Jump to content

Får ikke opp turtall, MerCruiser 350 Magnum EFI/MP GEN+ (97mod).


eMTea

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg får ikke opp turtall på motoren min.

Noen har sikkert fått med seg at jeg kjøpte en båt som motoren hadde frysesprengt på. Blokken ble byttet og motoren er nå montert tilbake i båten.

 

Nå er båten på vannet, og har hatt et par timers prøvetur idag i dette nydelige været.

 

Det virker ikke som om motoren er helt frisk.

Når man ligger i cruisefart, 25-30knop, ca 2500omdr så jager den litt med pådrag, motoren gir litt gass selv, for så å gå av igjen, litt sakte jaging opp/ned.

Også får jeg ikke mere enn 4000-4100omdr på maks. det utgjør ca 51 knop på GPS. Den skal visstnok ha gått mye fortere før, og jeg har ikke tuklet med propellen, så tror det er motoren som ikke har full effekt.

 

 

Tenningen skulle jo i utgangspungtet være riktig. Har justert den etter boka, til 8grader.

Er det noen andre enkle ting jeg bør sjekke, før jeg setter hele verden på huet for å finne utav dette?

 

PS: Kan nevne at en av tennpluggene ikke er riktig (den er korte gjenger istedet for lange) men det skulle da ikke gi SÅ mye utslag. Jeg har uansett bestilt nye, for marinaen her hadde ikke på lager..

Link to post
Share on other sites

Ja, låste tenningen og justerte etter boka, 8 grader, men ved fullt pådrag så fikk jeg den opp i hele 40 grader+

Det kan ikke stemme, da denne fordeleren kan kun avansere med 24 grader, så pluss de 8 som er standard fortenning, gir maks på 32 grader.

 

Så mistenker at jagingen kommer av at den oppdager banking, og trekker tilbake tenningen.. Så prøver den å avansere tenningen, for så å trekke tilbake på nytt.

 

Skal prøve en ny tenningsjustering, og se om jeg kan ha gjort noe galt der..

Link to post
Share on other sites

Nå er tenningen justert på nytt. Denne gangen gjorde jeg det motsatt. Jeg begynte på 3000omdr og justerte den til 36grader der. Det var mye bedre. Nå når den 4400omdr greit, og gjør 55knop. De siste omdreiningene og knopene regner jeg med har mye med groe på båt/drevet å gjøre, samt polering av propell, og en ekkoloddgiver som stikker ned i vannet på hekken.. (helt målbo plassering etter min mening på en hurtigående båt, men utrolig sterk plastikk den er laget av da :) )

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er F-23 ja. Propellen er en Ballistic 14 1/2 x 24XL.

 

Motoren har vel turtallsperre på 5200, men anbefalt toppturtall på 4600-5000. At jeg kun får 4400 idag, er nok fordi det streker litt i vannet.

 

Forrige eier påstår at han har hatt den opp i 63knop, men om jeg klarer 60 på en god dag, med nytt bunnstoff, nypolert propell, og renskrubbet drev, så skal jeg være fornøyd med det.

 

Har du samme maskin i din Hydrolift eller? Hva slags fart/turtall har du med den?

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har pussa opp og satt inn nybygd motor en 383cid forgassermotor. Jeg vet ikke hvilken kam jeg har men det er standard ventiler (1,92 og 1,50) i pre-vortec topper. Oppgitt til 330 hk. 383'n har 4,030" borring og 3,750" slaglengde, altså en kvart tomme mer enn 350'n. Den skal gi endel mere moment og veiva er smidd :thumbsup: . Jeg har alpha drev på båten nå men har et bravo liggende med litt småfiks. Propellen er ballistic 14 1/4 x 23 så den må nok byttes. Har ikke fått testa toppfart ennå pga at besinpumpen skar seg og den jeg satt inn leverer for lite.... fikk bare 40 før den kutter, har da 4000rpm omtrent. Nå er vel utvekslingen på bravodrevet litt lavere tror jeg men ikke mye.

Link to post
Share on other sites

Fikk testa litt i dag etter å ha sjekka opp og satt inn igjen den bensinpumpen som sluttet å virke på første prøvetur. Den leverer iallefall nok. (Holley lamellpumpe) Fikk bare 50knop på 4800rpm. Virka ikke som noe turtallssperre, bare at den ikke orka mer. Glemte selvfølgelig å ta med tenningslampa. Motoren har Thunderbolt IV tenning, er det turtallssperre i den? Prøvde et drag uten flammedemperen også da jeg syns den virker litt liten (samme som sitter på mine VP 4,3 GI i windyen. Gjorde ingen forskjell. Justerte tomgangsskruene på øret og det var suksess. Ingen dropp ved innkobling i gir (utenom tenningskutten da) og går meget pent, akselerer voldsomt, stabil tomgang også ved rask throtleclose. Båten er helt strøken under med nytt racing-bånnstoff, propellen er altså en ballistic 14 1/4 x 23" trebladet raker med mye cupping. Skulle da hatt mere fart, lite kraft over 4000 liksom.

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut med bare 50 på 4800 ja, skulle ikke være så stor forskjell fra min 24" propell.. Hva slags utveksling har du på drevet?

Kjenner ikke til Thunderbolt IV tenningen, så aner ikke noe om turtallsperre, men det merker du uansett godt, så det trolig ikke den som eventuelt begrenser det.

 

På min med Bravo 1 er det ikke noe tenningskutt når man girer, så kjenner ikke til noen problematikk der.

 

Jeg har nettopp hatt min på verksted for å bytte gimballager, og på vei hjem med den, klarte jeg ca 58knop, da ved 4600RPM.

Siste tenningsjusteringen så la jeg den på 36grader ved 3000RPM.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kan nå oppdatere dere at nå har jeg byttet tennplugger, og båten ser ut til å fungere eksemplarisk.

 

Dette var jo ganske flaut, men sannheten må frem.

 

Den gjør nå 60knop ved 4800omdr ca. Propell/drev/bunnstoff er ikke akkurat strøkent, så kan ikke forlange så mye mer enn det denne sesongen. Det viktigste denne sesongen var å friskmelde motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut motoren på min for å bytte til bravodrev nå så har ikke fått testa no mer, men jeg sjekka tenninga før jeg dro den opp og med åtte grader på tomgang får jeg bare 21 grader på 3000. Prøvde da å stille opp til 36@3000 og det virker ikke som det er noe tenningsbank, og den virker mye sterkere uten at jeg har testa skikkelig. Sendte mail til Egil Ranvig ang. propellervalg og han foreslo high five 25" eller Tempest 26" eller 27". Blir spennende å prøve.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...