Jump to content

Elektrisk toalett like bra som pumpedass?

AndersH

Recommended Posts

Har en 26 år gammel pumpedass i båten min og den har begynt å lekke litt på skyllevann siden. Kan selvsagt kjøpe noen pakninger osv, men har egentlig mest lyst å bytte den ut når det er såpass gammel moro. Noen som har erfaringer/tanker rundt overgang til elektrisk toalett? Er ellers glad i alt som kan styres med brytere og fjernkontroller som mannfolk flest, men undres om de elektriske toalettene til rundt 2 båtlapper gjør jobben like godt som de "gode" gamle pumpedassene?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Har hatt i alle fall 2 forskjellige (billig)fabrikat av el. toalett i 2 forskjellige båter, og har vært veldig godt fornøyd. Hadde ikke en eneste "forstoppelse"! :puke: Syns det gikk mindre vann også en i de manuelle. Har nå manuell Jabsco, men den dagen noe svikter kommer det el. toalett ombord her også....

Eneste som jeg noen ganger opplevde som problem var støy, men regner med det er noe bedre på litt dyrere modeller?

I vår båt stod det en 34 år gammel pumpedass, som lakk i pumpa. Jeg kjøpte denne

Vær oppmerksom på at bryteren ikke følger med. Måtte også ha diverse overganger fra det originale slangesystemet over til den nye dassens dimensjoner, og synes egentlig det var et sant helv**** å montere det, trangt som det er på en båtdass. Men det gjelder vel i grunn like mye en manuel som en elektrisk dass. Er ganske mye støy når kverna går, og synes den bruker en del mere vann enn en manuel. Jeg har klart å tette den i skåla en gang og måtte lirke litt nedi skåla med en pinne for å løse opp en "betongkladd" av en papirtauke. Lurt å være litt forsiktig med papirbruken. Uansett blir det nok elektrisk neste gang også, det er jo mye enklere å trykke på en knapp enn å stå å pumpe.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Jeg tror nok at elektrisk toalett er bedre, med tanke på kverna, men.... Har selv elektrisk, men vurderer å bytte dette ut til manuelt. Når vi ligger i uthavner over lengre tid, så opplever jeg av og til at jeg nærmer meg tom for strøm. Lys, kjøleskap, og ikke minst toalettet trekker strøm :thumbsdown: , og er du da flere på tur, så blir det noen ganger på ramma i løpet av en dag. :yesnod: Jeg ville valgt manuell dass :thumbsup:

Tønnesea

Litt off-topic, har fått meg Nidelv 24 med pumpedass. Jeg har ingen erfaring når det gjelder båtdass. Har ikke septik ombord altså slange rett ut. Men kan noen forklare meg litt hvordan ett slikt pumpedassfungerer? Kverna er dette noe som bare er på elektriske dass eller har pumpedassen også en slags kvern?

Vi har til nå holdt oss bare med å bruke den dassen til å pisse i da jeg ikke har lyst at det skal gå tett på noen måte, hvor lite forsiktig skal man være før hele driten er tett?

Slik jeg forstår det trykkes bare alt ut gjennom den tykke slangen når man enten drar pumpa opp eller trykker den ned og nytt vann kommer inn via den tynne slangen. Syns bare dimensjonene på slangene virker så små til å klemme ut papir og dritt.. Men er vel kanskje bare meg som er nervøs :-P ?

Elektriske toalett med kvern er praktiske fordi dei mosar alt som vert spylt ned med det same ein trykker på knappen. Då kjem det berre "graut" i septiktanken. Med tanke på alt som kan tette eit septiksystem, meiner eg det er betre å få problemet i første ledd i staden for i siste ledd, når tanken er full og ein dopapirklump tettar skroggjennomføringa når ein skal tøme tanken... :puke:

Eg har sjølv demonert dassen to gongar grunna ting i kverna (Torky f.eks.). Det er lettare å demontere dassen enn ein skulle tru (men likevel ein grisejobb!)

Ulempen med el-kvern i billig-toalett er sjølvsagt at det bråkar valdsamt. I alle fall den modellen det vert linka til i tråden her.

Når det gjeld straumforbruk, er det ikkje så gale. 15 amper eller noko. Ein spyler berre i ca ti sekund. Det skal litt til å tappe batteriet på den tida. Eg merkar dog at kverna går nokså sakte om eg har vore i uthamn nokre dagar utan lading. Trikset då er å svitsje over til startbatteriet for maks effekt når ein skal spyle ned.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Men kan noen forklare meg litt hvordan ett slikt pumpedassfungerer?

Det har ikke kvern, men godsakene bli likevel litt løst opp når du pumper. Om du bruker toalettpapir for båt så løser dette seg opp i vannet og forårsaker ikke forstoppelser slik resirkulert grått toalettpapir gjør. Lambi skal visstnok også være bra. Ikke vær redd for å bruke toalettet, med rett toalettpapir er faren for forstoppelse minimal.

Du har en liten hendel på siden for å styre vann inn, denne slår du over slik at det kommer vann når du pumper. Pump inntil dritten er borte, og slå deretter over hendelen for å pumpe ut resten av vannet.

Ellers er en liten septiktank noe å tenke på, det er ikke god kotyme å pumpe ut dritt mens man ligger til land...

Mange Nidelver har innebygget septiktank i bunnen, har du sjekket om det er tilfelle hos deg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke sett noen septiktank verken i skott eller bunn så det er det nok ikke. Ja dette med papiret har jeg lest tidligere så jeg skal gå til innkjøp av noe papir så løser seg opp. Det med septiktank er klart en fordel i havn og klart noe å tenke på. Men stort sett så finns jo fellestoaletter på slike steder, selvsagt ser noen helt jævlige ut, men de fleste er helt ok. Men kommer jeg over en septik tilpasset båten er det fullt mulig jeg slår til.

Bare som en påminnelse, man skal 300 m fra land for å tømme septik husker jeg riktig? Således må jo dette også gjelde de som pumper rett ut? Derfor kan/bør man ikke i praksis bruke ett slikt toalett i havn?

Ellers har du skjønt det riktig Sleipner93. Videre er vel det optimale både elektrisk toalett og kvern på utkastet. Selv har jeg pumpetoalett og hadde i vår gleden av å måtte rense hele systemet (byttet da samtidig slanger), men det er en skikkelig grisejobb, hehe.

Har ikke sett noen septiktank verken i skott eller bunn så det er det nok ikke.

Det er ikke en vanlig septiktank, men rommet under dørken som benyttes. Dette forutsetter at det ikke er brukt finer i dørkeplaten. Nidelv foreskriver at man skal borre et hull i hjørnet at toalettet, mot døren (tror det er snakk om høyre side). Om det er trefliser i sponet, så glemmer man saken. Men om det er ren glassfiber/polyester, er det bare å bestille seg en adapterplate med slangestusser fra Nidelv og montere denne så har man tank. Jeg mistenker dog at din båt er litt i eldste laget for å ha denne løsningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bare som en påminnelse, man skal 300 m fra land for å tømme septik husker jeg riktig? Således må jo dette også gjelde de som pumper rett ut? Derfor kan/bør man ikke i praksis bruke ett slikt toalett i havn?

Ellers har du skjønt det riktig Sleipner93. Videre er vel det optimale både elektrisk toalett og kvern på utkastet. Selv har jeg pumpetoalett og hadde i vår gleden av å måtte rense hele systemet (byttet da samtidig slanger), men det er en skikkelig grisejobb, hehe.

Helt korrekt, men jeg opplever stadig folk som spyler rett ut. Og for meg går det greit nok så lenge det bare er piss og vann som kommer ut og såfremt det er på kveldinga, sirkulasjon i sjøen og ingen bader. Dritt spyler man selvsagt ikke ut...

Fordelen med el. toalett er foruten det opplagte m.h.t å slippe jobben med pumping at problemet med tett septik blir mindre p.g.a kvernen og mye vann. MEN også for el. toalett har jeg opplevd at slanger tetter seg med dopapir-propp. Ulempen er at septiken går fort full (økt vannforbruk v. pumping) mer leamikk og elektronikk som kan svikte i tillegg til lyden.

Tror det beste er vanlig manuell pumping, men putte papir i egen pose. Men det er jo ikke så populært blant enkelte sarte sjeler.

El. toa mange fordeler (se over) og få ulemper. Særlig om en har lange utslanger og som ankmarin skriver, spar ikke på vannet. Ved langtidsbruk av båt som for vår del, går det aldri annet i do en det man har drukket og spist. Papir går i en tett boks. Alle langturseiler som jeg kjenner har ikke papir i doen. Vi har hatt barn på besøk, også de lærer det fort så det ikke noe problem.

Videre er vel det optimale både elektrisk toalett og kvern på utkastet.

Jeg er litt usikker på hva du mener med kvern på utkastet. Om det er på toalettet du mener så har alle elektriske toalett kvern, men når det kommer til utpumping av septiktanken så er det membranpumpe som gjelder. Jeg ser en del nye båter som kommer med tannhjulspumpe/impellerpumpe(Jabsco macerator er mye benyttet) på septiktanken og det går sjelden lenge før den er tett. Pumpa som skal pumpe ut av tanken er kanskje den viktigste komponenten for et problemfritt "toalett-forhold". En tannhjulspumpe/impellerpumpe klarer typisk bare å suge 0,5 meter og pumpe 1 meter, i tillegg er de ikke spesielt glad i å bli tørr-kjørt. En membranpumpe derimot suger typisk 3 meter og pumper 5 meter og tåler tørrkjøring. Det sier seg selv da hvilken pumpe som tar de største utfordringene, dessuten er en membran konstruksjon i seg selv bedre med tanke på store partikler.

Selv glemte jeg å slå av ei membranpumpe og den gikk ca 24 timer før jeg fikk slått den av. Virker fremdeles perfekt. Når det gjelder dassen har jeg selv hatt både manuelt og elektrisk og med tanke på at kone og barn skal benytte det er jeg ikke i tvil, elektrisk dass kan alle klare å bruke. Dessuten er det mer vanlig med lekkasje og skifte av pakninger på manuelle pumper.

Eksempel på pumper, tannhjul og membran

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jabsco macerator er ei meget bra pumpe, impellerpumpe, og har innebygget kvern, slik at den aldri går tett uansett om du har elektrisk eller pumpedass. 9 år holdt den forrige pumpa før knivene var tært vekk, og impelleren var like fin, til tross for mange ganger tørrkjøring i 20-30 min. Lett å glemme at tømming står på under overfarten. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så lenge man bruker skikkelig toalettpapir (av den lettoppløselige typen, ikke resirkulert) så er det helt uproblematisk å kaste dette i toalettet. Jeg brukte posemetoden i forrige båt, og Porta Potti papir i nåværende. Og dagens løsning er helt klart å foretrekke....

Monterte nytt toalett etter at det gamle hadde stått ombord i 42år. Pga kone og 4 unger ønsket vi enkelhet og lydløst. Monterte Jabsco deluxe serien, lekkert innelukket porselen med separat spylevannspumpe. Touch panel for spyling med to alternativer for vannmengde. Veldig godt fornøyd. Tre-åringen som også var med på montering synes det er super-smart do, og har full kontroll på hvilken knapp han skal trykke på alt etter om det er bomelom eller bimelim. Koster en del, men er verdt alle pengene. Greitt å slippe å vekke 1-åringen med en bråkete do midt på natta bare fordi en på 3 skal tisse....

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...