Jump to content

Framgangsmåte ved fjerning av motorhode 50hk mercury?

beertrip

Recommended Posts

Hei

Har sannsynligvis fått tett stigerør på min Mercury 50hk PTBF (bigfoot) 2002 mod. (4 syl)

Har fått beskjed om at:

Ved reprasjon av tett stigerør så må motorhode av, deretter adopterplata, (delen mellom rigg og motorhode).

Det jeg lurer på er framgangsmåten ved avmontering av motorhode?

Må noen deksel av? undervannshus? eller hva? skal jo ha av adapterplata også så??

Alle tips velkommen

Mvh Beertrip

Hei.

Du må av med begge side dekslene og undervannshuset.

Koble ifra diverse slanger og ledninger og så løsne alle boltene rundt motoren

som står under dekslene.

Du ser det med en gang du har tatt av side dekslene,

Det er en fin jobb men du må være litt kyndig.

Du må bytte adapter platen og inspisere powerheaden for tæring.

Hvis det er tæring mellom kanalen må dette utbedres før du montere sammen igjen.

Husk den nye adapter platen må IKKE lakkeres.

Og bytt impeller når du like vel har undervannshuset nede.

Hei

Et spørsmål til:

Ser i manualen at en skal ha motoren i gear framover når en skal ta av undervannshuset.

Men hvordan går dette da m.h.t. å ta vekk gearkablene fra motoren,når den står i gear framover.?

Kan en sette i fri og fjerne , og da sette i forward ved montering igjen?

Det vil ikke komme noe ute av stilling ved dette? eller?

Mvh Beertrip

Kan du ikke bare ta av girkabelen og så sette motoren i gir direkte ?

Grunnen til at motoren skal stå i gir er vel ikke annet at det kan være litt lettere å entre akslingen igjen under montering da en kan vri litt på propellen for å treffe rett..

Eneste du trenger å passe på er at alt står i samme gir under montering ( girhus i forover, tilkobling oppe i motor i forover... ) .

Du tar og demonterer hele stammen ?? og sjekker over hele kjølesystemet du nå ?

Arne Kjetil

Jo selvfølgelig går vel det.. Tankene er ike helt.. :)

Skal ta av motorhodet og se på adapterplata/pakninger/tetting/kjølerør

Skiftet termostat i fjor,så denne lar jeg bare være.

skal også bytte impeller samtidig (har liggende en ny)

Får prøve å få dette helt rent før en eventuell sammenskruing. (vet jo ikke om alt er opptært inne i der )

Aberet med dette er jo at nå ble det sommer her oppe i Nord, og skruing frister ikke så veldig ( selv om en har lyst på båttur)

Fikk båten på land i dag,så en kan jo begynne å skru ka tid som helst, men så var det dette med tiltakslyst i varmen ;O)

Mvh Beertrip

Hei

Fortsetter i denne tråden da det gjelder samme motoren.

Har nå tatt av undervannshuset. Boltene satt ikke veldig, men selve gearhuset måtte bankes veldig på før det løsnet.

Har jo som sagt hatt problemer med varmgang, og når jeg tok av undervannshust,så fallt plastavstanshylsen som holder stigerøret på riktig plass nede ut. ergo har ikke denne vært skikkelig festet. Dette har det også vært en servicebulletin på. Når jeg tok av undervannshuset så var gummien som tetter fra impellerpumpehuset og til stigerøret deformert og ødelagt.

Her ser det nesten ut som om stigerøret har vært skjevt i forhold til denne og her har det sikkert vært lekkasje.

Tror dere dette kan være nok til at motoren ikke får tilstrekkelig kjøling? Impelleren virket veldig fin,men skal skiftes.

Spør fordi det jo har vært fint hvis en slipper å ta av motorhodet.

Legger ved noen bilder av denne hvite avstanshylsen (satt inn skjeft for å vise) og også bilde av den oødelagte gummitetningen fra impellerhus.

P1040827_edited-1.jpg

P1040822_edited-1.jpg

P1040823_edited-2.jpg

P1040823_edited-1.jpg

Jeg bumper denne tråden i håp om å få svar på om denne skaden kan være nok til at motoren går varm ?

legger samtidig ut bilder med piler til løs del og den skadede gummitetninga

Først avstandshylsen som holder stigerøret på rett plass:

P1040826_edited-2.jpg

og her er skaden på gummitetningen som går fra impellerpumpe og til stigerør

P1040823_edited-3.jpg

Passer bra med service bulletinen selv om din motor egentlig skulle være utenfor....

Har du eller noen annen byttet impeller eller hatt av girhuset på motoren før ??

I og med at du ikke har noen bilder av adapteret i posten her så vil jeg anta at du ikke har skrudd så langt enda ??, men utifra det jeg ser her hadde jeg prøvd å bytte foring på pumpehuset og eventuelt avstands hylsa hvis denne ikke klarer å holde røret på plass.

En lekkasje nede ved pumpehuset vil jo føre til at en ikke får nok trykk på vannet ( trykk til å presse vannet ut i alle kroker ), dette vil jo også redusere mengden av vann som strømmer igjennom motoren.

En litt annen vinkling... damplommer ?? bakevjer og kroker inne i motoren der vannet normalt blir presset ut i ?.

Før montering ville jeg ha sjekket om røret kan ha blitt bøyd, da det ikke har gått helt på plass kan det ha blitt dytte litt opp i stammen ( bøyd seg ), er ikke mye som skal til før inngrepet i pumpa blir dårligere .

Ville også sett over enden på røret, eventuelt filt til tuppen litt så det forenkler penetreringen i gummi tettingen, litt smurning kan også forenkle prosessen :thumbsup: .

Med girhuset nede har du en god mulighet til å teste resten av kjølesystemet, koble til vannslangen direkte på røret ( sett på klemme ) og spyl igjennom motoren, er du tøff og har anledning kan du starte motoren også men bare på tomgang ... OBS følg godt med, og ikke forlat motoren !!

Arne Kjetil

Taker for fint og utfyllende svar Droll :O)

Dette passer helt etter servicebulletinen som du sier ja.

Tror ikke det er skrudd før på dette huset, men impelleren var forbausende bra ( men skal byttes uansett)

Skal bestille ny foring og avstandshylse og bytte disse ( må bestille på mandag)

Har ikke tatt av motorblokka , ville spørre her før jeg gjorde dette. Det kan jo hende det er nok å bytte foring og hylse. (HÅPER JEG)

Røret ser fint ut,og jeg tror ikke dette er bøyd, men skal se bedre etter. Skal også prøve å skylle nedefra , men da må jeg vel ta av termostat.. eller?

Er det normalt at det er så rent rundt der kjølerøret går opp til motoren? (nede i stammen ,som en ser av bildet her)

Mvh Beertrip

Røret ser fint ut,og jeg tror ikke dette er bøyd, men skal se bedre etter.

Tenkte om røret hadde gitt etter litt siden det tydeligvis ikke har gått ordentlig ned i pumpehuset ( se irr på gummiforing )

Skal også prøve å skylle nedefra , men da må jeg vel ta av termostat.. eller?

Skal du bare skylle igjennom kan du nok ta ut termostat selv om denne antagelig har en bypassfunksjon som åpner ved et vist trykk.

Hvis du starter motoren kan du la termostaten sitte da denne vil åpne ved gitt temperatur...

Er det normalt at det er så rent rundt der kjølerøret går opp til motoren? (nede i stammen ,som en ser av bildet her)

Ser ut til at eksosen går i en adskilt kanal så inne i dette rommet et det bare rent vann...

Arne Kjetil

Hei

Har fått svar fra verksted nå,og fikk dette svaret:

Dette er en kjent problem med disse motorene. De sliter med tæring i adapterplata, noe som fører til varmegang.

Du kan prøve å fikse det med å kjøpe de 2 delene du nevner, men i 90% prosent av tilfellene så må adapterplaten byttes hvis ikke dette er gjort før.

Tror jeg skal bare bytte de to delene først og prøve, men det frister veldig å ta av motorblokka.. MEN da blir det jo mer omfattende og mere kostbart,selv om en nok MÅ bytte denne adapterplata etterhvert.

Forresten så synes jeg at det er rart at det ikke er mer saltvnnstæring inne i undervannshuset, ser jo nesten helt rent ut .

Mvh Beertrip

Da har jeg vært å prøvd å sette en slange inn til stigerøret og spyle igjennom. Fjernet termostat og prøvde.

Synes det var dårlig trykk ut fra motor, og når jeg prøvde med mer trykk,så kom det ikke ut noe mer.

Ergo så MÅ jeg vel ta av blokka :O(

Her et bilde av trykket jeg fikk ut av motoren, dette er vel alt for lite?

P1040829_edited-1.jpg

En annen ting jeg har spørsmål om er om det skal være tetningsring e.l. på topp av impellerhuset?

i tegningen jeg fikk med ny impelleren,så er dette tegnet inn, men kan ikke se at det har vært noe fra før

Det ser faktisk ut som om det har vært en tetning e.l. mellom det runde impellerhuset (som er presset inn i hele impellerhuset (se bilder) )

P1040836_edited-2.jpg

P1040838_edited-1.jpg

Skal det inn en tetningsring her?

P1040839_edited-1.jpg

i så tilfelle, er det denne:

P1040855_edited-1.jpg

Det står 2762386001 på posen til denne.

P1040857_edited-1.jpg

Det fulgte også med en tykk tetningsring, to røde O ringer (store) en liten O-ring samt noen gule og en liten rød paknig , hva er disse til?

Og slik ser motoren ut nå:

P1040849_edited-1.jpg

Et sent hel... å få av ledningsklemma til trimen,men ellers ganske greit

Mvh Beertrip

Hei

Har tatt av blokka nå ,og kan ikke se noe særlig tæring i denne.

Er det nede i denne adapterplata det bruker å gå tett eller?

Spør fordi jeg ikke har tatt av selve adapterplata ( ser ut som det er litt skruing for å få denne av)

Her er motorblokka sett under i fra

P1040870_edited-1.jpg

Og her er adapterplata sett ovenfra

P1040872_edited-1.jpg

Kan ikke se noe særlig tæring i denne heller, eller?

Bilder av hvordan alt dette står nå:

P1040881_edited-1.jpg

P1040882_edited-1.jpg

Og da var en begynt å plages :O(

Fikk tlf. fra deleleverandøren min om hvordan en skulle fjerne adapterplata.

fjerne de to muttrene og dra ut skruer, fjerne 5 skruer under og den umbrakoskruen som står inne i bak (nær eksos)

Det er denne jeg ikke får bort. Har prøvd med umbrakobits,samt slagtrekker, men har klart å gjøre hodet (festet inne i for bits) rundt uten at det ga etter.

Har også prøvd varme + + men uten at den går løs. Noen tips??

mistet også en bits ned i en kjølekanal, Noen tips for å få den opp? finnes det flexible stavmagneter?

Der hvor vannet kommer opp fra stigerøret. Er det kun det hullet som er merket av på bildet det kommer kjølevann opp av eller fordeler dette seg nede i adapterplata?

Legger ved et bilde. PS skrev mistet skrue på bildet,men det skal være mistet bits ned der.

P1040872_edited-2.jpg

Under demontering,så gikk det stykke av festet rundt gummien til stigerøret (se bildet før og på dette)

P1040900_edited-1.jpg

Finnes det noe lim e.l. for å feste dette? (ser ut som støypegods? )

Feilen med kjølevannsproblemer er at det tærer i adapterplata slik at denne "vokser" og presser gummitetningen i sammen

bildet av dette,samt manglende stykke

P1040884_edited-1.jpg

P1040889_edited-1.jpg

P1040885_edited-1.jpg

Og slik står det nå

P1040892_edited-1.jpg

Har du biten som ble slått av ?? kan isåfall loddes på igjen eller eventuelt "støp" på et nytt stykke .... sjekk opp dette produktet..

Har brukt vidunder middelet selv og det holder stort sett det det lover.

Hvor ille er det med adapter plata ?? blir det igjen nok solid gods til at den fremdeles kan brukes ??

Etter rengjøring kunne det kanskje vært en ide å beskytte metallet med epoxy ( slipe unna korrosjon først ) eller et tilsvarende produkt, dette for å unngå direkte kontakt til kjølevannet ..

Arne Kjetil

Har et stykke ihvertfall igjen. Det stoffet der ser jo genialt ut, en kan jo støype en ny del. Er det nok middel i dette for det?

Det ser ut som om det er utvidet seg oppover i adapterplata,altså en må planere for å få vekk tæring. Kunne ikke se noe annen tæring.

Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe ny plate,eller prøve å planere denne og bruke den . Har ikke noen i nærområdet som planerer heller så...

tæringen står opp akkurat her hvor pila viser.

Synes ikke det er så mye tæring ellers, Det er kun det at gummipakningen til stigerøret øverst er presset sammen

P1040889_edited-1.jpg

Hei Droll

Tror du det er nok å lodde bare de to festepunktene på det stykket eller? Hvor mye rent må en gjøre før lodding?

P1040900_edited-1.jpg

Du har jo erfaring med denne HTS-2000 Alu.lodding

Forresten så må jeg skryte litt av Ravns garage. De har svart meg eksemplarisk på mine spørsmål.

Utrolig service derfra og anbefales på det sterkeste.

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)

Tror du det er nok å lodde bare de to festepunktene på det stykket eller? Hvor mye rent må en gjøre før lodding?

Det må være 100% reint, men det er bare snakk om å slipe seg ned til fast metall og kanskje slipe til et lite V snitt .

Ang. selve loddinga bør du trene litt før du begynner, er greit å gjøre seg kjent med hvordan det virker..

Har du noe å varme opp med ?, har selv brukt en lite propan brenner med hell...

2295.jpg

Ellers ta en titt her...

http://www.youtube.com/watch?v=N-cv3R4fWZc&

En liten ting en må tenke på før en begynner.... skal du bygge opp noe bør du bygge opp nok på første forsøk da forsøk #2 vil smelte alt igjen ( ikke noe problem men en bør være obs... :thumbsup: ).-

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...