dennrick Startet 31.Juli.2011 Del på Facebook Startet 31.Juli.2011 Her ligger vi på sydspissen på Veddø, i den "største" bukten på kartet. Dette er rett nord nord-vest for fjallbacka i Sverige. Uheldigvis ligger jeg på land ihht kartplotteren. Jeg lå i virkeligheten veldig trygt longside (på utsiden) en båt på ca. 5 m bredde på østsiden av der hvor båten på bildet viser... Nabobåtens kartplotter (Raymarine) viste at han lå på vestsiden av fjellet. 15-20 meters avvik kan jo fort bety en hel del når man ferdes i trange farvann. Etter en tur dagen etter til Fjallbacka for å handle litt, så havnet jeg igjen på fjellet ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 31.Juli.2011 Del på Facebook Svart 31.Juli.2011 15-20 meter kan fort skille mellom succè og fiasko ja. Men nå er det vel ikkje ubåt man har så båten har vel vinduer en kan titte utav så en ser hvor turen går? I trange farvann skal en ikkje sitte med nesa nedi en plotter for å kjøre slalom mellom steiner. Til tross for at plotter nå er allemannseie så skjer det stadig fleire landkjenninger. Det kan virke som plotter fritar for å titte ut og frem. En plotter er et kart som viser ca hvor man er og hva som skjuler seg under overflaten slik en slippe kave med papirkart, tross en stadig misvisning så er det likevel bedre enn sitt papiralternativ som bare viser hva som skjuler seg uten engang å hinte om hvor en er. Om en skulle ønske seg noe på desse boksene så er det et felt med misvisning. På rene gpsapper på tlf så er der et eget felt som viser hvor stor unøyaktighet det er pr nå. Og det varierer jo etter hvor og når. Vanligvis står det et tall mellom 2-30 m. Men det er mellom oppgitte posisjon og reell posisjon. Om kartet er forskjøvet i forhold til virkeligheten så blir jo det i tillegg. Dette er ikkje spesielt myntet på deg da du bare forteller hva du ser og eg oppfatter det som en påminner om overnevnte problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 En kortplotter er et navigationshjælpemiddel, ikke et præcisionsinstrument. Den Danske "Kort og matrikkelstyrelsen" blev på et tidspunkt sagsøgt, fordi deres elektroniske søkrt kke var fuldstændigt nøjagtige. Sagsøger tabte sagen. Som en direkte udløber af den sag kom disse to: http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekort/Paalidelighed/ http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/1A7277E1-3A0C-4FF3-B7FB-78EDE0CFB8F5/0/Bagomsoekortet_ny.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salti Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 kjøpte plotter i vår til snekka vår. fantastisk verktøy men der er et MEN.... ser i status programmet at nøyaktigheten vanligvis er 9-12m. det vil si at man må være våken og følge med på hvordan kartet og "terrenget" stemmer. mange bedrevitere hadde utsagn som-under golfkrigen var plotter nøyaktigheten på 30 cm. etter golfkrigen var fremdeles nøyaktigheten på ca 0,5m. ja,ja,min lowrange som har utv antenne og skal være "god" presterer i hvertfall ikke bedre nøyaktighet enn ca 10m uansett hva jeg er blitt fortalt. veldig bra at dennrick "luftet" dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) jeg bruker alltid papirkart som hovedkart. kartplotter er assistanse. Det kan like gjerne være feil i kartet som teknisk gps avvik. Kartene er tegnet opp lenge før gps ble lagd og kartene i kartplotteren er basert på de samme dataene som papirkartene Redigert 1.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Åsabu Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 (redigert) Kartplotteren min viser med en sirkel rundt båttegnet hvor nøyaktig den er. Noen ganger er aviket opp i 15-20 meter, mens noen ganger er aviket helt ned i 2-3 meter. Kartplotteren er som nevnt tidligere bare et hjelpemiddel til papirkartet. Men min erfaring er at det er nesten fullgodt med papirkart, så lenge man støtter seg til visuelle observasjoner og bruker papirkartet hvis man er stusser på noe.... Jeg selv bruker 98 prosent av tiden kartplotteren som navigasjonshjelpemiddel og syntes det fungere veldig bra, men jeg har alltid papirkartet fremme. Redigert 1.August.2011 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Plotteren er et glimrende hjelpemiddel så lenge en kjenner til dens svakheter. Unøyaktigheter på rundt 20 meter må en regne med og det kan være feil i både kartet og GPSen. Har opplevd noen få skikkelige bærturer med GPS og en av disse har jeg klart å dokumentere her: Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg ikke oppdaget dette før jeg var vel hjemme i stuen og kikket gjennom ruten vi hadde gått fra Trondheim til Karmøy. Tenk deg at sikten hadde vært dårlig og jeg stolte fullt og helt på plotteren... Følg slepestreken nordfra og den begynner å dreie østover, jeg ville kompensert vestover og det hadde vært stor fare for lyng i propellene... Litt senere når den går helt banas vil jo alle skjønne at der er noe feil... I saktegående båter bruker jeg papirkart som hovednavigasjonemiddel og plotteren blir et supplement, i planende båter blir det motsatt da langt mer fokus må være på utkikk i høy fart. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 Jeg håper inderlig at det ikke går av mote å bruke øynene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 En skal vel bruke posisjonstegnet på plotteren som en indikasjon på hvor ca en er. Så en slipper å bruke tid på å finne tilbake der en er hver gang en skal ta en titt. Når det gjelder hvordan en skal ligge i forhold til øyer, sund, skjær og bøyer. Så må en bruke plotteren akkurat som et kart å se hvor det er trygt, helt uavhengig av hvor faktisk posisjonstegnet er. Har sett flere ganger båter gå i trange leder med skjær på f.eks. venstre side av sundet. Også legger de seg på venstre side, isteden for siden der det er helt trygt. Går ut i fra at det er pga posisjonstegnet sier de er på trygg side. Ved en liten mental sjekk hadde de fort sett at de faktisk er nærmere land på venstre side en høyre. Og burde oppdage at plotteren kan ha mye missvisning. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 15-20 meters avvik kan jo fort bety en hel del når man ferdes i trange farvann. 15-20 m. er vel innenfor nøyaktigheten til Nintendoboksen. GPS skal ikke brukes til navigasjon innenskjærs dersom man ikke har helt spesiellt utstyr. Men det er mellom oppgitte posisjon og reell posisjon. Det har Nintendoboksen ingen mulighet for å vite. Da må den ha en referanse. Det har den ikke. De de bruker er HDOP som er en beregnet verdi ut fra konstellasjonen. Og så kommer det i tillegg reflekser og skygger som fort gjør saken verre. Ofte ser man at det zoomes altfor langt inn. Å gå på et kart i 1:50000 zoomet helt inn inneskjærs er vettløst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Kartplotteren min viser med en sirkel rundt båttegnet hvor nøyaktig den er. Noen ganger er aviket opp i 15-20 meter, mens noen ganger er aviket helt ned i 2-3 meter. Husk bare på at i tillegg kommer unøyaktigheten i kartgrunnlaget som er benyttet for å fremstille det elektroniske kartet. Denne unøyaktigheten kan være flere ganger større en unøyaktigheten som GPSen opererer med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Samt punktreferansen eller hva nå det heter mellom kartposisjonen og GPS posisjonen. Om en har 100% rett kart, og 100% nøyaktig GPS. Så kan den fortsatt vise feilposisjon pga kartposisjonene er ikke alltid lagt helt "dead on" i forhold til GPS posisjonene. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Huffda.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Brakkvannsseiler Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Huffda.... Dette virker som et flott navigasjonskart, det er jo bare tull å sette seg inn i tradisjonell navigasjon når man har slike flotte hjelpemiddler. Og kanskje tilogmed bruker de....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Desverre så virker det som om unøyaktigheten i GPS og elektroniske kart er noe som på langt nær er kommunisert godt nok til kundene. Spesielt nye folk i båt som har liten interesse for det rent tekniske og lite erfaring med båt og navigasjon på havet vil nok ha lett for å trekke den konklusjonen at GPS i båt er det samme som GPS i bil og dermed fort kunne havne i ulykka. Selv er jeg veldig fornøyd med GPS/plotter-løsningen i båten min og vil varmt anbefale utstyret til alle som er interesert. Men med det store forbeholdet at utstyret nettopp er ett hjelpemiddel og ikke en mirakelboks. Jeg har radar i tillegg og det øker tryggheten ved dårlig sikt, men selv det er kun ett hjelpemiddel og fritar en ikke for å bruke øyne, ører og ikke minst sunn fornuft og forsiktighet. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Det var jo bare en tilfeldighet at jeg lekte litt med Shipfinder appen at jeg fant dette her hjemme i sofaen ikveld, men det viser jo ganske tydelig at det er lurt å ikke å stole helt på plotteren i båten... Jeg postet vel egentlig denne som en reminder til de som gidder å lese tråden.. Så heller ikke at det var noen stygge ulykker ved Drøbak idag Redigert 31.Mai.2013 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Jeg zoomer langt inn på kartet. For å se bedre på et lite kartutsnitt, ikke for å se hvor båten er i forhold til varden eller grunnen... Ikke en aktivitet som anbefales i hastigheter over snekkefart, og kun for å se hvor en faktisk er i forhold til farer som er avmerket i kartet, og at disse stemmer med virkeligheten der jeg ferdes. Høyere hastighet der man er sikker på forholdene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 har ca 5 år gammel Lowrance kart-plotter i båten og den viser som regel helt riktig når jeg fortøyer i båsen , skjelden mer avvik enn 1-2 m. Har også en ny Garmin Montana til tur bruk som i 7 av 10 tilfeller viser posisjonen helt eksakt når jeg sitter i sofaen i stua. Største aviket jeg har observert er ca 8 m , ( viser meg i garasjen, mens jeg fortsatt sitter på samme plass i sofaen ) Derfor er dette et fantastisk hjelpemiddel. Er jeg i ukjente og trange farvann går jeg med sakte fart, holder skarp utkikk og bruker Ekkolodd !!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Kanskje hjelpen for å få en mer nøyaktig posisjon allerede er på vei? Har sett på nettet at det foregår en del testing av Glonass. De fleste opplever sterkere signal og mer nøyaktig posisjon. Dette har nok sammenheng med at Glonass satelitter passer bedre på våre breddegrader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Testing og testing. GLONASS har vært i drift siden 1982. Har svingt litt opp og ned i takt med økonomien i Sovjetunionen/Russland. I dag er det fullt operativt. Det er fler av oss som har en GLONASS mottaker uten å være klar over det. Den sitter i iPhone 4S og iPad mini. Telefoner fra Sony, Samsung og andre har det også. Produsenter av rene navigasjonsmottakere så som Trimble, Magellan, Leica og andre bruker også GLONASS for å støtte opp posisjonen. Dess lengre nord man kommer, jo nyttigere blir GLONASS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Dette er skjermdump av en båt-tur på indre havn og gjennom kanalen i Horten. Garmin Bluechart og tror kartet er fra 2004. Gjentok turen med ny plotter og C-map fra 2007 med samme resultat. Med dagens Garmin Bluechert G2 fra 2012 stemmer tracket nå. Er slutt på å kjøre over land. Siden to kartsystemer ga like track antar jeg at feilen lå i kartdata som begge hadde kjøpt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (redigert) Dersom en plotter brukes som et kart så er det jo ikke noe problem. Det geniale med en plotter er at den viser sånn ca hvor du er og du kan zoom langt inn og få info om dybder o.l. Langt mer nøyaktig enn båtsportkart. Hvis man ser på plotter og orienterer seg i terrenget så er det enkelt å manøvrere, i det minste lettere enn med bare papirkart. Å velge å dra ut i båt i tjukk tåke med null sikt er ikke tilrådlig hverken med eller uten plotter. Kk Redigert 1.Juni.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Siden to kartsystemer ga like track antar jeg at feilen lå i kartdata som begge hadde kjøpt. Nøyaktigheten er ikke den samme fra time til time. Den er i kontinuerlig endring. Hva den vil bli ser man ved å holde et øye med DOPéne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Kanskje hjelpen for å få en mer nøyaktig posisjon allerede er på vei? Har sett på nettet at det foregår en del testing av Glonass. De fleste opplever sterkere signal og mer nøyaktig posisjon. Dette har nok sammenheng med at Glonass satelitter passer bedre på våre breddegrader. GLONASS har, som Mulligan sier, vært i varierende drift siden 1982. Jeg går ut ifra at du mener Gallileo? Gallileo-testingen har kommet i gang nå. Når det systemet blir operativt så vil det gi mye høyere presisjon enn GPS/GLONASS, samt bedre dekning her oppe i nord enn det GPS kan vise til. Desverre så vil Gallileo kreve helt nye mottakere. Får bare håpe plotterprodusentene finner en måte vi kan oppgradere eksisterende utstyr på slik at vi slipper å investere i helt nye plottere. Det bør være mulig ved hjelp av software-oppdatering og kanskje nye, eksterne N2K Gallileo-mottaker antenner. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Galileo er nå inne i en fase hvor det er nok satelitter til en full test. Hele programmet vil være operativt i 2019. Er redd det må mere til enn en software oppdatering til for å trekke nytte av det. Bl. a. på grunn av at Galileo mottagere vil ha en "Distress" knapp og mulighet for kvittering fra satelitten. Mye likt GPS III som også krever ny mottaker for å utnyttes helt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.