Lingefan Startet 2.August.2011 Del på Facebook Startet 2.August.2011 Hva kan man regne med som gjennomsnittlige årlige vedlikeholdskostnader på en godt holdt 14 år gammel VP V8 255hk bensin 5.8 inboard? Med drev i planende båt. Setter pris på alle svar. Vurderer kjøp av en båt med slik motor. Den har få timer (under 400), men er saltvannskjølt. Den drar som den skal, både aksellerasjon og toppfart, og etter en times prøvetur er det ikke tegn til oljeforbruk, lekkasjer, eller lignende. Det var rent i motorrommet også etter kjøreturen. Temperaturen holdt seg bra hele tiden. Hva bør jeg sjekke? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
glaserud Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Sjekk etter ulyder, omlakkeringer, synlig rust (de to siste går litt på generelt vedlikehold), sjekk olja (er den blank eller melkete), virker alle instrumenter, slark i styring og gir/gass-vaiere. Og sikkert et lass med ting til. Når det gjelder vedlikeholdskostnader, så er det oljefilter, drivstoffilter, et lite fat med olje og ellers det vanlige som går i årlige kostnader, belger hvert 3-4 år, tror jeg det er. Jo bedre vare du tar på den, jo mindre utgifter blir det. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Du må fortelle om du gjør arbeiden selv eller setter på verksted, det er vesntlig. Det første som slår meg er raisere og manefoiler, disse er stort sett igjengrodd etter 8-10 år.... Jeg gjorde denne jobben selv til min mercruiser v-8 5 liter, da var motoren 10 år og 300 timer... Kostet ca 15000,-.... Dette var desidert den største engangsinvisteringen på motoren. vanlig service materiell årlig ca 2000 vil jeg tippe, oljeskift motor og drev, oljefilter og bensinfilter, sinkanoder, evt tennplugger. Knutebelg hvert 5-7 år på Mercruiser kommer utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 2.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2011 Takk for svar. Tenkte verkstedspriser (jeg gjør lite selv). Bør jeg bytte manifolder eller holder det at jeg venter til de ryker? Dere sier "hvis jeg tar vare på motoren så holder den lenge". Hva innebærer dette i detalj? Vet jo oljeskift og sånt noe, men hvordan tar man bedre eller dårligere vare på slike motorer? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 (redigert) 3-400 kr i motorolje, 100 i oljefilter. Sink kan vare i mange år eller skiftes hvert år 200. Belg skal vel byttes med noen års mellomrom 200.- likedan må en vel kansje bytte impeller etter noen år. 400? så lbir det sikkert pluss litt småtteri, viftereim kansje og sånn så rundt 1000 i året over tid da belg impeller ikkje er påkrevd årlig baah verkstedpriser finner du hos verkstedet. Nei du må skifte manifolder FØR de ryker ellers er du fucked om båten skal brukes i sjø. Redigert 2.August.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 ang belger, hvis du har vp drev også, så annbefales det bytte med 1-2 års intervall, litt etter belgtype. Koster ca 200kr på Biltema(og min holdt i 2010 uten synlig skade, men slangeklemmene bør nok byttes etter ett år.) Du har olje på både drev og motor, så hvis du "er en av de" som må bruke "merkeolje", blir det litt dyrt. Vi som kjøper på biltema betaler ca 4-500kr for det som trengs av filter og olje. Uansett: Ting som er gammelt ryker, så legg av noen kroner til uventede kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 2.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2011 (redigert) Det er DP-drev på den, fordyrer det noe? En kollega har hatt lignende båt og motor som mye nyere for ti års tid siden, og han mente at det vil koste mye mer enn det smaker i vedlikehold. Han ville kjøpt utenbordsmotor etter opplevelsen, men skjønner min begeistring for klassikere med inboard. Han snakket om 40-50 000kr i årlige kostnader om man har litt uflaks. Stemmer dette? Han snakket også om at slike motorer kan "stå seg i hjel" og at han hadde opplevd problemer ved vårstarten til tross for at pakninger etc. var skiftet. Nå lå båten utelagret tørt. Det vil kanskje være stor gevinst i å lagre en 25 fots daycruiser med inboard V8 hekkagragat innendørs? Båten var litt tung på gassen og tung å sette i revers og fri. Men det er vel bare korrodert gassvaier eller, som kan byttes for noen tusenlapper? Den gikk raskt i gir når man først fikset gassfølelsen. Redigert 2.August.2011 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
adeneo Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Han snakket om 40-50 000kr i årlige kostnader om man har litt uflaks. Stemmer dette? Det høres riktig ut det, hvis din kollega byttet motor en gang i året vel og merke, ellers er nok et par båtlapper i året på en gammel Ford motor mer vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 2.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2011 (redigert) Det høres ut som at min kollega har hatt veldig uflaks da kanskje og at vedlikeholdskostnadene egentlig ikke er så høye? Hvordan kan man sjekke gjenværende levetid på en slik motor, og hvordan pleier de å "ryke" slik at man må bytte motor? Hva er de typiske tegnene? Og kan en slik motor plutselig slippe inn vann om noe skulle ryke? Beklager litt dumme spørsmål, men jeg kan ingenting om vedlikehold og teknikk på inboardmotorer. Redigert 2.August.2011 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Draco24styling Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Hvis motoren blir passet på , tror jeg nesten de er evigvarende, vanlige feil er som tidligere skrevet defekte manifolder og raisere, dårlig vinterkonservering kan føre til frostsprenging av blokka. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FjordHT Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Kompresjonstest og test av oljetrykket sier jo en del om motoren. Avvik i kompresjonen tyder på at det kan være klart for en større service/overhaling Dårlig oljetrykk kan være slitte lager, dårlig pumpe +++ Uansett: viser en eller begge de overnevnte uheldige verdier koster det nok en del penger. Men en nyoverhalt slik blokk koster mindre en hva kompiesen din brukte i året... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 En splitter ny longblock koster mindre enn nevnte sum.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Hvis kompisen din gir blaffen i vedlikehold til etpar tusen i året så kan han prøve seg med en 250 hesters utenbordsmotor. Jeg ville heller gått for innenbords uansett, mye billigere motorer. Det finnes nyere byttemotorer til en rimelig penge hvis uhellet skulle være ute, det kan du glemme på utenbords. Manifolder og risere bør holde ca. 15 år og resten av motoren dobbelt så lenge, da begynner vel de fleste å bli umoderne..... er du skeptisk til motoren kan du finne en nyoverhalt ferskvannskjølt injectionmotor å bytte med. Passer rett inn. Den varer like lenge som noen utenbords. Dukker stadig opp noen på finn og Blocket.se , jeg kjøpte forresten et sett nye originale manifolder og risere på e-bay til $120 pluss frakt. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Er de en windy du skal kjøpe lingefan? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Lingefan Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Snakker om lav, slank og elegant Windy ja :-) Takk for gode svar. Bør vel ha noen titusener til ekstra uventet vedlikehold på disse båtene. Og evt. spare til ny motor mens man håper den gamle holder noen år. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bavi28 Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Hei, Saltvannskjølt motor, da er mitt første tips og bygge om til ferskvannskjøling. Da holder motorblokken og toppene. Ellers er det kun tidssørsmål før det ruster hull. V8 en enkel og grei konstruksjon med god deletilgang. Men vær obs at det kan koste hvis man ikke skrur selv. Men dyrt i forhold til andre alternativer er det ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.