Seahunter Startet 30.Juli.2011 Del på Facebook Startet 30.Juli.2011 Hei, Har kjørt 3 påfølgende dager i flomvann fra Drammensfjorden. Plutselig etter 30min igår i ca 25knop gir den seg og går kun på 2000 omdreininger. Den gir utslag på temp og piper. Det kom ingen røyk fra motoren og kontrollstrålen fra kjølevannet var ok. Jeg har kikka litt på noen innlegg her, og jeg tror den har fått i seg noe smuss i kjøleanlegget.Er det lett å sjekke filter etc selv? Har noen tips til andre ting jeg selv kan sjekke før jeg drar den på verksted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Jeg opplevde det samme på min og staket opp kjølevannsinntakene. Deretter alt fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seahunter Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Det var gode nyheter. Hvordan staker en? Skrudde av på toppen og helte vann ned, og der rant det godt ut. Har du noen raske tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Kanskje du fikk en plaspose eller noe sånt rundt inntaket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 (redigert) Det Bitteliten skriver er veldig sannsynlig. Skjedde meg i fjor. Fikk alarm på temperatur og oppdaget en plastpose rundt kjølevannsinntaket. Motoren var ikke varm og vannet i kontrollstrålen hadde normal temp. Ringte verkstedet dagen etter for å spørre om motoren måtte sjekkes etter varmgang. Fikk til svar at den hadde nok ikke gått varm, men gitt alarm fordi en sirkulasjonssensor hadde registrert at det var dårlig sirkulasjon på kjølevannet i forhold til turtallet på motoren. Denne sensoren er koblet til tempalarmen. Redigert 31.Juli.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Jeg tror ikke så mye på smuss i kjølevannet. Dritten pleier å enten flyte i vannskorpa eller synke. Om motoren fortsatt går varm kan det være noe som sitter i impeller huset. Mulig impelleren er ødelagt, men da synes jeg det er rart at kontrollstrålen er ok. Om motoren starter og går normalt nå tenker jeg de var plastpose el Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Min var grodd, men kjølevannsstrålen så fin ut. Jeg brukte en ståltråd til å stake 5-6 små inntak på størrelse med en liten ert på begge sider av stammen(langt nede på stammen, like over "finna"). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 På DF90 er det en enkel sak å skru av ristene til kjølevannsinntaket for å rengjøre disse. Da kommer man også til slik at man kan sjekke om det sitter noe guff fast lenger opp i kjølevannskanalen. Som jeg skrev tidligere i tråden gir disse motorene temperaturalarm ved dårlig sirkulasjon på kjølevann, selv om motoren har normal temperatur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seahunter Svart 4.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2011 Nå har den vært på verksted, og ifølge dem var det en eksos sensor som hadde tatt kvelden...en liten dings til 600nok + arbeid..men takk for alle bidrag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
forskern Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Kjekt hvis noen her på forumet kan forklare sammenhengen mellom eksos-sensoren og overopphetingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Kjekt hvis noen her på forumet kan forklare sammenhengen mellom eksos-sensoren og overopphetingen. Kan være snakk om temperaturen på eksosen ? Eksostemperaturen kan si veldig mye om hvordan motoren har det, så hvis noe er galt ( for lite/mye bensin, selve forbrenninga, antagelig også motor temp )vil det merkes godt på eksosen temperaturen . Så det kan være godt mulig at hjernen sender ut melding om overoppheting basert på eksostemperaturen ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 På disse motorene sitter det temperatursensor på eksosmanifold og sylinder. Sensor gir alarm ved for høy sylindertemp og/eller eksostemp, og hvis temperaturen stiger for fort innen en viss tidsintervall (måler hvert tiende sekund). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seahunter Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Nå er dette noen år siden ser jeg, men historien var slik at sinkanoden som var i nærheten av eksossensoren var helt borte og defor ble sensoren spist opp. Og som kaptein båtløs skrev så ble feilmeldingen at det var en overoppheting pågang...ikke helt reelt, men slik var det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.