Jump to content

Yanmar SD20 seildrev - propellvinge løsnet


Rolf

Recommended Posts

På vei hjem fra tur i går merket jeg at enkelte turtall gav en merkbar annen vibrasjon i skrog og rigg. Tenkte at det var sjøgress eller lignende i propellen men da jeg vel hjemme dykket ned for å fjerne det så jeg til min overraskelse at vi holdt på å miste den ene propell vingen. Propellen er foreløpig av ukjent fabrikat, skal dykke ned igjen for å se om der står stemplet noe på den. Den er en 2 bladet foldepropell, en låseskrue har løsnet og er borte slik at splinten/akslingen som vingen dreier rundt har arbeidet seg ut, nesten så langt at vingen har kunnet dette av. Båten er en Contrast 36 fra 1983, motoren ble riktignok byttet i 2001 (den gamle var også Yanmar) så jeg antar drevet er fra båten var ny, antakelig også propellen.

 

Er det noen som har en ide om hva slags propell dette kan dreie seg om og hvor man får tak i en slik låseskrue?

 

Ett alternativ er jo og prøve å skru ut skruen fra den andre vingen selv i sjøen for å få tak i noe tilsvarende, problemet er jo dersom man skulle være uheldig å miste skruen, da har vi et enda større problem.

 

Har sjekket (fredag kveld) med ulike alternativer for løft, problemet er jo at folk er på ferie så ikke så enkelt å få ordnet.

Og uansett så trenger vi jo ny skrue, hadde håpet og få tak i det i dag.

 

Tips?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...