Jump to content

Problemer med montering/linjering av vp aq140(145 osv). Spørsmål:


FjordHT

Recommended Posts

Driver nå å skal montere motoren som jeg har prosjekttråd på, i min 19fot fjord.

Med litt hjelp fra venner så står nå motoren i motorrommet, men får ikke det med "merkene"(på kåpe og transom) til å stemme.

 

Så vidt jeg har forstått skal de 3 merkene på transom stå overens med merker på kåpa, men i mitt tilfelle virker ikke det helt logisk.

Når jeg plasserte labbene på motoren, justerte jeg de omtrent lik, men når motoren kom i båten havner jeg helt av.

Merket bak fettnippelen (som skal stå på "klokka"12 står nå litt før klokken 11 tross jeg har justert ned motorlabben på ene siden, og opp på andre siden til "max".

 

Jeg testet med å kubbe under ca 10 cm, og da står merkene rett men motoren blir alt for høy da.

Har nå kjilt under ca 20 mm, senket festet litt. Motoren står "pent plassert", men fortsatt på "klokka 11".

 

Dette utgjør jo feil arbeidsvinkel for motoren, hvis jeg har tolket monteringen riktig, men hvor mye har det å si når vi snakker om såpass?

 

Kan noen med litt erfaring eller kunnskap/kjennskap utdype litt rundt problemet mitt. Slik jeg ser det har aldri motoren stått i "riktig vinkel".

 

Hvor mye feilmargin er det med tanke på plasering?

 

Edit:

Plasering mot bukkehornet(eksosen) blir også helt feil når jeg kubbet motoren "rett". Den står bra slik den er nå.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke merkene skal stå ovenfor hverandre, men at de er der for og måle avstand med, har i allefall brukt merkene slikt i Dracoen min, sist jeg monterte motoren min, lot jeg den henge i kjettingen til jeg hadde skrudd fast bak, samt justert den slik

at eksoskroken stemte mot manifold, justerte deretter labbene .Målte deretter avstanden mellom svinghjulhus og tramsom, i mitt tilfelle stemte det bra, mener slingrinsmonnet er et par mm

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...