Ulven71 Startet 28.Juli.2011 Del på Facebook Startet 28.Juli.2011 Kan noen hjelpe meg med et tips til hvor jeg kan få tak i koblinger til vannrørene i båten? Rørene er merket PEX 1/2''. Koblingene jeg er ute etter er både albuer, rette og t skjøter. Koblingene er sånn at rørene tres inn på en stuss og en hylse skrus utenpå. Innvendig er rørene 1/2'', utvendig er de rundt 16mm. Koblingene er i plast, men det beste hadde kanskje vært å bytte til metall? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Du kan umulig ha googlet dette, der får du greie på alt du trenger om PEX Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Er du sikker på at pexrørene er 16mm? Det er vanligst med 15 mm. DE jeg brukte ombord heter Tectite,ogde skal bare skyves inn, og trenger da ikke den tredelte pexkuplingen. Sjekk om det er riktig at det er 16mm, for det finnes jo deler til det også selvfølgelig. Sjekk også om Flak eller de andre leverandørene på det maritime markedet har. Plast er ikke noe galt, da alle kuplinger som er originalt i min nåværende, og min gamle båt(Bayliner, og samme konsern som din Maxum) hadde plastkuplinger. Det er jo ikke så veldig høyt trykk på dette anlegget ombord heller. Lykke til. Redigert 28.Juli.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Jeg har nettopp byttet bereder i båten fra 120v til 230volt og da trengte jeg å skjøte på en halv meter da vann inn/ut var på en annen plass på den nye. Fant det jeg behøvde på Biltema, de har to lengder, den største er på en halv meter. Ellers så har vel en rørlegger forretning dette. Man kan vel lage det selv og muligens. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 De forskjellige pexkuplinger er beregnet på et bestemt fabrikat av rør, med en gitt godstykkelse, og hvis det er for tynt/tykt gods, vil den ikke klemme sånn som den skal, eller rett og slett ikke går å tre inni røret.Der er Tectite sine fine, da de bare er utapå, og ikke inni røret. Sitér dette innlegget Link to post
Ulven71 Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Hei Takk for tilbakemeldinger. Jeg har googlet, fikk "noen" sider med treff, men ingen som kan fortelle meg hvor jeg får tak i akkurat disse koblingene jeg leter etter Har prøvd koblingene fra Biltema, men iom at rørene mine er tykkere enn 15mm blir de for trange. (er tykkere enn 15mm TomRør.-) Finner ikke det jeg leter etter hos Maritim, Flak, Strøm, Watski osv... Flere tips tas i mot med takk Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Rørleggere her i Norge har masse PEX-koblinger men de går nok i mm-mål. Siden du har tommemål så er det naturlig å søke på engelske eller amerikanske sider. Men det kan jo være verdt å spørre en rørlegger uansett. Disse sidene ser ut til å ha en del for 1/2" PEX: http://www.pexsupply.com/ http://www.pexuniverse.com Prøv å google "PEX plumbing" eller "PEX fittings" så får du nok mange relevante treff. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Det brukes pexkuplinger på varmerør, som er til 16 mm. Sjekker hvem som har det nå Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Probata har pushfittings for 16 mm. rør, og de skal også ha vanlige pexkuplinger.Hør med Dem, og hvis de har, så kan det bestilles via en rørlegger i nærområdet ditt. Tlf: Hentelagereret i Oslo: 93002995 Sitér dette innlegget Link to post
Ulven71 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Igjen, tusen takk for svar (jeg sjekker dem Tom Rør ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.