Jump to content

Fritidsbåter ikke velkommen under Tall Ship Stavanger


SRA

Recommended Posts

Leit å se at Stavanger har valgt å stenge gjestehavnen under tall Ship, der er synd Stavanger trenger de båtturistene de får - her har byen store muligheter for vekst i antall - men nei når muligheten byr seg så jages de bort.

 

Her burde arrangørene funnet en annen løsning - vi ble forklart at vi kunne spørre om å få ligge på Sjølyst eller i Stavanger motorbåtforening (Hillevågsvannet) - heldigvis så er jeg kjent så jeg tok ikke turen til Hillevågsvannet, der er en bro der de aller fleste seilbåter ikke kommer under (inkludert oss) - men det hindret ikke vakten å anbefale en times tur for å oppleve at man ikke kom inn.

Da jeg nevnte dette så ble vakten sur og ba meg lese skiltene.

 

Men stemningen på land er å anbefale!!

Link to post
Share on other sites

..... Dette kjem av mangel på nok kaiplass å gjera.

......

Ask

 

Ja slik går det i landet med "verdens lengste kyst" når våre kjære folkevalgte bestemmer seg for å ødelegge havner, kaier og sjølinje ved å bygge det fullt med "urbane leiligheter" :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja slik går det i landet med "verdens lengste kyst" når våre kjære folkevalgte bestemmer seg for å ødelegge havner, kaier og sjølinje ved å bygge det fullt med "urbane leiligheter" :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Ja, pussig. Så skriker samme folkevalgte hvis du har 300 meter med strand/fjellskrentlinje på tomta di inni en eller annen fjord "der ingen skulle tru nokon kunne bu", hvis du bygger ei lita brygge eller naust. For da har du ikke overholdt 100meterssonen :headbang: .

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nja, det kommer vel litt an på hvem du er ? En maritim barnehage her vest, søkte om en liten kai for at barna lettere skulle kunne entre båten. Kaien ville selvsagt bli åpen for almenheten. Etter at saken var behandlet av adm. og folkevalgte organer, og godkjendt, satte en arrogant jentunge fra FTLKESMANNENS KONTOR :puke: saken lett tilside. " Skulle folk få bygge kaier i hytt og pine......."

 

Vi satt en sikringsmur langs veien, 90 meter fra sjøen, og ble truet med inndragning av sentral-godkjenning. Et par hundre meter lenger borte, bygger en av kommunens mest bemidlede ut i vannet....

 

Ha en fortsatt god sommer ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal til byen i dag for å se på skutene. Ikke for å se på rike folk i svære motorbåter som vil vise seg frem. Heldigvis er det ikke plass til fritidsbåtene :flag_bp:

 

Det er god plass på Sølyst som er 5 min busstur, eller 15 min gange fra sentrum, og for motorbåter er det god plass i Hillevågsvannet 5 min gange fra sentrum. Hvor late er folk? :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kanskje man ikke er lat, men sliter med feks artritt-befengte ankler og ledd ellers og ikke er i form til å labbe igjennom halve Stavanger :wink: ... Men heldigvis er ikke det å glo på en kjempesamling av kjempe-pinnebåter et must for meg :wink:

:lol::lol: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

5 minutter gåtur fra Hillevågsvannet til Vågen? er ikke det rett i overkant av 2 kilometer gangavstand korteste rute? Og mener bestemt du sliter med å få kortere avstand enn samme fra Sølyst dersom du ikke går på vannet.

 

Ikke at det betyr så mye, men for undertegnede er det litt i overkant av det jeg gidder småbedugget og i regnvær.

 

Få, om noen lokale tar derfor egen båt til Stavanger under Tall Ships Race, og for tilreisende henvises det til "ordinære" småbåthavner i nærheten..... Generelt for dårlig, og etter mitt hode noe uforståelig enn så lenge dette er ett maritimt arrangement.

 

mvh

 

PS: mener ikke at arrangementet burde vike for privatbåter, men så sist i kveld flere steder som kunne vært omprioritert for å ta imot fritidsbåter dersom man hadde samarbeidet med næringslivet.

Link to post
Share on other sites

Stavanger kommune liker ikke småbåter, dette er ikke noe nyhet. Men når Tall Ships kommer eller store cruisebåter står dørene på vidt gap. Hvorfor en cruisebåt er mer kultur enn en fritidsbåt aner ikke jeg, men det er kultur Stavanger liker, kulturbyåret og teater og alt det der. At halve befolkningen jobber innenfor oljebransjen og har en naturlig dragning mot sjøen (og fritidsbåt) er glemt. Og denne gjestehavnen ved oljemuseet er overpriset og dårlig å ligge i. At de skulle komme på noe genialt angående fritidsbåter når Tall ships besøker Stavanger ville komme som en gedigen bombe. Måløy hadde vel ett noe annet syn på saken for noen år siden...

Link to post
Share on other sites

Det er oppriktig trist hvis det kommer båtfolk til Stavanger, som ikke føler seg velkomne under Tall Ships Races :confused:

Havneområder er overfylt med flotte fartøyer av alle mulige kategorier, fra ekte Tall Ships med imponerende seilføring, via Nattruten SANDNES og dampskipet OSTER til JØSENFJORD fra 1886 som nettopp er kommet hjem etter et omflakkende liv som horehus på Rhinen og hasjplantasje i Nederland. Her skulle med andre ord være noe for enhver smak som båtfolk måtte besitte :giggle:

 

I den grad jeg kan bidra, så nevnes med glede at Baatskolen POSEIDON imorgen har en liten stand ytterst på Skagenkaien, omtrent der hvor slepebåtene pleier å ha sin base.

 

Hos meg er båtfolket iallefall velkommen :sailing: :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Stavanger kommune liker ikke småbåter, dette er ikke noe nyhet. Men når Tall Ships kommer eller store cruisebåter står dørene på vidt gap. Hvorfor en cruisebåt er mer kultur enn en fritidsbåt aner ikke jeg, men det er kultur Stavanger liker, kulturbyåret og teater og alt det der.

 

Tja, cruiseskipene betaler vel en anstendig havneavgift vil jeg tro. Vi var såvidt innforbi Kvitsøy og hentet servicefolk som kom ut med båt engang, ble en regning på over 300 000 enda vi ikke engang så en kai :crazy:

 

Er vel money talks der som overallt ellers :rolleyes:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

gjestehavnen ved oljemuseet er overpriset

 

OK, har dei og auka prisane sine? Alltid når me har vore der har det kosta 75kr pr døgn og 75 kr for strøm pr døgn. 10kr for tilgang til dusj, vaskemaskin. Og merkelig nok har det alltid vore ledig plass der. Litt trangt å gå inn/ut der, men syns det er fint å ligge der.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor man drar inn Prinsess og rikfolk i denne tråden!

Det er fakta at det er få båtturister som kommer til Stavangeri forhold til f eksempel Haugesund. Hvor langt der er er ike det viktigste , det handler om å gjerne ligge der det skjer i sentrum eller nærme miljøet og stemningen.

Det hadde vært kaiplass også til båtturistene, på kaien hvor Sandnes ligger, den er hverken et seilskip eller steamship. I hopen ved oljemusset der Jøsenfjord ligger nå er det ikke noen utover de som er ombord, her burde det også vært laget plass for småbter.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal man fylle Vågen med diverse ymse gamle jernbaljer som ligger der og ruster, mens noen få iherdige sjeler prøver og forhindre at de smuldrer opp?

Når det var blogg om denne Jøsenfjord i Aftenbladet håpet jeg at de skulle dra den inn i en eller annen bortgjemt fjord der den ikke syntes. Greit nok det er sjøfartshistorie og kultur, men man behøver ikke stappe Vågen full av gamle vrak bare fordi det er kultur. Tror befolkningen blir vel mettet av dette etterhvert...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

5 minutter gåtur fra Hillevågsvannet til Vågen? er ikke det rett i overkant av 2 kilometer gangavstand korteste rute?

Vi kom sjøveien fra hytten i Ryfylke lørdag kveld og la oss i Hillevågsvannet. Vi brukte 10 minutter å gå til sentrum. 10 min gange må folk regne med i en stor by, under byens største arrangement.

Dussuten lå det flere gjestebåter i gjestehavnen ved oljemuseet, og det var ledige plasser.

 

Årets pris er 200,- per døgn, skal du ha strøm er det 100,- til... :rolleyes:

Ærlig talt. Synes du det er dyrt? Norges 4.største by. Hva tror du det koster å ha en bil parkert i sentrum i et døgn? Jeg har flere plasser betalt det samme for et telt på campingplasser i sommer.

Hvis du ikke klarer å betale det som det koster i ligge midt i sentrum, så få du tåle å gå de 10 minuttene.

 

Jeg forstår ikke at folk klager. Se mulighetene i stede.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg klager ikke på prisen, jeg bare konstaterer at de er dyrere enn andre byer de burde kunne sammenlignes med, men når jeg tenker meg om så kan ikke Stavanger sammenlignes med andre byer. For i andre byer setter man pris på at byene besøkes av båtfolket.

Løsningen er jo enkel, dra til steder som ønsker besøk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...