Kenneth 81 Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Moderne plottere er jo strengt tatt datamaskiner med spesialsydd operativsystem og programvare. Jeg ser ikke helt hva som skulle hindre produsentene i å legge til programvare for å styre en ny type ekstern enhet. Raymarine e7-plotterene mine fikk f.eks mulighet til å styre FLIR-nattkameraer i en av de siste oppdateringene. Hvis en ekstern Gallileo-antenne har all nødvendig hardware innebyggd, så vil jo plotterene kun trenge en sw-oppdatering for å kommunisere med denne hardwaren. Men som du sier, det er ei stund til Gallileo er oppdatert, og det er jo en hvis sjangs for att jeg hverken har samme plotterene eller båten når den tid kommer... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
mhemil Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 GPS en kan ha unøyaktigheter, men for de fleste vil nok det å holde bestikk og benytte seg av krysspeilinger på papirkart gi større feilprosent. Uansett preferanse vil det å hole utkikk fortsatt være greit :-). Jeg benytter papirkart i mindre grad etterhvert som de elektroniske kartene blir bedre og bedre, og sannsynligvis bedre og mer oppdaterte enn de trykte. Mange gode kart, f.eks. de fra Hydrographica, er sømløst integrert på f.eks. iPad. Litt enklere å bla i kartet på en iPad eller MDF enn å stable kortstokken med papirkart. Så får vi jo GPS'en som bonus. Så vidt meg bekjent plotter ikke GPS posisjonene direkte i papirkartene . Sitér dette innlegget Link to post
spant Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Desverre så virker det som om unøyaktigheten i GPS og elektroniske kart er noe som på langt nær er kommunisert godt nok til kundene. Spesielt nye folk i båt som har liten interesse for det rent tekniske og lite erfaring med båt og navigasjon på havet vil nok ha lett for å trekke den konklusjonen at GPS i båt er det samme som GPS i bil og dermed fort kunne havne i ulykka. Kan bare skrive under på at presisjonen på GPS er for mange en godt bevart hemmelighet. Som selger av kartplottere gjennom en del år har jeg ikke tall på hvor mange overraska ansikter jeg har sett når jeg har opplyst om unøyaktigheten. Selv bruker jeg plotter som en indikator på posisjon, men ikke noe særlig mer enn det, mens radar, ekkolodd og -aller viktigst - øya er det eneste jeg stoler på som sanntidsinfo, godt kombinert med et (retta) papirkart og kompasset. Vi har blitt tøffe i trynet og lener oss i for stor grad på elektronisk info uten å være klar over presisjonen i den, og bruker øya til å glo mer på skjermen enn på det som foregår rundt oss. "Så ikke" er dårlig unnskyldning når været er klart og man har en kajakkpadler i propellen. Jeg er helt for å ha elektroniske navigasjonshjelpemidler til sjøs, men det er viktig å kjenne til både begrensningene og mulighetene som ligger i det, og her ligger det et ansvar hos forhandlere. Kjøpers ansvar er å spørre, men om man ikke veit hva man skal spørre om, er det opp til forhandler å gjøre jobben sin og fortelle. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 GLONASS har, som Mulligan sier, vært i varierende drift siden 1982. Jeg går ut ifra at du mener Gallileo? Gallileo-testingen har kommet i gang nå. Det er nok Glonass jeg tenker på. Den ble fullt operativ i 2011. Det som skjedde tidligere var som du sier varierende i drift. Nå er det gode signaler fra Glonass, spesielt i nordlige områder. Som Mulligan sier finnes den på en del mobiltelefoner. Garmin har og noen modeller som også har Glonass. Det kommer sikkert flere etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.