 volt med krana på.

5. Skiftet posisjon på minus for å sjekke at punktene 3 og 6 også virker.

6. som punkt 4, men erstattet multimeteret med pumpa. Virket ikke.

 

Når jeg kobler alt på slik det skal være fungerer det ikke. Er det noen som har noen tips? Det kan godt være at jeg gjør en banal feil.

 

Nå er i alle fall alt koblet opp, men direkte fra + og - til pumpa. Kobler på minusen når den skal brukes. Mulig jeg bare kjøper en vippebryter og monterer hvis annet ikke hjelper.

 

mvh

Skjær i sjøen

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Har du målt spenningen mellom punktene 1 og 2 når alt er koblet som det skal og kranen er åpnet, dvs mens pumpen "teoretisk" skulle svive?

 

Hvis den spenningen er 0, eller noen ganske få volt har du en dårlig kontakt tidligere i kretsen.

Hvis spenningen mellom 1 og 2 er ca 12 volt, som den skal være, går du videre:

 

Mål spenningen mellom 4 og 2; tenk samme logikk som ovenfor.

Mål spenningen mellom 3 og 2, til slutt mellom 6 og 2.

 

Alle målingene skulle gi ca 12 volt, og du kan med fordel bruke en prøvelampe istedenfor et høyohmig universalinstrument for ikke å lure deg selv. Når du kommer til punktet hvor spenningen går mot 0 volt, da har du avslørt synderen.....

 

Jeg vedder en kroneis på at det er "kontaktvansker og løsaktige forbindelser", men at du lar deg lure av det høyohmige instrumentet :giggle:

 

Tilføyd litt senere: Jeg leste teksten din en gang til og fant denne parantesen: "(viste 0 ohm med kran av og en hel haug av ohm med krana på)" Du mener forhåpentlig akkurat motsatt?

 

Lykke til iallefall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Målingene du har foretatt er uten pumpa tilkoblet. Da er det heller ingen belastning på. Om du har en svært dårlig forbindlse et sted, så vil ikke spenningsmåling avsløre den. Du kan ha 12,8 volt selv om det bare er en tråd på tykkelse med et hårstrå igjen på en kobling. Når pumpa kobles til har ikke pumpa mulighet til å få nok strøm gjennom en slik forbindelse. Det er forskjell på spenning og strøm.

Når det gjelder det og bli lurt av multimeter er det bare og koble meterets røde kabel til en + kontakt, og den sorte til en skiftenøkkel så gjør du en liten aha-oppdagelse hvis du ikke kjenner til det fra før.

Da forstår man at de målinger man gjør med multimeter ikke alltid er det man tror, fordi man får tilnærmet fullt utslag på spenning selv om det ikke er forbindelse til batteri minus. Noen kan tilogmed tolke det som spenningsfall, mens det ikke er forbindelse med batteri minus i det hele tatt. Det er her prøvelampe kommer inn i bilde da denne må ha forbindelse med både + og - for og lyse. Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjekk at sila i krana ikke er tett, hadde samme runden ifjord og målte spenning til pumpe og bryter, trodde jeg måtte bytte pumpe, men da jeg tok av slangen ut fra pumpa startet den og strålen stod ut i stikk kabinen!! Sjekket da silene i kranene og de var potte tett både i byssa og badet!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...