Jump to content

hva kan forårsake overopphetet coil bortsett fra høy spenning?


tomzern

Recommended Posts

Som topic, jeg lurer på hva som kan være årsaken til at coilen min blir for varm ( klarer ikke å ta på den etter 30 min kjøring.) Byttet først ut den gamle med en ny standardtype fra biltema, og da den ble for varm prøvde jeg den tørre høyeffektcoilen fra biltema som er beregnet for 12v inngangsspenning, men den ble også vaaarm. Har målt spenning over coilen, og den ligger på rundt 6V. Hvor varm skal en coil egentlig være, og hva kan forårsake at den blir varm?

 

Er en mercruiser 120 forresten:)

 

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva den tåler er en annen sak, jeg vil vite hvor varm den skal være ved nornal driftstilstand. Er det sånn at du ikke skal kunne ta på den?

 

Lang lukketid vil si for stor stiftåpning som for eksempel kommer av gammel utslitt stift? Kanskje jeg burde kjøpe et tune-up kit?:)

 

Målte 6v mellom + og - på coil uten at motoren gikk. Har ikke koblet opp den ledningen til startern som gir coilen 12v ved oppstart.

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke koblet utenom motstanden nei, og den første coilen jeg prøvde fra biltema var beregnet for formotstand. Motoren fungerer jo like fint med den som er beregnet for 12v som den gjorde med den som var for formotstand, bortsett fra at den blir varm. Kan for lav inngangsspenning også overopphete coil? Tenker å kjøpe tune-up kit i dag, så får vi se om det hjelper. Kan GODT hende stiften er brent/dårlig..har ikke byttet den.

Link to post
Share on other sites

Det med lukketid blir meir teoretisk og har ingen grunn til å hevde det vil gi utslag i praksis. Det som typisk tar knekken på en coil er at tenningen står på uten motoren er igang og stiften står i lukket posisjon.

Ellers så blir det ikkje rett å måle spenning over koblingspunkta på coil. Du må måle mellom + og gods for å få inngansspenning.

Men du sier den blir overopphetet, på hvilket grunnlag hevder du så? Bare at den er for varm til å ta på eller svikter de eter kort tid?

 

Om stiften er dårlig/brent vil du merke det på tung å starte samt ruskete gange. Men det er bare å bytte uannsett ja.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt synsing, men Ohms lov sier jo at ved fast last så øker strømmen når spenningen synker. Da vil også temperaturen øke.

Det stemmer ikke, lasten målt i ohm er fast i en coil, så om spenningen går ned, så synker også strøm og effekt.

 

Om man derimot kjøper en coil betegnet for lavere spenning, så er ohm'en annerledes og strømmen høyere for å oppnå samme effekt.

 

På en motor med stifttenning, så er det ikke så mye som kan få en coil til å overopphetes, så jeg vil tippe at den er defekt. Bytt til en ny er mitt tips.

Link to post
Share on other sites

Dersom volt blir for lav, må vel ampær opp tilsvarende vel ? Eller er vi helt på bærtur ? :lol:

 

For noen år tilbake, klarte ikke BKK å levere mer enn 187 volt her hvor vi bor. Dette ble også brukt som forklaring på hvorfor naboens den gang nye vaskemaskin måtte til rep. gang på gang. Ampær ble for høy, for å utføre samme jobb (Watt), når volten sank. Etter at det omsider kom nye linjer og trafoer var problemet borte. BKK var selvsagt helt uten ansvar. :saint:

Link to post
Share on other sites

Dersom volt blir for lav, må vel ampær opp tilsvarende vel ? Eller er vi helt på bærtur ? :lol:

Det spørs hva slags utstyr du snakker om. Hvis det er en motor som krever en viss effekt for å utføre en gitt jobb, så må strømmen være høyere hvis spenningen synker for å få samme effekten. Hvis man snakker om lyspærer eller annet som har en mer eller mindre konstant motsand, så vil strømmne synke når spenningen synker (derfor lyset pæra svakere når spennigen synker hvis det ikke finnes noen regulator som kan kompensere for det). Når det gjelder coilen så har viklingene i disse normalt en gitt (konstant) motstand. Det som avgjør varmeutviklingen er hvor høy spenningen er, og hvor lenge denne blir tilført (stiften er lukket). Så lenge du ikke kan koke vann på den så burde det ikke være noen grunn til bekymring.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...