beertrip Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Takker Droll Som med lodding ellers altså. Har varme,så dette går nok greit, Har du brukt dette midlet på slik "støypegods" som i stammen ? Ser at de sier det passer til støypegods uten jern i ,så jeg lurte på dette? Ser du anbefaler epoxy nede i vannkanalen (der tæringen er) MEN, vil dette holde over tid? I verste fall så løsner jo dette og setter seg i åpninger ?? Hvis jeg kjøper ny adapterplate, må alle delene flyttes over da ? eller følger noen andre deler med. (tenker da på oljepeilepinne + + ) Er veldig i tvil om jeg skal prøve å planere denne plata ( og kansje på toppen av stammen der stigerøret kommer opp) Noen tips til planering med "hjemmeverktøy" ? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Har du brukt dette midlet på slik "støypegods" som i stammen ? Ser at de sier det passer til støypegods uten jern i ,så jeg lurte på dette? Har brukt det på tilsvarende gods ja, kan ikke si at det var helt likt men det burde gå greit... Ser du anbefaler epoxy nede i vannkanalen (der tæringen er)MEN, vil dette holde over tid? I verste fall så løsner jo dette og setter seg i åpninger ?? Var tenkt som lakk strøk for å lage et tynt skille imellom aluminiumen og vannet . Er mulig det finnes bedre midler til det formålet, men ser at epoksy baserte produkter er brukt andre steder så.... Hvis jeg kjøper ny adapterplate, må alle delene flyttes over da ? eller følger noen andre deler med.(tenker da på oljepeilepinne + + ) Vet ikke, men ser at adapter plata selges som et kit ( ADAPTOR PLATE KIT ), så noe er tydeligvis med... Men til $ 370 + frakt + gebyr/Mva burde noe være med ... Er veldig i tvil om jeg skal prøve å planere denne plata ( og kansje på toppen av stammen der stigerøret kommer opp) Noen tips til planering med "hjemmeverktøy" ? File til det grøvste for så planslipe plata med ei tykk glassplate med passende sandpapir oppå ?? ( starte med 120 avslutte med 360 ?? ). P.S søk litt rundt på forumet her, er flere som har brukt samme og tilsvarende produkt her inne . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
beertrip Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 (redigert) Da har jeg vært å gjort litt rent delene,og dermed fant jeg mer tæring i adapterplata se her: PS: dette var stammen, her er adapterplata: Det er litt tynt gods mot yttersiden, men hvis denne loddingen ( HTS-2000) kan brukes til å fylle dette med,så tror jeg at jeg skal prøve dette. Må også ha den tynne "blikktetninga" som ligger mellom adapterplata og stammen. Oppdaget hullet når jeg skulle gjøre denne tynne plata rein. Tror ikke jeg bestiller noen deler før jeg har fått dette loddeutstyret og prøvd det. Ting tar tid Mvh Beertrip Redigert 14.August.2011 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Petter1972 Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hei! Jeg må nok gjøre samme jobben som deg, sliter også med at Mercuyen blir varm. Så dette er interessant lesning. Hvor mye koster adapterplata+ de andre smådelene? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 mener at adapterplata lå et sted mellom 3500,- og 4000,- fra Norsk butikk gummitetn. til stigerør ,samt umbrakobolt og den store blanke pakningen mellom adapter og stamme ca 800,- også fra norsk. Husker ikke hva jeg ga for impellerkit og tetninger til denne. Bare husk at denne motoren er en BIGFOOT , altså med et mye mer solid gearhus enn de andre motorene. Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Ser at dette er et utbredt problem på disse motorene. Finnes det noen måte å forebygge dette på? Hvor kommer vannet inn som tærer på adapterplaten? Ellers kjøpte jeg komplett manual for 5$ på nettet med detaljbeskrivelse med tegninger av demontering av adaptorplate samt alt mulig annet. Kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Munkholm Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Hei, lurte på korleis det har gått vidare med lodding og sammenstilling av motoren. Det hadde vore intresant sidan eg har samme motor og samme problem Sitér dette innlegget Link to post
Tom Ravndal Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har samme problem på min 40 HK Mercury. Eksoslekkasje i adapterplaten. Her kan dere se film fra hvordan det så ut....http://vimeo.com/69274415. Her er delene jeg bestilte. Umbrakobolten som det ble henvist til over var umulig å få ut, jeg skar derfor i stykker adapterplaten (den var allikevel ødelagt) med vinkelsliper for å få den ut. Ordrebekreftelse Side 1 KONTANTSALG GARSTAD AS BÅSEN 42 4152 VESTRE ÅMØY Telefonnr. 51 72 05 50 Faktura til-kundenr. 1 28. Juni 2013 Forsendelsesdato 28.06.13 Nr. Beskrivelse Antall Enhet Salgspris Rabatt- Beløp M-825228A17 ADAPTOR PLATE KIT 1 STYKK 3 849,92 3 849,92 M-892320001 GASKET 1 STYKK 724,76 724,76 M-845746 O RING 1 STYKK 7,89 7,89 M-892319001 GASKET 1 STYKK 484,07 484,07 Salg: Øresavrunding 1 -0,30 -0,30 I alt NOK Mva-beløp 5 066,34 1 266,66 Totalt NOK inkl. mva. 6 333,00 Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Gammal tråd dette, men rekner med det er eit høgaktuellt tema for mange med meg. Har nett kjøpt ein 2002 Mariner 50 efi med vatn i oljen og kjøleproblem. Rekner med det er den berømte adapter plata som er gåen. Noko gode tips til kvar eg skal starte? Noko som har rep. manual i pdf? KP Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Ned med gearhus Av med deksler rundt stammen Løsne gass- og gearkabel, ledninger og bensintilførsel. Løsne boltene/mutterene på undersiden av powerhead. Løft av. Skru ut de to boltene under adapterplata og den lille umbrakoskruen "oppi" adapterplata. Må oftest varmes, muligens bores ut. Ta av adapterplata. Den og stammen kan sveises om du ikke vil bruke så mye penger på å kjøpe nytt :) Håper det var til hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 (redigert) Ned med gearhus Av med deksler rundt stammen Løsne gass- og gearkabel, ledninger og bensintilførsel. Løsne boltene/mutterene på undersiden av powerhead. Løft av. Skru ut de to boltene under adapterplata og den lille umbrakoskruen "oppi" adapterplata. Må oftest varmes, muligens bores ut. Ta av adapterplata. Den og stammen kan sveises om du ikke vil bruke så mye penger på å kjøpe nytt :) Håper det var til hjelp :) Takker Engestol. Har funnet rep. manualen. Er der ikkje 5 bolter under adapterplata? Kven gjer ev. ein slik sveise jobb? Lodde sjølv? Redigert 4.Oktober.2015 av Kåre Petter Bøen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 4.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2015 Takker Engestol. Har funnet rep. manualen. Er der ikkje 5 bolter under adapterplata? Kven gjer ev. ein slik sveise jobb? Lodde sjølv? Jo, det kan godt være :) De gangene jeg har fikset slike motorer, har jeg tatt meg av skruinga, så har naboen sveist det på jobb. Om du hører med noen som kan sveise det, og aller helst planslipe etterpå, så vil jeg tro det er billigere enn ny :) Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 11.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Har no demontert powerhead, stamme og adapterplate, men er usikker på kvar det lek. Nokon gode forslag?? Her nokon bilder, men skal ta fleire og betre. Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 11.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Fleire bilder. ' Mykje tæring i eksoskanalen (rød ring) Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 11.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2015 Hvordan ser det ut i termostathuset på din motor? Min var helt ødelagt av tæring der. Min var og tært i stykker rundt eksosrøret i stammen og manglet ca 10cm Av eksosrøret. Tror dette var et resultat av at motoren antageligvis har blitt kjørt uten termostat over lengre tid , dvs at det har gått mye kjølevann gjennom hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Skal sjekke termostat. Visst du ser på siste bildet i post 38 ( ikkje godt å sjå), men er litt tæring i toppen av og rundt røret til eksosen der. Kan høyre at der en laus del inni der. Frykter no at det i pwerheaden det lek, og det var ikkje med i reknestykket mitt når eg kjøpte den :( Var det vatn i oljen på din Einsereier? Fikk du fiksa det? Sitér dette innlegget Link to post
Kåre Petter Bøen Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Ser ikkje bra ut det her. Termostaten var ferdig og huset ser langt i fra bra ut Sitér dette innlegget Link to post
Rossland19 Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 beertrip skrev On 5.8.2011 at 16.38: Hei Fortsetter i denne tråden da det gjelder samme motoren. Har nå tatt av undervannshuset. Boltene satt ikke veldig, men selve gearhuset måtte bankes veldig på før det løsnet. Har jo som sagt hatt problemer med varmgang, og når jeg tok av undervannshust,så fallt plastavstanshylsen som holder stigerøret på riktig plass nede ut. ergo har ikke denne vært skikkelig festet. Dette har det også vært en servicebulletin på. Når jeg tok av undervannshuset så var gummien som tetter fra impellerpumpehuset og til stigerøret deformert og ødelagt. Her ser det nesten ut som om stigerøret har vært skjevt i forhold til denne og her har det sikkert vært lekkasje. Tror dere dette kan være nok til at motoren ikke får tilstrekkelig kjøling? Impelleren virket veldig fin,men skal skiftes. Spør fordi det jo har vært fint hvis en slipper å ta av motorhodet. Legger ved noen bilder av denne hvite avstanshylsen (satt inn skjeft for å vise) og også bilde av den oødelagte gummitetningen fra impellerhus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.