Jump to content

Draco 21. Hva er forskjellen mellom DC og SC?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på å bytte båt, og i den forbindelse kikker jeg nå etter en Draco 21.

Jeg liker disse båtene veldig godt da de er litt "begge deler". Jeg kan dra på overnatting og jeg kan taue vannski.

Jeg har sansen for linjene i disse båtene. Veldig tidløse :yesnod:

Har også hørt at det er gode båter i sjøen da de er "Linge skrog". Det er jo et klart pluss.

Jeg syns 2.generasjon er penest med den hele frontruten.

 

Men over til spørsmålet stilt.

Hva er forskjellene / likhetene mellom DC modellen og SC modellen?

 

Hvordan kan jeg se forskjell på de?

Jeg syns de er veldig like på bildene...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det er ingen 21 DC.... Båtene heter:

 

1800 Suntop eller Daycab

2000 Daycab (tidl modeller fantes også HT = Hardtop)

2100 Sportcab

2300 Suncab

2400 Styling

2500 TwinCab (noen få modeller som FlyFish samt Pilot (bla offentlige båter)

3000 Sunbridge (noen få modeller som Saloon (bussen) og Big Fish.

 

2000, 2100 og 2300 kom først som Generasjon l og hadde delt frontrute. I 1985 og 1986 så kom disse modellene med hel frontrute og kalt Generasjon ll.

 

Se litt på min hjemmeside og finn linken til Horizonblue....

Link to post
Share on other sites

Den største forskjellen mellom 20DC og 21SC er vel at Jan H. Linge designet skroget for draco 20 (som er den mest produserte draco båten) og at 21 SC er designet av Kåre Drangsholt. Utgjør ikke den helt store forskjellen men fra det jeg har erfart og lest av tester kommer 20 skroget ut med bedre resultater. Har selv eid en Draco 2000 DayCab 1988 mod og var svært fornøyd. Den er jo en fot mindre enn 21 foteren, men du får det samme med u sofa, solseng, stor cabin, flott design. Det 21 foteren har som 20 ikke har er vel en pentry og at den er selvlensende (er ikke helt sikker på det, men mener jeg har lest det en plass)

Link to post
Share on other sites

Tror det er baren som blir tungen på vektskålen her ja :giggle:

 

Merker jeg er passelig klar for å få meg en Draco ja.

En 2.generasjon 21 sportcab eller kanskje en 23 suncab.

Lekre båter begge to.

24 foteren blir nok hakket for stort. Egentlig gjør 23 det også, men den er liksom neeesten innenfor...

 

Må bare finne meg en med grei motor :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

jeg mener å ha hørt at det finnes to versjoner av 21foteren en mer familievennlig og den nevnte Sportcab som hadde mer v-bunn og lignet mer på stylingen.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Det er forresten helt knall med disse tegningene, skjemaene og bildene

 

 

Ta for all del en kikk på www.dracoclub.dk

 

Et masse nyttig informasjon og koselige gamle brosjyrer. Jeg mener at 2100 har en dypere v bunn som gjør at denne båten kan kjøres fortere i grov sjø.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Tror at de har rodet lidt rundt i data på Dracofan.no, de skriver også at der findes 2000 Sportcab....

 

Jeg har aldrig kunnet fået bekræftet at der findes 2 forskellige 2100 skrog, som skulle bevirke at båten heter Sportcab eller Daycab. Har efterhånden været igennem en del materiale.

 

MEN det er til gengæld helt sikkert at der findes 2 forskellige skrov til 2000'eren. Alm og GT skrog. Dog hedder båden stadig Daycab og Hardtop Sportling, uanset skrovet.

 

Sidste år besøgte jeg Windy værftet i Nedenes(aftersales), for at hente en ny forrude til 2700 Sterling(de havde 4 stk liggende). Ved samme lejlighed fik jeg lov til at kigge lidt i de allerhelligste skrifter (de gamle Draco produktionslister) :flag:

 

Senere var de så flinke at sende et scan fra disse skrifter, her kan man se at 2000 bliver betegnet sådan:

 

DC AL

DC GT

HT AL

HT GT

 

Det var blot en enkelt side jeg fik tilsendt, har tit spekuleret på om de vil give tilladelse til at jeg besøgte dem igen og scannede ALT det gamle. Det ville jo være en katastrofe om disse data gik tabt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Draco 2000 var kjent for å ha de beste sjøegenskapene av alle Draco'er. Linge var nok en bedre skrogkonstruktør enn Drangsholt. Linge konstruerte 2000, 2400 Styling og Draco 2700 Sterling. 2000 ble kaldt Daycab Sportling og Hardtop Sportling på det tidspunkt da Draco produserte dem med to forskjellige dekk.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
monicaliereng@ho skrev 29 minutter siden:

Se på Wikipedia, der står 21 som dc og sc

 

Hva mente du med dette, Monica ? Hvem som helst kan skrive hva som helst på Wikipedia. Det betyr ikke at der er riktig. 21 SC og 20 DC er fasiten vi her inne holder oss til :wink: Det var ikke du som kjøpte min 21 SC i Moss for mange år siden ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...