Jump to content

Varmgang på Suzuki DF90 2004 mod


Seahunter

Recommended Posts

Hei,

Har kjørt 3 påfølgende dager i flomvann fra Drammensfjorden. Plutselig etter 30min igår i ca 25knop gir den seg og går kun på 2000 omdreininger. Den gir utslag på temp og piper. Det kom ingen røyk fra motoren og kontrollstrålen fra kjølevannet var ok. Jeg har kikka litt på noen innlegg her, og jeg tror den har fått i seg noe smuss i kjøleanlegget.Er det lett å sjekke filter etc selv? Har noen tips til andre ting jeg selv kan sjekke før jeg drar den på verksted?

Link to post
Share on other sites

Det Bitteliten skriver er veldig sannsynlig. Skjedde meg i fjor. Fikk alarm på temperatur og oppdaget en plastpose rundt kjølevannsinntaket. Motoren var ikke varm og vannet i kontrollstrålen hadde normal temp. Ringte verkstedet dagen etter for å spørre om motoren måtte sjekkes etter varmgang. Fikk til svar at den hadde nok ikke gått varm, men gitt alarm fordi en sirkulasjonssensor hadde registrert at det var dårlig sirkulasjon på kjølevannet i forhold til turtallet på motoren. Denne sensoren er koblet til tempalarmen.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke så mye på smuss i kjølevannet. Dritten pleier å enten flyte i vannskorpa eller synke.

 

Om motoren fortsatt går varm kan det være noe som sitter i impeller huset. Mulig impelleren er ødelagt, men da synes jeg det er rart at kontrollstrålen er ok.

 

Om motoren starter og går normalt nå tenker jeg de var plastpose el

Link to post
Share on other sites

På DF90 er det en enkel sak å skru av ristene til kjølevannsinntaket for å rengjøre disse. Da kommer man også til slik at man kan sjekke om det sitter noe guff fast lenger opp i kjølevannskanalen. Som jeg skrev tidligere i tråden gir disse motorene temperaturalarm ved dårlig sirkulasjon på kjølevann, selv om motoren har normal temperatur.

Link to post
Share on other sites

Kjekt hvis noen her på forumet kan forklare sammenhengen mellom eksos-sensoren og overopphetingen.

Kan være snakk om temperaturen på eksosen ?

 

Eksostemperaturen kan si veldig mye om hvordan motoren har det, så hvis noe er galt ( for lite/mye bensin, selve forbrenninga, antagelig også motor temp )vil det merkes godt på eksosen temperaturen .

Så det kan være godt mulig at hjernen sender ut melding om overoppheting basert på eksostemperaturen ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er dette noen år siden ser jeg, men historien var slik at sinkanoden som var i nærheten av eksossensoren var helt borte og defor ble sensoren spist opp. Og som kaptein båtløs skrev så ble feilmeldingen at det var en overoppheting pågang...ikke helt reelt, men slik var det..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...