Jump to content

Et eksempel på et GPS avvik


dennrick

Recommended Posts

Her ligger vi på sydspissen på Veddø, i den "største" bukten på kartet. Dette er rett nord nord-vest for fjallbacka i Sverige. Uheldigvis ligger jeg på land ihht kartplotteren. Jeg lå i virkeligheten veldig trygt longside (på utsiden) en båt på ca. 5 m bredde på østsiden av der hvor båten på bildet viser... Nabobåtens kartplotter (Raymarine) viste at han lå på vestsiden av fjellet.

 

15-20 meters avvik kan jo fort bety en hel del når man ferdes i trange farvann.

 

Etter en tur dagen etter til Fjallbacka for å handle litt, så havnet jeg igjen på fjellet !

 

 

 

gps_feil.jpg

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

15-20 meter kan fort skille mellom succè og fiasko ja. Men nå er det vel ikkje ubåt man har så båten har vel vinduer en kan titte utav så en ser hvor turen går?

I trange farvann skal en ikkje sitte med nesa nedi en plotter for å kjøre slalom mellom steiner. Til tross for at plotter nå er allemannseie så skjer det stadig fleire landkjenninger. Det kan virke som plotter fritar for å titte ut og frem. En plotter er et kart som viser ca hvor man er og hva som skjuler seg under overflaten slik en slippe kave med papirkart, tross en stadig misvisning så er det likevel bedre enn sitt papiralternativ som bare viser hva som skjuler seg uten engang å hinte om hvor en er.

Om en skulle ønske seg noe på desse boksene så er det et felt med misvisning. På rene gpsapper på tlf så er der et eget felt som viser hvor stor unøyaktighet det er pr nå. Og det varierer jo etter hvor og når. Vanligvis står det et tall mellom 2-30 m. Men det er mellom oppgitte posisjon og reell posisjon. Om kartet er forskjøvet i forhold til virkeligheten så blir jo det i tillegg.

 

Dette er ikkje spesielt myntet på deg da du bare forteller hva du ser og eg oppfatter det som en påminner om overnevnte problem.

Link to post
Share on other sites

En kortplotter er et navigationshjælpemiddel, ikke et præcisionsinstrument.

Den Danske "Kort og matrikkelstyrelsen" blev på et tidspunkt sagsøgt, fordi deres elektroniske søkrt kke var fuldstændigt nøjagtige. Sagsøger tabte sagen.

 

Som en direkte udløber af den sag kom disse to:

http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekort/Paalidelighed/

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/1A7277E1-3A0C-4FF3-B7FB-78EDE0CFB8F5/0/Bagomsoekortet_ny.pdf

Link to post
Share on other sites

kjøpte plotter i vår til snekka vår. fantastisk verktøy men der er et MEN.... ser i status programmet at nøyaktigheten vanligvis er 9-12m. det vil si at man må være våken og følge med på hvordan kartet og "terrenget" stemmer. mange bedrevitere hadde utsagn som-under golfkrigen var plotter nøyaktigheten på 30 cm. etter golfkrigen var fremdeles nøyaktigheten på ca 0,5m. ja,ja,min lowrange som har utv antenne og skal være "god" presterer i hvertfall ikke bedre nøyaktighet enn ca 10m uansett hva jeg er blitt fortalt. veldig bra at dennrick "luftet" dette.

Link to post
Share on other sites

Kartplotteren min viser med en sirkel rundt båttegnet hvor nøyaktig den er. Noen ganger er aviket opp i 15-20 meter, mens noen ganger er aviket helt ned i 2-3 meter.

Kartplotteren er som nevnt tidligere bare et hjelpemiddel til papirkartet. Men min erfaring er at det er nesten fullgodt med papirkart, så lenge man støtter seg til visuelle observasjoner og bruker papirkartet hvis man er stusser på noe.... Jeg selv bruker 98 prosent av tiden kartplotteren som navigasjonshjelpemiddel og syntes det fungere veldig bra, men jeg har alltid papirkartet fremme.

Redigert av Åsabu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plotteren er et glimrende hjelpemiddel så lenge en kjenner til dens svakheter. Unøyaktigheter på rundt 20 meter må en regne med og det kan være feil i både kartet og GPSen.

 

Har opplevd noen få skikkelige bærturer med GPS og en av disse har jeg klart å dokumentere her:

GPS_Korsfd.JPG

Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg ikke oppdaget dette før jeg var vel hjemme i stuen og kikket gjennom ruten vi hadde gått fra Trondheim til Karmøy. Tenk deg at sikten hadde vært dårlig og jeg stolte fullt og helt på plotteren... Følg slepestreken nordfra og den begynner å dreie østover, jeg ville kompensert vestover og det hadde vært stor fare for lyng i propellene... Litt senere når den går helt banas vil jo alle skjønne at der er noe feil...

 

I saktegående båter bruker jeg papirkart som hovednavigasjonemiddel og plotteren blir et supplement, i planende båter blir det motsatt da langt mer fokus må være på utkikk i høy fart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En skal vel bruke posisjonstegnet på plotteren som en indikasjon på hvor ca en er. Så en slipper å bruke tid på å finne tilbake der en er hver gang en skal ta en titt.

Når det gjelder hvordan en skal ligge i forhold til øyer, sund, skjær og bøyer. Så må en bruke plotteren akkurat som et kart å se hvor det er trygt, helt uavhengig av hvor faktisk posisjonstegnet er.

 

 

Har sett flere ganger båter gå i trange leder med skjær på f.eks. venstre side av sundet. Også legger de seg på venstre side, isteden for siden der det er helt trygt. Går ut i fra at det er pga posisjonstegnet sier de er på trygg side. Ved en liten mental sjekk hadde de fort sett at de faktisk er nærmere land på venstre side en høyre. Og burde oppdage at plotteren kan ha mye missvisning.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

15-20 meters avvik kan jo fort bety en hel del når man ferdes i trange farvann.

15-20 m. er vel innenfor nøyaktigheten til Nintendoboksen.

GPS skal ikke brukes til navigasjon innenskjærs dersom man ikke har helt spesiellt utstyr.

 

Men det er mellom oppgitte posisjon og reell posisjon.

Det har Nintendoboksen ingen mulighet for å vite. Da må den ha en referanse. Det har den ikke.

De de bruker er HDOP som er en beregnet verdi ut fra konstellasjonen.

Og så kommer det i tillegg reflekser og skygger som fort gjør saken verre.

 

Ofte ser man at det zoomes altfor langt inn. Å gå på et kart i 1:50000 zoomet helt inn inneskjærs er vettløst.

Link to post
Share on other sites

Kartplotteren min viser med en sirkel rundt båttegnet hvor nøyaktig den er. Noen ganger er aviket opp i 15-20 meter, mens noen ganger er aviket helt ned i 2-3 meter.

Husk bare på at i tillegg kommer unøyaktigheten i kartgrunnlaget som er benyttet for å fremstille det elektroniske kartet. Denne unøyaktigheten kan være flere ganger større en unøyaktigheten som GPSen opererer med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Desverre så virker det som om unøyaktigheten i GPS og elektroniske kart er noe som på langt nær er kommunisert godt nok til kundene. Spesielt nye folk i båt som har liten interesse for det rent tekniske og lite erfaring med båt og navigasjon på havet vil nok ha lett for å trekke den konklusjonen at GPS i båt er det samme som GPS i bil og dermed fort kunne havne i ulykka.

Selv er jeg veldig fornøyd med GPS/plotter-løsningen i båten min og vil varmt anbefale utstyret til alle som er interesert. Men med det store forbeholdet at utstyret nettopp er ett hjelpemiddel og ikke en mirakelboks.

Jeg har radar i tillegg og det øker tryggheten ved dårlig sikt, men selv det er kun ett hjelpemiddel og fritar en ikke for å bruke øyne, ører og ikke minst sunn fornuft og forsiktighet.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det var jo bare en tilfeldighet at jeg lekte litt med Shipfinder appen at jeg fant dette her hjemme i sofaen ikveld, men det viser jo ganske tydelig at det er lurt å ikke å stole helt på plotteren i båten...

 

Jeg postet vel egentlig denne som en reminder til de som gidder å lese tråden.. Så heller ikke at det var noen stygge ulykker ved Drøbak idag

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg zoomer langt inn på kartet. For å se bedre på et lite kartutsnitt, ikke for å se hvor båten er i forhold til varden eller grunnen... Ikke en aktivitet som anbefales i hastigheter over snekkefart, og kun for å se hvor en faktisk er i forhold til farer som er avmerket i kartet, og at disse stemmer med virkeligheten der jeg ferdes. :thumbsup:

Høyere hastighet der man er sikker på forholdene!

Link to post
Share on other sites

har ca 5 år gammel Lowrance kart-plotter i båten og den viser som regel helt riktig når jeg fortøyer i båsen , skjelden mer avvik enn 1-2 m.

Har også en ny Garmin Montana til tur bruk som i 7 av 10 tilfeller viser posisjonen helt eksakt når jeg sitter i sofaen i stua.

Største aviket jeg har observert er ca 8 m , ( viser meg i garasjen, mens jeg fortsatt sitter på samme plass i sofaen )

 

Derfor er dette et fantastisk hjelpemiddel. Er jeg i ukjente og trange farvann går jeg med sakte fart, holder skarp utkikk og bruker Ekkolodd !!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje hjelpen for å få en mer nøyaktig posisjon allerede er på vei? Har sett på nettet at det foregår en del testing av Glonass.

 

De fleste opplever sterkere signal og mer nøyaktig posisjon. Dette har nok sammenheng med at Glonass satelitter passer bedre på våre breddegrader.

Link to post
Share on other sites

Testing og testing.

GLONASS har vært i drift siden 1982. Har svingt litt opp og ned i takt med økonomien i Sovjetunionen/Russland. I dag er det fullt operativt.

Det er fler av oss som har en GLONASS mottaker uten å være klar over det. Den sitter i iPhone 4S og iPad mini. Telefoner fra Sony, Samsung og andre har det også.

Produsenter av rene navigasjonsmottakere så som Trimble, Magellan, Leica og andre bruker også GLONASS for å støtte opp posisjonen. Dess lengre nord man kommer, jo nyttigere blir GLONASS.

Link to post
Share on other sites

Dette er skjermdump av en båt-tur på indre havn og gjennom kanalen i Horten. Garmin Bluechart og tror kartet er fra 2004.

Gjentok turen med ny plotter og C-map fra 2007 med samme resultat.

Med dagens Garmin Bluechert G2 fra 2012 stemmer tracket nå. Er slutt på å kjøre over land. :smiley:

Siden to kartsystemer ga like track antar jeg at feilen lå i kartdata som begge hadde kjøpt.

 

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom en plotter brukes som et kart så er det jo ikke noe problem. Det geniale med en plotter er at den viser sånn ca hvor du er og du kan zoom langt inn og få info om dybder o.l. Langt mer nøyaktig enn båtsportkart. Hvis man ser på plotter og orienterer seg i terrenget så er det enkelt å manøvrere, i det minste lettere enn med bare papirkart. Å velge å dra ut i båt i tjukk tåke med null sikt er ikke tilrådlig hverken med eller uten plotter.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje hjelpen for å få en mer nøyaktig posisjon allerede er på vei? Har sett på nettet at det foregår en del testing av Glonass.

 

De fleste opplever sterkere signal og mer nøyaktig posisjon. Dette har nok sammenheng med at Glonass satelitter passer bedre på våre breddegrader.

 

GLONASS har, som Mulligan sier, vært i varierende drift siden 1982. Jeg går ut ifra at du mener Gallileo? Gallileo-testingen har kommet i gang nå. Når det systemet blir operativt så vil det gi mye høyere presisjon enn GPS/GLONASS, samt bedre dekning her oppe i nord enn det GPS kan vise til.

Desverre så vil Gallileo kreve helt nye mottakere. Får bare håpe plotterprodusentene finner en måte vi kan oppgradere eksisterende utstyr på slik at vi slipper å investere i helt nye plottere. Det bør være mulig ved hjelp av software-oppdatering og kanskje nye, eksterne N2K Gallileo-mottaker antenner.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Galileo er nå inne i en fase hvor det er nok satelitter til en full test. Hele programmet vil være operativt i 2019. Er redd det må mere til enn en software oppdatering til for å trekke nytte av det. Bl. a. på grunn av at Galileo mottagere vil ha en "Distress" knapp og mulighet for kvittering fra satelitten.

Mye likt GPS III som også krever ny mottaker for å utnyttes helt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...