Jump to content

Blå sand/ Koppersulfat i bunnstoff


Viknes 6BY

Recommended Posts

Hva er problemet med å bruke vanlig bunnstoff? Jeg bruker sort selvpolerende, og de eneste stedene som får groe av betydning er de som ikke er behandlet med bunnstoff. For eksempel propell. Hvorfor tilføre egen gift når du kan bruke et godt bunnstoff istedet?

 

Eller så er jo koppersulfat vannløselig, så det vaskes nok uansett fort bort.

Link to post
Share on other sites

Det heter (ihvertfall hva vi sier her i Rogaland) BLÅSTEIN, og du får vel ikke kjøpt det noe sted, vil jeg tro?? Må vel være registrert bonde, tror jeg. Felleskjøpet hadde dette tidligere.

Har brukt litt i sjøen under brygga og båten, og det tar jamen knekken på vegetasjonen på bryggepålene og på vegetasjonen på sandbunnen.... Sterke saker.

Inneholder jo kobbersulfat, så det må vel ikke brukes i nærheten av aluminiumsdrev etc??

 

Jeg fant et råd for noen år siden med kayennepepper, til bruk på det grå Volvodrevet. Kjøpte en haug med krydderposer og blandet oppi Volvo sitt drevstoff og malte drevet. Ble jo litt rart da, med et tydelig oransje preg på gråmalingen, he he. Om det virket bedre enn tidligere og senere år? Nei, det tror jeg ikke.

Ellers har jeg hørt om de som smører inn drev med Møllers TRAN - skal visst være effektivt, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må virke i meget kort tid?

Link to post
Share on other sites

Sikkert. Du skal ikke se bort fra at det er det samme som allerede fins i bunnstoffet. Så bunnstoffet blir kanskje mer effektivt, eller kanskje du bare forurenser mer uten at det hjelper. Men om det er lovlig med slike egenkomponerte blandinger er en helt annen sak. Det er jo greit om vi kan ta litt vare på miljøet under vann også, ikke bare det vi ser rundt oss...

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Då fekk eg bestillt meg 1,8kilo.

Blei bestillt fra:

https://matoghage.no/produkt/kobbersulfat-cuso4/

 

Sitert fra Maxmaling.no:

 

Kobbersulfat kan løses opp i varmt vann.

For å få grønne flammer tømmer du ut litt Blåstein på ett fat, tar litt rødsprit over og tenner på.

Veiledende blandingsforhold ved sprøyting mot sopp i poteter e.l: 5g pr. / 5-10L vann.

Sviskader kan forekomme ved bladsprøyting, så prøv på ett lite område først. Bruk produktet forsiktig, høye doser kan skade plantene dine.

Det er noen som sverger til å ha dette i maling, men dette har vi ikke noe erfaring med. Det antydes da 100 gram oksalsyre i 10 liter maling.

Link to post
Share on other sites

Noterer ivrig.

 

Flere tips til hvordan glade amatører kan eksperimentere med miljøgifter?

 

Noen som har prøvd å helle alle kjemikalier i vasken for å spare seg turen til gjenbruksstasjonen? Jeg har hørt at når man ikke lenger kan se noe blir det faktisk borte helt på orntli! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...