Double Weber Startet 31.Juli.2011 Del på Facebook Startet 31.Juli.2011 (redigert) Jeg har begynt å tenke på å bytte båt, og i den forbindelse kikker jeg nå etter en Draco 21. Jeg liker disse båtene veldig godt da de er litt "begge deler". Jeg kan dra på overnatting og jeg kan taue vannski. Jeg har sansen for linjene i disse båtene. Veldig tidløse Har også hørt at det er gode båter i sjøen da de er "Linge skrog". Det er jo et klart pluss. Jeg syns 2.generasjon er penest med den hele frontruten. Men over til spørsmålet stilt. Hva er forskjellene / likhetene mellom DC modellen og SC modellen? Hvordan kan jeg se forskjell på de? Jeg syns de er veldig like på bildene... Redigert 31.Juli.2011 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Jorg-1 Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Det er ingen 21 DC.... Båtene heter: 1800 Suntop eller Daycab 2000 Daycab (tidl modeller fantes også HT = Hardtop) 2100 Sportcab 2300 Suncab 2400 Styling 2500 TwinCab (noen få modeller som FlyFish samt Pilot (bla offentlige båter) 3000 Sunbridge (noen få modeller som Saloon (bussen) og Big Fish. 2000, 2100 og 2300 kom først som Generasjon l og hadde delt frontrute. I 1985 og 1986 så kom disse modellene med hel frontrute og kalt Generasjon ll. Se litt på min hjemmeside og finn linken til Horizonblue.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Double Weber Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Ok. Interessant. Så da er alle 21 fotere sportscab da. Kjekt å vite. Takk for kjapt svar Jorg-1 Er det noen spesielle modeller du kan anbefale? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 Men inne på dracofan.no står det at det fins en 2100 daycab... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 På finn.no annonserer de også med Draco 21 DC?? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
haugi Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Vil tro at alle disse annonsene og andre plasser hvor det er skrevet 21 DC er feil fra skribentens side. Eteer det jeg vet så er benevnelsene som Jorg-1 nevnte riktige. Har aldri sett en original annonse for Draco der 21 foteren har hatt annet navn enn Sportcab. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jorg har nok rett, 2000 kom som DayCab mens 2100 kom kun som SportCab. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jeg syns 20 og 21 ser veldig like ut. Er det noen kjennetegn som skiller de fra hverandre? Hadde vært moro og vite når jeg er på sjøen og ser de? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
adeneo Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Elementært ! Hvis sjafføren har litt lite med fjoner på toppen, så er det en 2100 SportCab, se øverste bilde. Hvis derimot sjafføren har en kombinasjon av hockey og hentesveis, så er det en 2000 DayCab, se nederste bilde. Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Den største forskjellen mellom 20DC og 21SC er vel at Jan H. Linge designet skroget for draco 20 (som er den mest produserte draco båten) og at 21 SC er designet av Kåre Drangsholt. Utgjør ikke den helt store forskjellen men fra det jeg har erfart og lest av tester kommer 20 skroget ut med bedre resultater. Har selv eid en Draco 2000 DayCab 1988 mod og var svært fornøyd. Den er jo en fot mindre enn 21 foteren, men du får det samme med u sofa, solseng, stor cabin, flott design. Det 21 foteren har som 20 ikke har er vel en pentry og at den er selvlensende (er ikke helt sikker på det, men mener jeg har lest det en plass) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Tror også 21sc har toalett ombord i tillegg til pentry. Dessuten mener jeg det er luke på dekk på 21sc....noe 20dc ikke har. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
drtama Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 ja det stemmer, 21sc har toalett, mens 20dc har bare mulighet for portapoti inne i lugaren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jan H Linge designet også 2400 Styling (man ser linge skiltet i annonsen) og senere 2700 Sterling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ekko Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Hæææ! Hvor er i såfall dass`n plassert i 21-foter`n?? Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) det er vel strengt tatt ikke noe toalett, men en portapotti, de fleste 21sc ble levert med portapotti helt frem i lugaren, mens 20dc var bare tilrettelagt for det. Her er ett eksempel hentet fra en Draco 21 SC på finn http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29613402 Redigert 1.August.2011 av drtama (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) De fleste 21 har ei portapotti....noen få jeg har sett har pumpetoalett.... Om dette er satt inn i senere dato er jeg usikker på. Men en ting er jeg sikker på....og det er at jeg har dekor på lager til disse udødelige båtene.... Redigert 1.August.2011 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
adeneo Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) Dritern sto vel foran i båten hvis det var montert, noe slikt: Begge modellene kunne i følge utstyrslisten leveres med dass: Den aller, aller, aller viktigste forskjellen var nok at 21SC ble levert med bar. Redigert 1.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Tror det er baren som blir tungen på vektskålen her ja Merker jeg er passelig klar for å få meg en Draco ja. En 2.generasjon 21 sportcab eller kanskje en 23 suncab. Lekre båter begge to. 24 foteren blir nok hakket for stort. Egentlig gjør 23 det også, men den er liksom neeesten innenfor... Må bare finne meg en med grei motor Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 Det er forresten helt knall med disse tegningene, skjemaene og bildene adeneo. Det forer min trang til info på en fin måte. Kan kjenne at besettelsen begynner å ta godt tak nå. He he Var det noen som nevnte 3fot syken..? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Evenb Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 jeg mener å ha hørt at det finnes to versjoner av 21foteren en mer familievennlig og den nevnte Sportcab som hadde mer v-bunn og lignet mer på stylingen. Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Executive Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Det er forresten helt knall med disse tegningene, skjemaene og bildene Ta for all del en kikk på www.dracoclub.dk Et masse nyttig informasjon og koselige gamle brosjyrer. Jeg mener at 2100 har en dypere v bunn som gjør at denne båten kan kjøres fortere i grov sjø. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Draco_1 Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Tror at de har rodet lidt rundt i data på Dracofan.no, de skriver også at der findes 2000 Sportcab.... Jeg har aldrig kunnet fået bekræftet at der findes 2 forskellige 2100 skrog, som skulle bevirke at båten heter Sportcab eller Daycab. Har efterhånden været igennem en del materiale. MEN det er til gengæld helt sikkert at der findes 2 forskellige skrov til 2000'eren. Alm og GT skrog. Dog hedder båden stadig Daycab og Hardtop Sportling, uanset skrovet. Sidste år besøgte jeg Windy værftet i Nedenes(aftersales), for at hente en ny forrude til 2700 Sterling(de havde 4 stk liggende). Ved samme lejlighed fik jeg lov til at kigge lidt i de allerhelligste skrifter (de gamle Draco produktionslister) Senere var de så flinke at sende et scan fra disse skrifter, her kan man se at 2000 bliver betegnet sådan: DC AL DC GT HT AL HT GT Det var blot en enkelt side jeg fik tilsendt, har tit spekuleret på om de vil give tilladelse til at jeg besøgte dem igen og scannede ALT det gamle. Det ville jo være en katastrofe om disse data gik tabt. Sitér dette innlegget Link to post
Franky Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Draco 2000 var kjent for å ha de beste sjøegenskapene av alle Draco'er. Linge var nok en bedre skrogkonstruktør enn Drangsholt. Linge konstruerte 2000, 2400 Styling og Draco 2700 Sterling. 2000 ble kaldt Daycab Sportling og Hardtop Sportling på det tidspunkt da Draco produserte dem med to forskjellige dekk. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Se på Wikipedia, der står 21 som dc og sc Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 monicaliereng@ho skrev 29 minutter siden: Se på Wikipedia, der står 21 som dc og sc Hva mente du med dette, Monica ? Hvem som helst kan skrive hva som helst på Wikipedia. Det betyr ikke at der er riktig. 21 SC og 20 DC er fasiten vi her inne holder oss til Det var ikke du som kjøpte min 21 SC i Moss for mange år siden ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.