Lingefan Startet 28.Juli.2011 Del på Facebook Startet 28.Juli.2011 Jeg lette etter tråder vedrørende dette, men kunne ikke finne noen, så jeg tok sjansen på å starte en ny. Jeg er i markedet for en båt av type Windy 28 Ghibli med 1 stk inboard. Jeg blir skremt av alle feil og tulleproblemer som koster flesk på dieselmotorene og har en kamerat som har opplevd gigantiske vedlikeholdskostnader på en Yanmar D-max. Leser rundt på nettet og finner ut at både Volvo D6, Kad300 og andre merker lider av store vedlikeholdskostnader og feil og mangler. Poenget med dieselmotor er vel at man skal kunne kjøre mye. Men er det lavere forbruket bare en lokkefaktor uten sannhet rent økonomisk? Spørsmålet blir plutselig: Lønner det seg å velge en bensininboard med 2-3 ganger så høyt forbruk og hente det inn på vedlikeholdskostnadene, eller er inboard dyrt å vedlikeholde uansett drivstofftype? Vurderer V8 8,2 VP 420hk (47 knop) vs D6 350 (43 knop) eller KAD300 (38 knop). Jeg tipper at båten er best å kjøre med førstnevnte. Den er også billig og "ingen" vil kjøpe den. Derfor er det mulig å få den billig. Når båten skal selges må man jo regne med å få mindre igjen for den. Hva vil dere med erfaring tippe er forskjellen i drivstoff i f eks 30 knops marsjfart med V8 8,2 liter bensin vs D6 350 i en 28 ghibli? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.