Jump to content

Kjørt på hval.

Ward

Recommended Posts

Hallo, var ute i 3 timer med båten å fisket istad. lå ca. 0,5-0,7nm fra svenner fyr mot stavern.

idet jeg startet båten etter en fangst på 42 makrell og fikk den i plan sier det bare "swhoosch" i skroget og motoren hopper litt opp og hyler..

det kom IKKE noe smell i skrog bare "swhoosch"

jeg stoppet båten så fort jeg rakk,, og kjørte SAKTE tilbake til hvor lyden kom fra..

men fant det ikke selv om jeg lå i mitt eget kjølvann..

Har dette vært en hval eller grunnstøtning?

er noen småskrammer på undervannshus,, men usikker på om de kom nå eller om de har vært der fra før av..

Så ikke noe blod i vannet eller på båten.. har ikke fått sjekket skrog enda.. tenker en dykketur i morgen!..

har sjekket på sjøkartet jeg har liggandes hjemme om at det ikke er NOEN registrerte grunner der! er fra 60 til 120 meters dybde!.. :S

Jeg mener da må være hval i området. For 5 år siden - på vei ut fra Jomfruland i retning portør

fikk jeg en uventet støkk ! Jeg drev å trykte på plotteren og tok en titt forover - og der i seilingsleden ca. 50 meter borte

oppdaget jeg plutselig noe som så ut som ett sort vått "skvalpeskjær" - 5-6 meter bredt og 50-60 cm over havflaten.

Jeg sjekket plotteren om den var feil og om jeg var der jeg mente jeg skulle være - og alt så riktig ut.

Da jeg tittet opp fra plotteren igjen, var "skvalpeskjæret" borte.

Siden jeg ikke hadde drukket annet enn kaffe - må den eneste forklaringen være at en hval som var oppe i havflaten.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...