Jump to content

Varmgang AQ140


krillbaaten

Recommended Posts

Hei,

 

Som ny båteier setter jeg pris på alle tips jeg kan få!

 

Jeg har en Fjord Weekender 24 med 2*AQ140. Den ene motoren har bgynt å gå varm rett etter oppstart og da jeg ikke er motorkyndig i det hele tatt lurer jeg på om dere har noen tips som jeg enkelt kan sjekke for å finne feilen. Har verkstedhåndboken, men har ikke begynt å finlese den for å finne problemet. Motoren gikk fint på første turen, men neste gang jeg var ute så jeg at den umiddelbart blir veldig varm. Skjønner at verkstedhåndboken kan bli en gjennomlest venn i årene fremover, men ett sted må man jo starte!

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Sjekk, evt. bytt termostat. Sjekk også impeller og bytt den. Begge ting ville jeg ha byttet (for begge motorer) er de ikke dokumentert gjort av forrige eier i år. Hvertfall første sted jeg ville begynt, og er billig + enkelt å bytte. Impeller kjøper du på Biltema, termostat må du til VP-forhandler å få en marinetermostat. Også forskjellig termostat avhengig om du har lukket kjølekrets eller direkte inntak.

Link to post
Share on other sites

Regner med du har varmeveksler?

Kan være som jori nevnte over, kan også være at noe hindrer vannstrømmen(blåskjell, eller annen groe), kan være slangen som går fra transom og inn på drev som har hoppet av og fører til at motoren ikke får inn kjølevann.

 

 

Ta uansett impeller først.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger.

 

Det er varmeveksler på de, så det kan selvsagt være den som er gåen. Ser det er mye grums i vannet der jeg har båten. Langt mer enn forventet, så det kan selvsagt være mye grums som tetter.

 

Jeg har i alle fall kjøpt impeller og prøver det denne uka. Hadde med feil verktøy i går så det ble ikke noe skifte da. Ser den motoren som fusker ser mer rusten og slitt ut enn den som fungerer. Mulig det har vært gjort utbedringer på den fungerende og ikke på den andre.

 

Noen som vet om bra steder for å kjøpe deler til VP AQ140? Impellerhuset/pumpen (vet ikke hva det heter) ser rusten og sliten ut på motoren som er gåen. Den andre ser strøken ut. Lurer på om hele må byttes?

 

Aner ikke hva transom er, men skal lese meg opp og undersøke videre om ikke impellerbytte gjør susen.

 

Takk igjen.

 

(Dette er skikkelig "Jon gjør ting han ikke kan", men moro er det:))

Link to post
Share on other sites

Start med impeller. Sjekk silhuset for kjøleinntaket, sitter ved siden av den lille radiatoren. Vær forsiktig når du åpner der, gammel plastikk, morken og sprekker lett. Svindyr å erstatte ny dette silhuset (1500,-). Skal du kjøpe nye deler er Ragnar Ringstad i Fredrikstad grei å bruke, men de er sinnsykt dyre (felles for alle nye VP-deler), så bedre å se etter brukte deler. Siden du har to av disse motorene kunne kanskje en varmeskjært motor være lurt å kjøpe som delemotor og plukke av mariniseringutstyret. (Du får en slik delemotor for 5000,-) skal ikke mange delene til på bruktmarkedet heller før du er oppi denne prisen. AQ140-145 begynner å bli vanskeligere å få tak i deler til. De forsvant ut slik slutten av 80-tallet. I bil satt de i Volvo 240 og 740, men da som B23 frem til 94 omtrent. Mange bilkomponenter går rett på, men så er det dette med gnistsikring og slike ting som bilkomponentene ikke har og båtmotorene har.

 

Uansett, lurt å lete systematisk etter disse feilene. Når du har byttet impeller, sjekket silhuset er det termostatens tur. Skulle det deretter være varmgang har du ett større problem, da kan det hende risere eller andre kjølekanalganger er i ferd med å tette seg, og du må derfor beregne en mye større jobb. (jeg forutsetter nå at du har åpne inntak på drevet, slik at ikke smuss groe tetter igjen noe der. Du har antakelig 280 drev og du ser nederst på frevet på begge sider, så sitter vannintaket for kjølevannet.

 

Dette får du til så langt som jeg har beskrevet, selv med 5 tommeltotter, deretter er det nok klokt å lese seg opp, spørre seg frem.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for gode råd!

 

Var uten en tur i går kveld og fikk skiftet impeller. Utrolig hvor hardt de sitter? Veldig vanskelig å få ut selv om jeg brukte nebbtang som tipset om her på forumet.

 

Fant at det var mye blåskjell der sjøvannet kommer inn, og dermed var jo løsningen innen rekkevidde. Fikk fjernet alt som lå i røret med en tynn gummipinne og festet ny impeller.

 

Motoren gikk igjen som en klokke etterpå!

 

Tusen takk for all hjelp og tips.

 

-krillbaaten

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen,

 

Etter å ha løst forrige problem har et nytt oppstått!

 

Denne gangen ser det ut til å være ferskvannet som er problemet. Ved forrige tur ble igjen sammen motor meget varm og det begynte å sprute ut av slagen på toppen av ferskvansstanken samtidig som motoren begynte å ryke...

 

Er det fortsatt punktene nevnt over som gjelder eller kan det være noen annet i denne forbindelse? Sjøvannslokket var forøvrig kjølig selv om motoren bel varm så det ser ikke ut til at den er synderen denne gangen.

 

Mvh,

 

krillbaaten

Link to post
Share on other sites

Hei du,

slik jeg skjønner deg nå har nok silhuset jeg pratet om fått en sprekk, eller en slange inn på det har løsnet, sprekt.. Det sitter til venstre for påfyllingstanken dekket med samme plastdeksel.

Dette silhuset filtrerer kjølevannet du trekker inn før det distribuerer det videre i motoren. Nå er det tydelig at det distribuerer i motorrommet.

N.B. termostatlokket du ser, gjelder for kjølingen av motor (den lukkede kretsen, den er sikkert ok. Det er lokket ved siden av som du ikke ser, før du fjerner det store røde plastikdekslet jeg sikter til.

 

Ville starte med å se der hvertfall.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...