Jump to content

Utestyring / styrepos nr. 2 på Beneteau Antares 680


AC^

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om det er noen her som har vært borte i å gjøre denne ombyggingen på denne eller lignende båter?

Hvor har dere eventuellt har kjøpt deler til dette og pris på dette? Komplette sett?

Hvor mye jobb er det egentlig?

Etter som jeg har skjønt så må dette bygges om til hydraulisk styring?

 

Båten står i dag med std mekanisk styring og en styrepos. Det er da ønskelig å få både styring og gir/gass ute.

 

Finnes det ombyggingssett for å styre motor eller hvordan løses eventuellt dette?

 

Tror Beneteau leverer orginalsett til båten for ca 20.000,- i deler og 25 ferdig montert, men hadde vært greit å sett noen alternativ til denne prisen!

 

Håper på svar, er helt grønn på dette! =)

Link to post
Share on other sites

Har bestilt ombyggingssett for utestyring fra HobbyBoat nå, så da er det bare å få montert det! =)

Enig med deg der! Denne båten skal også brukes mye til fisking, blir vel også noe enklere å gå inn til land, uten brygge hvis man er en person med utestyringen på plass!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg fikk min levert med styreposisjon ute. Med 2 styreposisjoner kreves det selvsagt hydraulisk styring. Etter min mening er investeringen i 2 styreposisjoner verdt innsatsen. Båten er perfekt til bl.a. fiske.

Hei.

Jeg fikk montert utvendig styring på min tilsvarende båt. Kjøpte en brukt via Hobby Boat som monterte den utvendige styringen. Synes omkoblingen mellom ute og inne gass/girspake ikke er helt optimal når jeg går fra styreposisjon inne til jeg skal gå ut. Den går ikke helt i fri i posisjonene inne uten at jeg må jobbe litt med den. Som regel følger ikke gassen med så den har før høyt turtall til og kunne koble til ute. Må inn i luka der synkroniseringen er montert og fingre med kablene slik at turtallet går ned. Posisjonen ute er bedre og fungerer som forventet. Der er ikke noe problem. Hvordan fungerer det hos deg ?

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Nei jeg fikk det ferdig montert. Var ikke plastslanger på min🙄 . Jeg måtte av med gjenomføringene. Måtte tre dem på slangen å presse dem på nytt.  Det finnes gjennomføringer slik att man kan bruke korte slager fra selynder til gjennomføringen.  Når jeg holdt på med dette var det også hull på minus kabelen i motor brønn.  Sjalteplate/veksler for gear har fungert bra. Denne bør smøres godt.Jeg har tatt ned styrekonsoll ute for andre prosjekt å jeg kunne like greit ha montert dette selv. Jeg har gjort mye oppatarbeid med båten fra dag 1. Men nå er det aller meste 100%

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Jeg tenker å prøve å montere dette selv. Håper jeg slipper å gjøre det mange ganger... :smiley:

Det viser seg at Beneteau ikke lenger har flere konsoller på lager, så jeg må nok finne en brukt en.

Jeg fant en veldig illustrativ skisse på nett, håper den stemmer. Jeg har tenkt å montere en Simrad AP44 i samme slengen, for å få hjelp til å holde båten rett når jeg er alene og setter line, f.eks.

Det største problemet blir nok å finne løsning på gass/gir-konsollen.....

Hydrauliske koblinger med Autopilot.JPG

Link to post
Share on other sites

Hobby Boat hadde konsoll på lager! De hadde visstnok også montert dette i flere Antares 680 fra før, og sender meg komplett pakke for gass/gir-systemet, med ferdige monteringsplater. For dobbel hydraulisk styreposisjon fikk jeg et komplett sett fra Baystar hos Eurofritid til en god pris. Autopiloten blir en AP44, så nå har jeg skaffet meg en vinterhobby. (Håper det går raskere enn det).

Jeg bruker tipset lengre oppe og bruker den gamle styrekabelen til å trekke 5-6 trekkekabler gjennom den kronglete veien.

Det som kunne vært greit, var å ha et sted jeg kunne satt båten innvendig mens jeg holdt på.

Noen som har et tips i Trondheim?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...