Jump to content

Kubota BD722 går med 102-105 grader driftstemperatur


jensemann2

Recommended Posts

jeg har montert tempmåler på min 3 sylindrede 20 hk diesel nå og det viser seg at den går med 102-105 grader på 90 % belastning. Den koker ikke. Jeg har målt væskegjennomstrømningen og den er ihht manualen : 7-8 liter/min v/1000 RPM. Varmeveksler er renset, toppakning er skiftet, impeller er sjekket. Hva kan det da være? Er det noe problem egentlig så lenge den ikke koker?

Link to post
Share on other sites

vannets kokepunkt er jo 100 grader, og om den reellet temparaturen er 102-105 grader skal den logisk sett koke. I tillegg når du har stoppet motoren vil den jo øke ytterligere noen grader...Jeg har en VP md17c, har også snaut pisselunka kjølevann ut bak på min båt, kjører uten termostat, og måleren min går så vidt opp på grønt felt. I flg autorisert verksted her ute vil det tilsi ca 50 grader, noe som er helt greit på disse motorene da de har en tendens til å gå for varme. Jeg hadde sjekket temperaturmåleren hadde jeg vært deg. Virker for meg som om dette viser gale verdier.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

vannets kokepunkt er jo 100 grader, og om den reellet temparaturen er 102-105 grader skal den logisk sett koke.

 

Ikke helt rett den der, med trykksatt system og frostvæske tilsatt koker den ikke før rundt 115-120 grader.

 

Jeg ville først og fremst ha sjekket om måleren viser rett. Om den gjør det så mistenker jeg enten impellerrester i oljekjøler eller delvis tett eksosbend. Bendet kan gro til med rust og uhumskheter, slik at lite vann kommer ut i eksosen. Og da blir kjølingen lite effektiv..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du vite om det kommer nok vann eller ei? Har du samlet det opp for å måle gjennomstrømmingen?

 

Hvis du får bekreftet at temp. måleren viser rett (Du kan f.eks putte giveren i en gryte med kokende vann) så er vel neste trinn en omgang Systemrens på ferskvannsiden. Det kan samle seg mye grums der også, selv om det er frostvæske på den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har sjekket tempmåler og den er riktig. Åpnet varmeveksler og den var ren og fin inni. Skjønner ingenting av dette. Når jeg trekker av 2-300 RPM går motoren fint på rundt 100 grader, men gir jeg full gass koker den etter 10 minutter. Sånn har den vært i årevis. Jeg kjører dermed alltid med 300 rpm under full gass. Men det må da være en grunn til dette?? Vanngjennomstrømningen er jo ok ihht produsentens anbefalinger og vannet som kommer ut er heller ikke spesielt varmt. Jeg tenker å montere en defroster på kjølekretsen, så da får jeg jo se om det blir lavere temperatur når jeg kjører vifta på den...

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis instrumentet er riktig og varmeveksleren er ren, og du ikke får lavere driftstemp uten termostat så må det vel nesten være en hindring i ferskvannkretsen.

 

Min TAMD22 har driftstemp på 90 grader. Uten termostat så går den såvidt over 70grader, så på den er det ihvertfall stor forskjell.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg ser av data på denne motoren skal den har 3600 som maks rpm og da gir den 20 hk.

Dersom dette også gjelder din motor har du alt for lite turtall. Årsaken kan være for mye stigning på propellen.

 

Du bør sjekke turtelleren for å være sikker. Hvis ikke du får lånt en optisk turteller, så har Biltema en til ca kr 500. Dersom turtallene du oppgir er rett, vil det være svært uheldig for motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har du ikke hatt litt kjøleproblemer med denne motoren før også? Hvis den har blitt skikkelig varmkjørt en gang kan det gi problemer med varmgang i etterkant hvis den har fått seg en "forsiktig" varmskjæring. I så tilfelle kan du oppleve både problemer med varmgang og dårlig ytelse :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...