Jump to content

Skifte av impeller (gammel Yamaha 20hk av ukjent årgang)

Jo_So

Recommended Posts

Heisann, ny på forumet her & trenger litt hjelp.

Sviger's kjøpte en gammel Yamaha. (vet hverken årsmodell eller hva motoren heter)

Når jeg testet denne for første gang startet den lett & gikk greit inntil den ble varm å døde ut, måtte så vente til den ble kald før den ville tenne igjen å da var det samma tralten, den gikk en liten stund før den ble varm å stoppet igjen.

Vet den har gått i saltvann å at den har stått et par år, da den ble kjøpt stod den på en bukk i et kar så jeg regner med at den har blitt skyllet mellom før lagring. virker som den ikke kjøler så godt.

Etter litt lesing rundtomkring ser det ut til at "impelleren" er en slitedel som må byttes.

-Finnes denne "impelleren" i forskjellige størrelser?

-Hvor jeg får tak i en til en normal pris, (som passer) ?

-Bytter man bare denne eller om det er noe annet man må tenke på som pakninger o.s.v?

-Vet ikke eksakt hvilken årsmodell motoren er, eller hva den heter. men hadde håpet på å få litt hjelp her inne.

Legger ved noen bilder.

J

imag0084.jpgimag0083.jpgimag0082.jpgimag0081.jpgimag0080.jpg

Vet ikke helt hvor den billigste impelleren er og få kjøpt, men det sikreste for og få den rette er vel hos en Yamahaforhandler. Kan se ut som om motoren din er fra tidlig 80 tall vil jeg tro.

Selve byttet av denne er meget enkelt om man vet hvordan litt verktøy skal brukes.Er en meget god tråd om dette her på forumet; https://baatplassen.no/i/topic/79928-impellerbytte-guiden-for-utenbordsmotorer/page__p__1142344__hl__%2Bkaptein+%2Bfredrik__fromsearch__1#entry1142344

Framgamgsmåten er den samme på alle motorer, med litt små forskjeller fra motor til motor.

• 10 måneder senere...

hei igjen godtfolk, jeg kunne trenge litt mere hjelp ;)

vi fikk byttet impelleren & motoren går som ei klokke, nå har det seg så..

inne eller i enden av holken til gassen ryker det ei fjær eller ett plastfeste som gjør at vaieren frem til forgasseren ikke trekker seg tilbake.

siden det er ratt på båten svidde vi av to litt over to tusen på en "konsoll" til og ha ved siden av rattet.

dum som jeg var sjekket jeg ikke godt nok før montering, nå lurer jeg på om jeg har feil sett med kabler & gass konsoll. ;)

det passer overens med gir & konsoll, frammover, nøytral & revers funker ..men gassen er motsatt?

når jeg gir gass med konsollen så "dyttes kabelen ut" i andre enden, men spaken som da vaieren skal festes i må trekkes mot hekken for & gi gass.. nå lurer jeg på om disse kablene er universale, eller om jeg har kjøpt feil.

dette er andre sommeren med båten på vannet, å nå ser det mørkt ut for resten av sommeren ;(

om noen forstår hva jeg er ute etter lurer jeg på om det finnes en youtube video eller en side med noe info.

vet ikke hva jeg skal søke på ;(

du ser festene "gass spaken" på bilde 4 ovenifra. i øverste innlegg

Redigert av Jo_So (see edit history)

på noen motorer skal kablene skyves, på andre trekkes. Og på noen fjernkontroller kan dette snus/bygges om.

Hva slags fjernkontroll er det du har, yamaha eller universal?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Svart (redigert)

"Ultraflex" står det på pappesken til kontrollen, på et klistremerke på siden "Yamaha YMM-21100-10"

inne i kontrollboksen til "gass/gir" er gassvaieren koblet til en liten arm som da peker fremmover mot baugen, når spaken dyttes eller trekkes vil da kabelen i andre enden gjøre det samme. om jeg skulle snudd dette rundt inni kontrollboksen så det ut til å bli litt for trangt i bakant til at vaieren skulle få løpe fritt, vinkelen blir da litt feil, blir liksom litt mye motstand i spaken til at det føles naturlig, er også redd for & bøye dette "munnstykket" i enden av kabelen.

mulig jeg må plukke fra hverandre faenskapet & dra det med tilbake der det ble kjøpt, men igjen synes jeg det så ut som en mulighet for å "snu/bygge om" som du sier, da det ser ut til at man kan feste Gir kabelen både oppe & nede inne i denne kontrollboksen.

anyways, takker for svar ivar.

redigert:

vente til regnet gir seg så skal jeg gå ned & se om jeg får snudd faenskapet inne i boxen, etter heftig studie av bruksanvisning & litt hjelp av google.com ser jeg at dette er en universalkontroll som skal kunne fungere begge veier.

*nytt håp nye muligheter* ;))

Redigert av Jo_So (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...