jensemann2 Startet 1.August.2011 Del på Facebook Startet 1.August.2011 jeg har montert tempmåler på min 3 sylindrede 20 hk diesel nå og det viser seg at den går med 102-105 grader på 90 % belastning. Den koker ikke. Jeg har målt væskegjennomstrømningen og den er ihht manualen : 7-8 liter/min v/1000 RPM. Varmeveksler er renset, toppakning er skiftet, impeller er sjekket. Hva kan det da være? Er det noe problem egentlig så lenge den ikke koker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 1.August.2011 Del på Facebook Svart 1.August.2011 sikker på at temperaturmåleren er riktig? Har du sjekket termostaten? Høres ikke bra ut i mine ører iallefall. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 1.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2011 jeg har prøvd å fjerne termostaten, ingen forskjell. Kan legge til at vannet som kommer ut bak i eksosen er litt mindre enn "pisslunka" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 (redigert) vannets kokepunkt er jo 100 grader, og om den reellet temparaturen er 102-105 grader skal den logisk sett koke. I tillegg når du har stoppet motoren vil den jo øke ytterligere noen grader...Jeg har en VP md17c, har også snaut pisselunka kjølevann ut bak på min båt, kjører uten termostat, og måleren min går så vidt opp på grønt felt. I flg autorisert verksted her ute vil det tilsi ca 50 grader, noe som er helt greit på disse motorene da de har en tendens til å gå for varme. Jeg hadde sjekket temperaturmåleren hadde jeg vært deg. Virker for meg som om dette viser gale verdier. Redigert 2.August.2011 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 vannets kokepunkt er jo 100 grader, og om den reellet temparaturen er 102-105 grader skal den logisk sett koke. Ikke helt rett den der, med trykksatt system og frostvæske tilsatt koker den ikke før rundt 115-120 grader. Jeg ville først og fremst ha sjekket om måleren viser rett. Om den gjør det så mistenker jeg enten impellerrester i oljekjøler eller delvis tett eksosbend. Bendet kan gro til med rust og uhumskheter, slik at lite vann kommer ut i eksosen. Og da blir kjølingen lite effektiv.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 med trykksatt system og frostvæske tilsatt koker den ikke før rundt 115-120 grader lærte jeg noe i dag også index. Men uansett, med en temperatur på 105 grader uten termostat høres det ut for meg som at Jensemanns toppakninger lever et farlig liv. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 ved delvis tett bend eller ødelagt impeller/tett varmeveksler ville det vel kommet ut for lite vann bak. det gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Hvordan kan du vite om det kommer nok vann eller ei? Har du samlet det opp for å måle gjennomstrømmingen? Hvis du får bekreftet at temp. måleren viser rett (Du kan f.eks putte giveren i en gryte med kokende vann) så er vel neste trinn en omgang Systemrens på ferskvannsiden. Det kan samle seg mye grums der også, selv om det er frostvæske på den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 har samlet det opp ja. det kommer 7 liter pr minutt ved 1000 Rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 kjørte også systemrens for et par år siden. motor har ikke vært brukt mye siden den gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 god grunn til å kjøre systermrens på nytt... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 (redigert) Har sjekket tempmåler og den er riktig. Åpnet varmeveksler og den var ren og fin inni. Skjønner ingenting av dette. Når jeg trekker av 2-300 RPM går motoren fint på rundt 100 grader, men gir jeg full gass koker den etter 10 minutter. Sånn har den vært i årevis. Jeg kjører dermed alltid med 300 rpm under full gass. Men det må da være en grunn til dette?? Vanngjennomstrømningen er jo ok ihht produsentens anbefalinger og vannet som kommer ut er heller ikke spesielt varmt. Jeg tenker å montere en defroster på kjølekretsen, så da får jeg jo se om det blir lavere temperatur når jeg kjører vifta på den... Redigert 24.September.2011 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 Kan det være at vannet sirkulerer for dårlig i ferskvannskretsen? Hvordan sjekker jeg isåfall det? (Det er reimdrevet pumpe med stål impeller) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Det er og en annen mulighet. Hvis oljekjøler eller varmeveksler er koblet feil, vil du få for høy temperatur. Det skal stå piler som viser hvilken vei vann og olje strømmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 Det er ingen oljekjøler. Det er ingen annen måte å koble kjølevannet på enn det er koblet opp. men kan jo prøve å bytte vannpumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Hva er turtallet på motoren når du kjører med 90% belastning og hva er det ved fullt belastning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 jeg vet ikke om turtelleren er rett, men den viser en tomgang på Ca 1000 og et Max turtall innkoblet på 2800. Max turtall i fri er 3300. tror Max skal være 3600, så tror nok turtelleren kan være feil( har ikke kalibrert den) på 90% viser den Ca 2500-2600 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Hvis instrumentet er riktig og varmeveksleren er ren, og du ikke får lavere driftstemp uten termostat så må det vel nesten være en hindring i ferskvannkretsen. Min TAMD22 har driftstemp på 90 grader. Uten termostat så går den såvidt over 70grader, så på den er det ihvertfall stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2011 kan legge til at hvis jeg kjører motoren i fri på marsjturtall så ligger den på rundt 85-88 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Etter det jeg ser av data på denne motoren skal den har 3600 som maks rpm og da gir den 20 hk. Dersom dette også gjelder din motor har du alt for lite turtall. Årsaken kan være for mye stigning på propellen. Du bør sjekke turtelleren for å være sikker. Hvis ikke du får lånt en optisk turteller, så har Biltema en til ca kr 500. Dersom turtallene du oppgir er rett, vil det være svært uheldig for motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 jeg skal få sjekket turtelleren:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 detdet ser ut til at turtelleren er riktig. Isåfall går motoren med 1100 RPM for lite på full gass. Skulle tro propellen var valgt ut til motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Det har nok hendt før og at propellen ikke passer til gear og motor. Det kan jo være det beste å få lånt en propell for å ta en test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Har du ikke hatt litt kjøleproblemer med denne motoren før også? Hvis den har blitt skikkelig varmkjørt en gang kan det gi problemer med varmgang i etterkant hvis den har fått seg en "forsiktig" varmskjæring. I så tilfelle kan du oppleve både problemer med varmgang og dårlig ytelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.