Jump to content

Treg styring på Evinrude 150 i nedtiltet posisjon

wilma

Recommended Posts

Da båten ble satt ut oppdaget jeg at styringen går tregt/hakkete når motoren er helt nedtiltet. Om jeg tilter den noe opp går styringen lettere. Må innrømme at jeg i år ikke presset inn nytt fett i smørepunktene, og har tenkt at dette muligens kan være årsaken. Skal forsøke dette i ettermiddag, og håper dette hjelper. Hva tror dere andre, er jeg inne på noe? Styringen er hydraulisk.

Samtidig henger tilt indikatoren igjen, den viser bevegelse halvveis, så stopper den. Regner med at det sitter en innretning på motoren som sender til instrumentet. Noen som vet hvordan dette ser ut, kan de rett og slett være treghet som enkelt kan løsnes? Motoren er en 2000 Evinrude 150 hk.

• 10 måneder senere...

Løfter denne, har funnet ut hvorfor styringen er hard i nedtiltet stilling. Styringen er en Baystar Teleflex hydraulisk styring. Fant ut i dag at armen som er montert i "røret" på motoren ikke beveger seg på siden hvor dette er skrudd fast, styrbord side. Dette skal jo bevege seg så styresylinderen følger motoren når denne tiltes opp og ned. Denne armen har satt seg fast i tilsvarende opptiltet posisjon. Noen som vet hvordan jeg får løsnet denne? Kan det ha blitt konflikt mellom stålet og en stor alumutter f.eks?

Redigert av wilma (see edit history)

Hadde akkurat det samme problemet på båten til foreldra mine i går, samme styringen...

Der gikk stengene som går inn i motoren så trått at sylinderen vred seg løs fra braketten som sitter på motoren...

Skru av den store mutteren som sitter på den ene siden, og skru løs sylinderen fra stengene som går inn i motoren.

Nå skal du kunne ta ut stengene fra motoren, men de går nok veldig trått.

Jeg tok en kraftig jekkestropp og huket på stangen som går inn i motoren, og la den rundt hjørnet på båten, og festet den framme på hengeren.

Strammet så hardt jeg klarte, samtidig som jeg brukte en skiftenøkkel og vrikket på stangen. Da kom den ut etter en stund.

Rens opp og smør med vannfast fett, styringen gikk kjempelett etterpå:-)

Da har jeg fått ordnet styringen. Takket være den største vannpumpetangen jeg fant på jobben fikk jeg løsnet tidligere nevnte mutter, og fikk da løsnet stangen som går inn i røret på motoren. Men problemet her var mutteren, stangen gikk lett i røret....Mutteren er i aluminium og stangen i stål. Må ha skjedd noe her. På den andre siden, som ikke sitter med mutter var stangen løs og fin i røret. Uansett, styringen er i orden, takket være tips fra brukere av båtplassen :smiley: Er det ikke sånn det skal være da?! :yesnod: :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...