Eddy49 Startet 29.Juli.2011 Del på Facebook Startet 29.Juli.2011 Har til min store skuffelse oppdaget at ferskvann kjølingen renner rett ut i eksosen. Har åpnet eksosmanifoilen og sett at det ikke er sprekker eller hull. Skrudd av turboen og sjekket at den er tett. Kan ikke se noe som skulle til si at vannet bare forsvinner. Motoren ble varmkjørt da dette ble oppdaget, jeg fylte på vann, men så at tanken bare ble tom. Selv om motoren er kald,og ikke er i gang, forsvinner kjølevannet. Har hørt med folk ang problemet, alle sier toppakningen er gåen, men jeg ser ikke de symptomene på at det er det som har skjedd. symptomer: Tung å dra i gang motoren kjølevannet renner rett ut i eksosen selv om motoren er av. Kan ikke se at motoroljen er hvit, ei heller hvit røyk ved oppstart. Noen som har noe tips eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Kjedelig.. Renner vannet så fort ut at du ikkje rekker å starte for å sjå om det bobler i ekspansjonstanken? Ellers ville mitt neste tips bli å ta kompressjonstest for å sjekke topp og toppakning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Kjenner ikke motor og kjølesystemet ditt, men det første som slår meg er om det lekker mellom ferskvann og sjøvannkretsen. Da tenker jeg på innvendig i varmeveksler, slik at ferskvannet bare når til et visst nivå før det renner over i sjøvannkretsen og ut i eksos. Er det tilfelle kan det bare være snakk om o-ring, eller annen form for tettning som har gått i stykker. Da er du heldig hvis ikke motor allerede er skadet av varmgangen da. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 (redigert) Det er vel egentlig bare to muligheter, enten topp-pakn. eller varmeveksler dersom vannet kommer ut eksos. Nå er det et utall forskjellige utgaver av ford, men hvis du tapper alt saltvann av den kretsen. Så løsner du slangen fra varmeveksler til turbo/eksosrør, for deretter å toppe ferskvannskretsen med vann. Dersom det kommer vann ut fra varmeveksleren, er det her feilen ligger. Enten et kjølerør, men kan også være gummitetting mellon rørpakken og ytterdelen i varmeveksleren. Vet ikke om du har typen med gummi-mansjetter "i tre trinn" eller messinglokk med o-ringstettning. Ettersom maskinen er tungstartet , er det kansje større sjangse for at det er topp-pakn. Dette er likevel ikke verdens undergang. Et par timer med skruing, og vips så er du igang igjen... Husk, det trenger slettes ikke komme vann i oljen ved blåst topp-pakning ! Redigert 29.Juli.2011 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Kan ikke se at motoroljen er hvit, ei heller hvit røyk ved oppstart. For å sjekke at det ikke er vann i oljen sjekker du oljenivået med peilepinnen. At oljen blir grå tar litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Eddy49 Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 Ja, nå har jeg tatt en grundigere titt på hva som kan ha skjedd, sjekket eksosmanifold og turbo at de er tett og har ingen sprekker, alt fint der. Alt av koblinger ser ok ut. Men vann er det kommet i oljen. Mest sansynlig at det er toppakningen som er gåen. Ser at en ny pakning koster 1200-1300 kr, ikke mye, men jeg har ikke erfaring med å skifte toppakninger. Noen som har tips eller råd, aller helst noen som kommer å hjelper meg mot litt lønn??? Har vurdert å selge båten med defekt toppakning, self. til redusert pris. Tror ikke jeg klarer dette alene. Noen som har noen gode råd til meg?? Motoren er en Ford Sabb(Sabre?) 2704 ET. 6 sylindret med turbolader og mellomkjøler. 180 hk . Har V-drev og vridbar propell. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 (redigert) Det er vel ikke så lurt å selge båten med defekt motor. At feilen er toppakning kan man ikke garantere før feilen er reparert. Ser du nevner at turbo er sjekket, men er det vannkjølt turbo på din motor da? Det beste rådet er at du tar kontakt med Halvorsen, på motorverkstedet til Auto 23. Har kjenner denne type motor helt i detalj og har jobbet med disse og andre motorer i årevis. Jeg har fått overhalt min motor der for over 10 år siden og den ble "som ny". Denne motoren var levert med støpejernforinger og på noen krom foringer. Disse har forskjellig toppakning. redigert: Glemte å legge ved link, her er den:Auto 23 oppe til høyre finner du tlf nr. Redigert 7.August.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.