Jump to content

Framgangsmåte ved fjerning av motorhode 50hk mercury?

beertrip

Recommended Posts

Takker Droll

Som med lodding ellers altså.

Har varme,så dette går nok greit, Har du brukt dette midlet på slik "støypegods" som i stammen ? Ser at de sier det passer til støypegods uten jern i ,så jeg lurte på dette?

Ser du anbefaler epoxy nede i vannkanalen (der tæringen er)

MEN, vil dette holde over tid? I verste fall så løsner jo dette og setter seg i åpninger ??

Hvis jeg kjøper ny adapterplate, må alle delene flyttes over da ? eller følger noen andre deler med.

(tenker da på oljepeilepinne + + )

Er veldig i tvil om jeg skal prøve å planere denne plata ( og kansje på toppen av stammen der stigerøret kommer opp)

Noen tips til planering med "hjemmeverktøy" ?

Mvh Beertrip

Har du brukt dette midlet på slik "støypegods" som i stammen ? Ser at de sier det passer til støypegods uten jern i ,så jeg lurte på dette?

Har brukt det på tilsvarende gods ja, kan ikke si at det var helt likt men det burde gå greit...

Ser du anbefaler epoxy nede i vannkanalen (der tæringen er)

MEN, vil dette holde over tid? I verste fall så løsner jo dette og setter seg i åpninger ??

Var tenkt som lakk strøk for å lage et tynt skille imellom aluminiumen og vannet .

Er mulig det finnes bedre midler til det formålet, men ser at epoksy baserte produkter er brukt andre steder så....

Hvis jeg kjøper ny adapterplate, må alle delene flyttes over da ? eller følger noen andre deler med.

(tenker da på oljepeilepinne + + )

Vet ikke, men ser at adapter plata selges som et kit ( ADAPTOR PLATE KIT ), så noe er tydeligvis med...

Men til $ 370 + frakt + gebyr/Mva burde noe være med ...

Er veldig i tvil om jeg skal prøve å planere denne plata ( og kansje på toppen av stammen der stigerøret kommer opp)

Noen tips til planering med "hjemmeverktøy" ?

File til det grøvste for så planslipe plata med ei tykk glassplate med passende sandpapir oppå ?? ( starte med 120 avslutte med 360 ?? ).

P.S søk litt rundt på forumet her, er flere som har brukt samme og tilsvarende produkt her inne .

Arne Kjetil

Da har jeg vært å gjort litt rent delene,og dermed fant jeg mer tæring i adapterplata

se her:

P1050004_edited-1.jpg

PS: dette var stammen, her er adapterplata:

P1050003_edited-1.jpg

P1050001_edited-1.jpg

Det er litt tynt gods mot yttersiden, men hvis denne loddingen ( HTS-2000) kan brukes til å fylle dette med,så tror jeg at jeg skal prøve dette.

Må også ha den tynne "blikktetninga" som ligger mellom adapterplata og stammen.

P1050005_edited-1.jpg

Oppdaget hullet når jeg skulle gjøre denne tynne plata rein.

Tror ikke jeg bestiller noen deler før jeg har fått dette loddeutstyret og prøvd det.

Ting tar tid

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)

mener at adapterplata lå et sted mellom 3500,- og 4000,- fra Norsk butikk

gummitetn. til stigerør ,samt umbrakobolt og den store blanke pakningen mellom adapter og stamme ca 800,- også fra norsk.

Husker ikke hva jeg ga for impellerkit og tetninger til denne.

Bare husk at denne motoren er en BIGFOOT , altså med et mye mer solid gearhus enn de andre motorene.

Mvh Beertrip

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

Har samme problem på min 40 HK Mercury. Eksoslekkasje i adapterplaten. Her kan dere se film fra hvordan det så ut....http://vimeo.com/69274415. Her er delene jeg bestilte. Umbrakobolten som det ble henvist til over var umulig å få ut, jeg skar derfor i stykker adapterplaten (den var allikevel ødelagt) med vinkelsliper for å få den ut.

Ordrebekreftelse
Side 1
KONTANTSALG GARSTAD AS
BÅSEN 42
4152 VESTRE ÅMØY
Telefonnr. 51 72 05 50
Faktura til-kundenr. 1 28. Juni 2013
Forsendelsesdato 28.06.13
Nr. Beskrivelse Antall Enhet Salgspris Rabatt- Beløp
M-825228A17 ADAPTOR PLATE KIT 1 STYKK 3 849,92 3 849,92
M-892320001 GASKET 1 STYKK 724,76 724,76
M-845746 O RING 1 STYKK 7,89 7,89
M-892319001 GASKET 1 STYKK 484,07 484,07
Salg: Øresavrunding 1 -0,30 -0,30
I alt NOK
Mva-beløp
5 066,34
1 266,66
Totalt NOK inkl. mva. 6 333,00
  • 2 år senere...

Ned med gearhus

Av med deksler rundt stammen

Løsne gass- og gearkabel, ledninger og bensintilførsel.

Løsne boltene/mutterene på undersiden av powerhead. Løft av.

Skru ut de to boltene under adapterplata og den lille umbrakoskruen "oppi" adapterplata. Må oftest varmes, muligens bores ut.

Ta av adapterplata. Den og stammen kan sveises om du ikke vil bruke så mye penger på å kjøpe nytt :)

Håper det var til hjelp :)

Ned med gearhus

Av med deksler rundt stammen

Løsne gass- og gearkabel, ledninger og bensintilførsel.

Løsne boltene/mutterene på undersiden av powerhead. Løft av.

Skru ut de to boltene under adapterplata og den lille umbrakoskruen "oppi" adapterplata. Må oftest varmes, muligens bores ut.

Ta av adapterplata. Den og stammen kan sveises om du ikke vil bruke så mye penger på å kjøpe nytt :)

Håper det var til hjelp :)

Takker Engestol. Har funnet rep. manualen. Er der ikkje 5 bolter under adapterplata? Kven gjer ev. ein slik sveise jobb? Lodde sjølv?

Redigert av Kåre Petter Bøen (see edit history)

Takker Engestol. Har funnet rep. manualen. Er der ikkje 5 bolter under adapterplata? Kven gjer ev. ein slik sveise jobb? Lodde sjølv?

Jo, det kan godt være :)

De gangene jeg har fikset slike motorer, har jeg tatt meg av skruinga, så har naboen sveist det på jobb.

Om du hører med noen som kan sveise det, og aller helst planslipe etterpå, så vil jeg tro det er billigere enn ny :)

Skal sjekke termostat.  Visst du ser på siste bildet i post 38 ( ikkje godt å sjå), men er litt tæring i toppen av og rundt røret til eksosen der. Kan høyre at der en laus del inni der. Frykter no at det i pwerheaden det lek, og det var ikkje med i reknestykket mitt når eg kjøpte den :(

Var det vatn i oljen på din Einsereier? Fikk du fiksa det?

• 4 år senere...
beertrip skrev On 5.8.2011 at 16.38:

Hei

Fortsetter i denne tråden da det gjelder samme motoren.

Har nå tatt av undervannshuset. Boltene satt ikke veldig, men selve gearhuset måtte bankes veldig på før det løsnet.

Har jo som sagt hatt problemer med varmgang, og når jeg tok av undervannshust,så fallt plastavstanshylsen som holder stigerøret på riktig plass nede ut. ergo har ikke denne vært skikkelig festet. Dette har det også vært en servicebulletin på. Når jeg tok av undervannshuset så var gummien som tetter fra impellerpumpehuset og til stigerøret deformert og ødelagt.

Her ser det nesten ut som om stigerøret har vært skjevt i forhold til denne og her har det sikkert vært lekkasje.

Tror dere dette kan være nok til at motoren ikke får tilstrekkelig kjøling? Impelleren virket veldig fin,men skal skiftes.

Spør fordi det jo har vært fint hvis en slipper å ta av motorhodet.

Legger ved noen bilder av denne hvite avstanshylsen (satt inn skjeft for å vise) og også bilde av den oødelagte gummitetningen fra impellerhus.

P1040827_edited-1.jpg

P1040822_edited-1.jpg

P1040823_edited-2.jpg

P1040823_edited-1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...