Jump to content

Motorboat Simulator 1.2


Astor

Recommended Posts

Fruen lister seg stille forbi hjemmekontoret. Hun titter inn for å se hva jeg driver med.

Hun tenker nok at det har klikka fullstendig for skippern på Astor om dagen.

 

Jeg kjørær båt på skjærmen! Motorboat Simulator 1.2 Pluss!!

 

Ille morro!

 

Her er jeg skipper på en riktig taubåt. Og jeg som i flere tiår har drømt om å eie en taubåt!

Og jeg kan velge mellom 5 forskjellige båttyper. Og to forskjellige farvann.

 

Men, her kommer noe jeg ikke skjønner. Jeg har studert, men skjønner fortsatt ikke no, som han Raymond sier. Jeg kan nemlig kjøre i hjemlige farvann men alt står på enten engelsk eller hollandsk. Ikke lett når man sitter der med folkeskole og et ekstra år på framhaldskolen.

Her trenger jeg hjelp!

 

Jeg har kjøpt Motorboat Simulator 1.2 Pluss. Og trenger mer farvann.

 

En annen ting. Hvis det blir fler av oss som faller for dette båtskapens morroting, så kanskje Ingar åpner et eget forum for oss. Men enn så lenge så er vi antagelig ikke så mange enda.

 

Alt finner du på: www.stentec.com

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen av oss må bare drømme om å bli det.

 

Når du nevner slepebåt så fikk jeg meg en stor opplevelse da jeg som journalist var med Thor III ut i Drammensfjorden en kald isvinter.

Vi kjørte i 50 cm is og det knakte godt i det gamle skroget.

En stor opplevelse som ble avsluttet med levergryte ute i iskanten.

 

Bilde

Thor III bakser i tykk is i Drammensfjorden. Trolig i 1983-4?

Bilde

Fra brua på Thor III en sommerdagmed skippern ved roret. Som oftest styrte de båten med to knapper i en boks med lang ledning. Da kunne de stå helt ute i borde og finjustere når de hadde store slep i kroken.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte i 50 cm is og det knakte godt i det gamle skroget.

"... gamle skroget..." sier du, men jeg husker svært godt den gangen THOR III kom som nybygg fra verftet. Den var innom ved kaien vår i Kopervik og jeg fikk sammen med min far være med på omvisning ombord. Det var et kjempeflott fartøy - og en stor opplevelse som sitter godt mer enn 40 år etterpå.

 

mvh

Poseidon

"Slepebåtfantast"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Morro å høre!

 

Far min var i mange år i Norsk Bjergningscompani som signalmann for dykkerne. Jeg er blitt flasket opp med historier, spesiellt fra krigen, hvor de saboterte bjergningene for tyskerne. Den siste båten har var ombord i var B/D Nap som ble senket på Horten Indre havn.

 

Siden jeg var liten har jeg alltid hatt et godt øye til de små sliterne som hadde jobb langs fjorden.

 

Jeg får vel komme meg ut av "skapet".

 

Og kalle meg:

 

Mvh Astor, "Slepebåtfantast".


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da er du vel ikke dårligere enn å legge inn bilder av dem begge. Hadde gjerne likt å vite både navn og litt historie om dem.

De har alle sine unike historier.

 

Bilde

Denne dro sandlektere fra Verket på Hurum til diverse steder rundt Oslofjorden. Ble solgt til ukjent kjøper for noen år siden. Eier da den lå på Hurum var Svelviksand Sandforretning.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Morro å høre!

 

Far min var i mange år i Norsk Bjergningscompani som signalmann for dykkerne. Jeg er blitt flasket opp med historier, spesiellt fra krigen, hvor de saboterte bjergningene for tyskerne. Den siste båten har var ombord i var B/D Nap som ble senket på Horten Indre havn.

Siden jeg var liten har jeg alltid hatt et godt øye til de små sliterne som hadde jobb langs fjorden.

Jeg får vel komme meg ut av "skapet".

Og kalle meg:

Mvh Astor, "Slepebåtfantast".

Hei!

Har du fått med deg at det er kommet ut en bok om en aksjon med slepebåtene under krigen? Det var ca 20-22 mann som stakk av med bortimot samtlige slepebåter i Østfold-distriktet, ( og muligens ytre Oslofjord?) og seilte alle sammen til Sverige for å få de unna tyskerne.

Tror det var lokalnyhetene jeg så det på. Det var et lite intervju med en av karene som hadde vært med på aksjonen. Hørtes ut som det hadde vært ganske nervepirrende.....De var kun utstyrt med et håndvåpen og noen håndgranater.

Vurderer å prøve å få tak i boken selv. Har sansen for slike heltemodige innsatser!

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel komme meg ut av "skapet".

Og kalle meg:

Mvh Astor, "Slepebåtfantast".

Det var da fælt til slamring med skapdører.....

 

Men hvis du vil gjøre alvor av fantasiene så kan jeg nevne at den slepebåten som Tugman tilbyr, den er et historisk klenodium i ditt område; den fortjener virkelig å bli tatt vare på - og så kan du leve ut dine fantasier samtidig.

 

Ta kontakt med Tugman så får du sikkert både bilder og historisk informasjon.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

......Vurderer å prøve å få tak i boken selv.

"Operasjon Polarbear Xx..." heter den.... :smiley: Xx'en står for ett eller annet tall, jeg ikke husker...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

"Operasjon Polarbear Xx..." heter den.... :smiley: Xx'en står for ett eller annet tall, jeg ikke husker...

Takk, Walter. Etter litt søking fant jeg den....

http://www.orionforlag.no/bok.asp?bok=1014&catid=2

 

 

Tittel:  Operasjon Polar Bear 6E 

Forfatter:  Petter Ringen Joahannessen 

ISBN:  82-458-0661-7 

Pris:  298,00 Kr 

 

 

Beskrivelse: 

Boken omhandler slepebåtaksjonen og andre hemmelige aksjoner bak de tyske linjene i Østfold under den andre verdenskrig. En hittil lite kjent historie om en av de hemmelige beskyttelsesoperasjonene som ble utført i Norge under den andre verdenskrig. En av krigens mest dristige aksjoner mot den tyske okkupasjonsmakten på norsk jord finner sted i Østfold vinteren og våren 1945. Elleve slepebåter og en bergingsbåt blir kapret av norske motstandsmenn og ført over til Sverige rett foran nesen på tyskerne. Aksjonene ledes av den unge spesialutdannede marineoffiseren Inge Steensland, som skulle bli en av landets høyest dekorerte personer. 192 sider • 17 x 24 cm • ib 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...