glad Svart 31.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Ja, drevet har blitt reparert. Tydeligvis et par andre som har hatt tilsvarende problemer, og om man søker på forum internasjonalt, finner man 3-4 tråder tilsvarende denne uten et endelig svar på problemet. Det har sin naturlige årsak i at det finnes ingen enkel løsning på problemet: Girkassen må ganske enkelt på verksted. Hele lamellsatsen må byttes ut. Dette kan i de aller fleste tilfeller bli gjort selv om båten ligger på vannet. Etter å ha kontaktet en håndfull verksteder, både hjemme og i utlandet, så var de eneste som kom med et seriøst tilbud og god oppfølging Framnes Maritime Senter. Så jeg seilte ned dit, de reparerte det på litt over en arbeidsdag, gjorde en veldig god jobb, og så seilte jeg hjem igjen. Nå fungerer det som før. Det hele kostet noe under 20 tusen, for de som måtte ønske å vite det, og det er en jobb jeg ikke vil anbefale noen å gjøre selv med mindre til har tilgang på et skikkelig verksted og en god del erfaring fra før. I alle fall ikke om du er under litt tidspress. Håper dette svarer på spørsmålet ditt! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Flott det ordnet seg.... og at du ga tilbakemelding på hva som var feilen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
glad Svart 31.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Godt poeng i og for seg... Altså: Lamellsatsen måtte byttes fordi lamellene var slitt. Skal egentlig ikke skje så "tidlig" i livet på et drev, men drevet mitt har gått seg igjennom en motor allerede (motor nummer 2 sitter der nå) samt at det tydeligvis er en svakhet på noen av disse MS25S girkassene (til dels produksjonsfeil?). Årsaken til at gearet alltids gikk inn i revers men ikke forover var at lamellene som "dytter" klutchen inn i forover-gearet naturlig nok har blitt brukt mye mer (og blitt mere slitt) enn tilsvarende med revers. Derfor ble også problemet støtt og stadig verre og verre. Forøvrig så har denne gearkassen ikke konisk clutch om jeg forstod det rett. MS25S ble også kun produsert i en begrenset periode og er, i forhold til andre, ikke en særlig utbredt girkasse. Det var for eksempel ganske vanskelig for Framnes å finne deler til kassen.. Utover det så kan jeg ikke si så mye mer om hva problemet var. For det, så forstår jeg meg for lite på saken. Det jeg nevner her, er det jeg har blitt fortalt, og enest jeg kan si med sikkerhet er at etter jeg ble mye fattigere så fungerte alt som det skulle igjen. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Kan legge til at Kiwi propen er ganske sikker på forover/akterover manøvrering da den ikke skal vri på bladene under denne operasjonen. Problemene har for min del vært at ikke bladene midtstiller seg under seiling. Dette løses som regel med å sette gear i akterover. Ellers er det vel få gear som er designet for å svive rundt under hard seiling da oljen kan bli ganske varm pga. manglende kjøling på gear. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.