Jump to content

Trenger tips til billig kartplotter.


glalaksen

Recommended Posts

gps-mottaker fra clas ohlson, opencpn og en laptop. fungerer perfekt til mitt bruk iallefall.

Enig her!

 

Du får GPS-mottaker på eBay for 170,- som har godt signal.

 

Ellers bruker jeg OpenCPN og C-Map (husk høyt detaljnivå for å få med alle grunner).

Og utdvidelse er jo intet problem på en laptop! Jeg kjører Aurora OS (basert på Ubuntu Linux) på PCen. Vil anbefale deg å kjøre f.eks. PuppyLinux e.l. da den starter på noen sekunder. Du kan også koble opp en ekstra skjerm og ha instrumenter etc. på den.

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes spennende ut :).

Driver å snuser etter min første kartplotter, så da kan jo dette være noe å prøve før jeg går til innkjøp.

 

Hvor sikre og nøyaktige er disse kartene?

Driver å fisker en del, så da blir det en del turer mellom skjær og holmer.

 

Takk for gode tips :)

Link to post
Share on other sites

gps-mottaker fra clas ohlson, opencpn og en laptop. fungerer perfekt til mitt bruk iallefall.

 

Enig. Har seilt med det i nesten fire ukers sommerferie til Danmark og hele Sørlandet.

 

Bruker en Asus eee. Sånne små PC for du for under 2000 kroner. GPS fra CL 500. Så er du igang. Jeg har også koblet til en AIS mottaker og laster in gribfiler. Da har du "alt" på en 10 toms skjerm.

 

Tips: Lag deg en dedikert PC til båtbruk og finn en der du kan få en 12V adapter. Da slipper du inverter fra 12 til 220v og tilbake med masse kabler og styr.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestillt mine i England. Se for eksempel amazon.co.uk søk etter "dc dc car charger" og merke til PCen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Til min asus eee 1008 laptop hadde amentio/datakjeden original 12v adapter. Kjøpte min eee for 300kr, med knust skjerm og bilder av hu eg kjøpte den av :blush:

 

Har kobla den til 19" LED tven som bruker 20w på 12v. Laderen til laptopen bruker 2.1 amp, så totalt sett så kan eg la dette gå leeenge med den batteribanken eg har + vindgeneratoren. Kjører openCPN og cmap, med CO sin usbgpsdings, funker som bare det. Har trådløst tastatur og mus fra CO til pcen og dermed kan den gjemmes vekk.

 

Rekneskapet er som følger:

 

Laptop 300kr

TV 1500kr

12V lader laptop 200kr

Veggfeste til TV (svingbar arm) 400kr

GPS fra CO 400kr

Totalt 2800kr.

 

Billig for en "kartplotter" med muligheter for film ,musikk, tv oh internett.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...