Jump to content

"Sabotasje" på fortøyning i gjestehavn.


Eureka

Recommended Posts

Bror min lå med båten i Ålesund gjestehavn i natt. Longside med en båt utenpå i den sørlige delen av havna.

I 3-4tiden i natt syntes han, i halvsøvne, at han hørte noen som snakket og romsterte utenfor båten, og kort tid senere våknet han av et dunk. Står opp og ser at akterfortøyning og et spring var knyttet opp og kastet på sjøen. Akterenden lå da langt ut fra brygga og baugene på begge båtene lå inn mot båtene på neste rad. Ingen skade skjedd.

Ettersom det var vindstille og lite strøm, ser jeg ikke bort ifra at de som har løsnet fortøyningen har dytta båten ut også. Baugfortøyningen var ikke løsna.

 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi, skjønne at noen synes det er skikkelig artig å gjøre slikt. Jeg blir ikke overrasket over at noen gjør det, men jeg kan ikke skjønne det. Jeg antar at de som gjør slikt også synes det er kult å løpe over parkerte biler på vei hjem fra byen.

 

Så hva kan man gjøre for å forebygge?

 

Har gjort meg et par tanker og kommet til følgende tiltak, uten å låse forut og akter med wire:

 

La fortøyningen gå gjennom et øye på land og retur til pullert på båten. Ikke bare knyte eller legg tauet over pullert på land så retur til båten.

Bruk akterpullerten på båten som ikke vender inn mot bryggen. Da må isåfall idioten gå ombort for å knyte opp.

Fare for "sabotasje" er alene grunn nok til at båter utenpå longside skal ha eget tau i land forut og akter med retur. Dette som ekstra sikring.

 

Forøvrig ble havnevesenet gjort oppmerksom på forholdet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som rampestreker gjort av ungdommer, kanskje berusede sådane. Tiltakene med fortøyningstau som går tilbake til båten, gjerne til kryssholtene lengst vekk fra brygga, vil nok gjøre det vanskeligere for bøllene og løsne fortøyningene. Har aldri hørt om noe liknende tidligere, så jeg tror forsatt vi kan sove godt om natten..........i hvertfall her på Østlandet, langt fra Ålesund :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gå til innkjøp av et stk. balltre i aluminium

tror ikke det er nødvendig...

Jeg er fan av formelen:

 

Masse X Fart = Kraft.

 

Den er tilstrekkelig på ei flytebrygge...Målet er jo ikke å jage bort/ skremme rampen, målet er jo å kleppe tak i den og stille til ansvar.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...