Jump to content

Vann opp til dørk i forkabin Nidelv 24


Sleipner93

Recommended Posts

Fant idag ut at jeg har vann opp til dørken på min Nidelv 24, er dette et vanlig problem? Kanskje ikke så vanlig problem, men snakket med en kjenning å han mente båten var lagt for at det "aldri" skulle være vann her derav ikke drenering til bakre kjøl. Hva gjør jeg, lenser ut vannet, borrer hull så det renner bak til lensepumpa eller får vannet ut på en annet måte? Han jeg snakket mente at jeg ville svekke skroget ved å borre dreneringshull her.

 

Uansett, vannet må ha kommet inn på en måte, jeg antar vinduer og takluke over lengre tid har forårsaket dette, svakheter ved lekkasje på disse båtene? Båten har nok ligget lenge slik da den ikke har vært i bruk på god stund.

 

Mvh

 

Ørjan Eie

Link to post
Share on other sites

Fikk lenst ut vannet idag me "drillpumpe". Men nå lurer jeg på hvor vannet har kommet ifra? Små lekkasjer over veldig lang tid? Spylte på vinduer og så ingen plasser at det lekkte. Andre plasser jeg bør sjekke? Fyllte også vanntanken for å se om det kom her ifra, men den var også tett..

Link to post
Share on other sites

Skjedde det samme hos oss. Skjønte ikkje kva som gjorde det til å begynne med. Det viste seg til slutt at det var biltemaslanger som ikkje tålte varme fra bereder slik at det lakk i skjøter på trykkvannet, og så glemte vi slå av trykkvannpumpe når båten låg aleine eit par uker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at det er ferskvann ikke sant? Du har jo bare en påfylling og den er jo på babord side for vann, og vann for dassen ligger jo under på styrbord. Er alle disse gjennomføringene tette? Som nevnt av mateco er det jo mulig med lekkasje fra luke i baug

Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på at det var ferwskvann, men når dere sier det burde jeg jo selvsagt tatt en smakbit av det. Det gjorde jeg selfølgelig ikke. Trykkpumpe kan vi glemme da det ikke finns ombord. Taukassen foran var derimot ikke en dum ide, dette skal jeg sjekke. Dassgjennomføringene har jeg ikke kikket på, regner med de er tett siden det ikke er kommet mer vann på noen dager, men nå har det ikke regnet heller. Håper på drenering til taukassen foran er tett da! :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg hadde eksakt det samme problemet på min Nidelv 24 i sommer. Jeg skjønte ikke hvor lekasjen kom fra. Jeg skrudde da opp gulvet på doen og sjekket slangene fra gjennomføringa og opp til doen. Da var det to slangeklemmer som var helt rustne. Båten var da bra i 1-2 måneder også skjedde det samme igjen.. Da gav jeg rett og slett opp og solgte båten slik den var. Det jeg tror det kan være er enten gjennomføringen eller at det kommer vann inn på en eller annen måte ved doen (feil på doen, kanskje ødelagt) eller fra rommet forut hvor man har tauverk osv. Det kan også være at det lekker inn derfra.

 

Jeg hadde heller ikke problemer med lekasje fra vinduer eller lister rundt takluke osv. Det kom fra et annet mystisk sted.

 

Jeg hadde tenkt til å bytte gjennomføringen, men lot dette være da jeg fikk solgt båten slik den var til en som hadde interesse av og skru og fikse litt selv.

 

Lykke til med å finne ut av det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...