Jump to content

VP AQ175 (GM V6) stopper på lavt turtall


shano

Recommended Posts

Til den som kan knekke denne nøtten, utloves mye heder og ære...

 

Jeg har en Aq175 (VP V6 1985 modell- amerikansk GM motor) , motoren går som ei klokke, og starter fin fint. Men den stopper. Helt plutselig, det skjer på tomgang og tuffing i opp til 7-8 knop. Cruise speed på 20 knop ser ut til å gå bra.

 

Hadde den på LaSa på mandag, de byttet shoke - og tilsynelatende så det ut til å fungere. Men nei.

 

Dagens hendelse:

Kom i båten, startet på første forsøk. Gikk kjempefint - i to minutter. Stoppet. Startet igjen med en gang, gikk i kanskje ett minutt - stoppet. Fikk så ikke start. Ringte mange venner. Gjorde diverse feilsøk;

Sjekke beninspume (ser ok ut) åpent fordeler lokk, også ok. Forgasser var ikke spesielt våt. Ingen voldsom bensinlukt. LaSa byttte plugger tilrsdag. De var litt sotete. Forsøkte igjen. Den startet og gikk fint i 10 minutter. Kjørte en tur i 20 knop i 45 minutter. Kjørte litt rolig i 5 knop- Stoppet. Startet med en gang. Kjørte videre i 20 knop. Skulle inn til havna, så stoppet den og ville ikke starte.

 

(Bensinfilter er nettopp byttet.)

 

Det jeg så var at spenningen forsvant i det den stoppet (har sett det en gang tidligere - ved at Ekoloddet varslet spenningsfall) Så den gikk ned til 9volt. EMen raskt tilbake til 1over 12 volt.

 

Mulig punkt av interesse: Hadde en kortslutning i giver kabelen på bensinmåler. Den brant opp (!) Mulig ifbm montering av en Garmin Fuel sensor. Denne er nå tatt bort...Kabel byttet, og alt der virker ok. Men kan den kortslutningen ha påvirket "noe"?

 

Har to batterier, problemet ser ut til å skje uansett hvilekt batterie som er aktivt

 

Jeg fikk båten i midten av juni. Den har vel stått en sessong på land, før det gått i svensk ferskvann. Så da kommer det vel noen innkjøringsproblemer...

Link to post
Share on other sites

Dersom tap av strøm er sannsynlig årsak til stoppingen bør alle kabler og kontaktpunkt sjekkes, det samme med sikringer, dioder og coil for å være sikker.

Alt dette kan til en viss grad måles av noen som har erfaring med dette, men du kan begynne med å sjekke polsko og poler på batterier, batterivelger, derfra til jordingspunkt på motor, koblinger på starter og dynamo osv. og se om du ser noe som kan være årsaken. Ta gjerne av så mange kontakter som mulig og sjekk at de ikke er fulle av irr og annen elendighet, spray de med noe lurium før de settes på igjen, og ved rust e.l. puss over de med fint smergelpapir osv.

En ny coil til en hundrings på Biltema kan være verdt å prøve for å se om det hjelper.

 

Med andre ord en skikkelig gjennomgang av det elektriske, som ofte er noe man klarer selv med litt tålmodighet og enkle verktøy.

Hvis ikke det hjelper bør noen med litt erfaring kontaktes, og dette er forholdsvis enkle motorer med forholdsvis enkelt elektrisk, så dersom det er det elektriske som er årsaken bør det være greit å finne feilen, men det kan selvfølgelig være andre ting som er årsaken og at spenningsfallet du opplever er tilfeldig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Har gått over noe, sjekket at det ser ok ut. Men skal ta en dypere sjekk.

 

Coilen er en sak jeg har tenkt litt på...jeg kan altså bare sette inn en biltema coil til hundings å sjekke? Surfet litt båtdelesider, og de som står oppført for VP AQ 175 koster jo litt mer og er postordre... mye greiere om jeg da kan løpe innom Biltema - i det misnte for å se om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Har du en oljetrykksvakt? Normalt sett funker det slik at bensinpumpa får strøm via startkretsen, og via oljetrykksvakta etter at motoren har startet. Hvis du har en gåen oljetrykksvakt (eller ikke noe oljetrykk), så vil ikke pumpa få strøm, og motoren stopper etter et minutt eller to på tomgang. Hvis den funker i 20 knop, så har du høyere hastighet på motoren, og kan ha et noe høyere oljetrykk, som vil kunne gjøre at vakta ikke slår ut og motoren funker.

 

Hadde samme problemet på en '97 mercruiser (GM V6), og tok litt tid å finne ut av. Raskeste er å kortslutte de to ledningen som går til oljetrykksvakta og sjekke om båten går fint da. I så fall: HOLD ØYE MED OLJETRYKKSMÅLEREN! :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...